fbpx

Omfattande tester väntar X80

Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 11 april 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
Transitos Reginamotorvagn X52 9017 susar förbi Västerås Norra när efterföljaren X80 står på anslutningsspåren till Alstoms verkstad.

 

Västtrafiks nya regionaltåg drogs i land från tågfärjan M/S Skåne i Trelleborg på eftermiddagen, lördag 2 april. Under söndagen drogs X80 004 till Nässjö och efter nattvila drogs tågsättet under måndagen till Västerås dit det anlände strax efter lunch.
Hector Rail använde Traxx-loket 241 010 och sex vagnar från Railadventure för transporten genom Sverige. Vagnarna närmast motorvagnståget hade övergångskoppel och en vagn var lastad med komponenter till motorvagnarna, bland annat strömavtagarna.
Övriga vagnar var så kallade bromsvagnar, vagnar som krävs för att kunna få stopp på tåget eftersom motorvagnståget transporteras obromsad. Bromsvagnarna var lastade med betongblock för att öka vikten och därmed bromsverkan.

En odramatisk resa i två dagar

Tony Gezelius, lokförare på Hector Rail i Malmö, körde tåget från Trelleborg till Katrineholm där han fick avlösning av kollegorna Emma Friman och Christina Löfstedt.

”En odramatisk resa i 80 kilometer i timman”, summerar Tony Gezelius transporten Trelleborg-Katrineholm. ”Vi höll tidtabellen hela vägen och hade inte så många förbigångar som man kunde tro.”

FOTO: KASPER DUDZIK
Transporten av det första X80-tåget passerar plankorsningen vid driftplats Dammtorp vid Ellinge strax söder om Eslöv.

 

Tone Gezelius har tidigare arbetat på Öresundståg och när han passade på att inspektera nya X80 från insidan under en förbigång noterade han flera framsteg på X80.
”Bagageutrymmena är bättre utformade, det finns en ordentlig biträdesstol i förarhytten och kyl och micro är monterade från början”, säger han. ”Hela interiören verkar mer genomtänkt.”
Emelie Backede, affärschef tåg på Västtrafik, är glad över att det första nya tåget kommit till Sverige.
”Det känns jätteroligt att det första tåget kommit till Sverige”, säger hon. ”Vi är många som jobbat länge med de nya tågen och att är fantastiskt när det första äntligen är här.”

”Det finns en ordentlig biträdesstol i förarhytten och kyl och micro är monterade från början. Hela interiören verkar mer genomtänkt.”

 

Tony Gezelius, lokförare.

FOTO: KASPER DUDZIK
Lokföraren Tony Gezelius tar bort bromsskorna efter nattuppehållet i Nässjö.

 

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Vagnarna som används för att få tillräcklig bromsverkan i tåget är barlastade med betong.

FOTO: KASPER DUDZIK
Koppelvagnens motorvagnskoppel är monterat så det kan justeras i höjdled.

 

Västtrafik har beställt 45 tågsätt

Västtrafik beställde för fyra år sedan 45 regionaltåg av Bombardier Transportation. Leveranserna skulle starta hösten 2021 och pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

2021 får Västtrafik nya tåg – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Men coronapandemin har försenat produktionen av de nya tågen med ett och ett halvt år.
De övriga fyra tågsätten i förserien väntas till Sverige de närmaste månaderna.
Under våren utförs kompletterande arbeten på de fem tågsätten, bland annat montering av strömavtagare och ombordutrustningen ETCS för tågsäkerhetssystemet ERTMS.
Med start i slutet av april blir det provkörningar på avlysta spår, bland annat på sträckan Tortuna-Ekolsund, och när Transportstyrelsen godkänt tågen för användning på spår upplåtna för allmän trafik kommer provkörningar att ske i allt högre hastigheter upp till 200 km/h.

FOTO: KASPER DUDZIK
Godståg 49980 står på sidan i Mellösa mellan Flen och Eskilstuna i väntan på tågmöte.

 

Fem tågsätt kommer att provköras

Samtliga fem tågsätt i förserien kommer att användas i provkörningarna som kommer att pågå året ut.
”Det är en omfattande process för godkännande i flera steg”, säger Björn Asplund, customer director på Alstom Sweden. ”Vintertesterna görs i Norrland kommande vinter och dessutom kör vi så kallade ”shake-down”-tester i akt och mening att få saker som inte är tillräckligt utprovade att fallera.”
Minst ett tågsätt kommer att provköras i låga temperaturer och stora snömängder i Norrland. Om ett år är det dags för provkörningar på västsvenska spår.
Ett tågsätt kommer att återvända till Tyskland inför serieproduktionen av de 40 tågsätten.
”Vi räknar med att få tre tågsätt levererade till oss på Västtrafik hösten 2023”, säger Emelie Backede. ”Då kan vi påbörja utbildning av lokförare, tågvärdar och driftpersonal.”

FOTO: KASPER DUDZIK
Johan Hellström, säkerhetsinspektör på Hector Rail, agerar signalgivare när X80 004 backas in till Alstoms spår i Västerås.

 

Fem tågsätt i trafik inom två år

De fem första tågsätten i förserien kan troligen sättas i kommersiell trafik hösten 2023 eller vintern 2023-2024.

”Vi startar med trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan”, säger Emelie Backede. ”Tågen är ju byggda för 200 kilometer i timman och på Vänerbanan är det 200 nästan hela sträckan.”

Serieleveranserna av de resterande 40 tågsätten sker 2024-2026. Vilka linjer de kommer att trafikera är ännu inte klart men mycket pekar på att Göteborg-Skövde-Töreboda blir en av sträckorna med nya X80.

Västtrafik har option på ytterligare 55 X80-tåg från Alstom.

FOTO: KASPER DUDZIK
Trafiksamordnare Per-Olof Johansson övervakar ihopkopplingen mellan X80 004 och Alstoms Z65 som är försett med motorvagnskoppel.

 

FOTO: KASPER DUDZIK
All takutrustning var demonterad under transporten och hade lastats i och på tågsättets vagnar. Här lossas strömavtagarna efter ankomsten till Alstom i Västerås.

FOTO: KASPER DUDZIK
X80 004 dras in på Alstoms verkstadsområde i Västerås.

 

Kan uppgraderas till 250 km/h

Tågen består av tre vagnar, är 80 meter långa och rymmer 270 sittplatser samt plats för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Tågen levereras med 200 km/h som högsta tillåtna hastighet men kan uppgraderas till 250 km/h.

Tågen har konstruerats av Bombardier Transportation som förra året övertogs av Alstom. Bombardier utgick från CRH1A som företaget byggde för Kina. Det tåget utvecklades från Regina CRH1 som i sin tur är en utvecklad version av Regina-tågen och snabbtåget X55 som dåvarande Adtranz började leverera till SJ och svenska länstrafikbolag 2001.

FOTO: KASPER DUDZIK
Direkt efter leveransen av X80-vagnarna kördes gods- och koppelvagnarna ner till Padborg och återlämnades till Railadventure. Lokförararna Christina Löfstedt och Emma Friman körde första etappen till Hallsberg där de löstes av.

 

 

Fler artiklar

Dubbelt upp för CFL cargo

Dubbelt upp för CFL cargo

CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS