Publicerad: 2024-03-13

En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.

Det är 2050. Andelen resenärer och gods som körs på järnväg har ökat betydligt sedan 2020. Medborgare, näringsliv och offentlighet uppskattar och utnyttjar tågets fördelar som ett pålitligt, energieffektivt och självklart transportslag. Vi har nått hela vägen fram tack vare många modiga beslut och kreativa samarbeten. Och inte minst tack vare insikterna som ledde fram till visionen att Transportsystemet för oss närmare och att Sverige växer med järnvägen.

Ökad rörlighet skapar ekonomisk utveckling, sprider idéer och nya impulser. För inte alltför längesedan var Sverige en fattig och glesbefolkad nation i Europas periferi. Vi har industrialiseringen och urbaniseringen att tacka för en imponerande tillväxt. Det som gjorde stor skillnad då var nya möjligheter till transporter och resande, inte minst genom den massiva utbyggnaden av svensk järnväg, som förflyttade Sverige till händelsernas centrum.

Idag står vi på tröskeln till ännu en omvälvande förändring som är minst lika betydelsefull. Vi står inför ett antal utmaningar på en och samma gång, till exempel ett förändrat säkerhetsläge, accelererande klimatförändringar och ny teknologi som utvecklas och påverkar oss i en allt snabbare takt. Allt detta ställer enorma krav på oss som nation.

Det färska Natomedlemskapet är också något som förpliktigar. Det eftersatta underhållet som under senare decennier byggts upp, liksom den kapacitetsbrist som nu råder, försätter inte bara resenärer och transportköpare i en svår sits, utan också vår försvarsförmåga. Vi måste snabbt rusta upp transportinfrastrukturen för att möta militäralliansens krav på transporter av trupper och utrustning.

Vår förmåga att förstå och nyttja kraften i den här omvärldsutvecklingen är avgörande för Sveriges framtida välstånd och utveckling. Det är dags för oss att se om vårt hus för att kunna fira nya framgångar i en ny tid. Precis som när industrialiseringen tog fart på 1800-talet med järnvägens hjälp, kommer effektiva transporter vara en huvudnyckel tillsammans med energiförsörjning och kompetensförsörjning i framtiden.

Det finns med andra ord många anledningar till kraftsamling. Vi behöver verkligt ledarskap, så att transportsektorn på riktigt kan ta klivet in i nästa teknologiska epok. Det är nu järnvägsbranschen och politiken måste lösa några av de mest kritiska knäckfrågorna i vår tid, utan att skylla på andra eller varandra. Det är nu vi effektiviserar våra pendlings- och transportstråk och återställer det eftersatta underhållet. Och det är nu vi skapar full tillit till järnvägen hos tågresenärer och transportköpare.

JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, har tagit fram en vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.

Visionen Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen handlar om behov av förändring inom följande områden:

1) Säkerställ en järnväg med kvalitet och kapacitet – återställ det eftersatta underhållet. En robust och väl underhållen infrastruktur är avgörande för att skapa ett transportsystem som kan hantera både dagens och framtidens utmaningar. Järnvägen utgör en energieffektiv ryggrad i transportsystemet och stöttar dessutom grön omställning. Att snabbt återställa det eftersatta underhållet är en kritisk faktor för att säkerställa järnvägens bidrag till ett mer tillgängligt och konkurrenskraftigt Sverige, där järnvägen utgör ryggraden i transportsystemet och både resenärer och transportköpare har tillit till järnvägen.

2) Effektiva och smarta transporter – integrera järnvägen. Effektiva och smarta transporter är en hörnsten i ett hållbart, tillgängligt och konkurrenskraftigt Sverige. Genom att prioritera integration, effektivitet och smarta lösningar kan vi nå en ny nivå av samverkan mellan olika trafikslag och inom nationella och internationella transportnätverk. Det är avgörande att Sverige drar full nytta av tekniska framsteg och tillämpar effektiva arbetssätt som accelererar utvecklingen mot ett mer integrerat och användarvänligt transportsystem.

3) Ett transportsystem som utmanar befintliga gränser. Betydelsen av ett gränsöverskridande transportsystem för Sveriges tillgänglighet och konkurrenskraft ska inte underskattas. För att lyckas krävs ett tänkande bortom nuvarande svenska järnvägssystem. Det handlar dels om att säkerställa smidiga gränsöverskridande transporter till och från Europa, dels om att utveckla och driva ett samordnat integrerat multimodalt transportsystem där digitalt baserade praktiska lösningar ger sömlösa upplevelser för resenärer, industri och näringsliv.

4) En Europagemensam järnväg – tänk stråk och system. Det är oerhört viktigt att Sverige, tillsammans med övriga Norden och EU, utvecklar ett integrerat och sammanhängande transportsystem med ett tydligt stråktänk. Denna målbild innebär att Sverige stärker sin position både inom landet och gentemot omvärlden, där järnvägen redan spelar en central roll som ryggrad i ett hållbart, effektivt och dynamiskt transportsystem​​.

JBS vill att Sverige växer med järnvägen och ser visionen som startskottet för ett nytt samtal där det som är bäst för Sverige sätter agendan.

Här laddar du ner Vision 2050 Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen

Kristoffer Tamsons, ordförande JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum
Catharina Elmsäter Svärd, vd Byggföretagen
Henrik Dahlin, vd Green Cargo
Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen
Caroline Åstrand, vd MTR Nordic
Monica Lingegård, vd SJ
Maria Nyman, trafikdirektör Skånetrafiken
Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik
David Lagneholm, förvaltningschef på Trafikförvaltningen Stockholm
Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde trafik, Trafikverket
Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen
Bertrand Gryspeert, vd Vossloh Switch Systems
Lars Backström, vd Västtrafik

Relaterat innehåll:

Debatt

DEBATT: Det behövs fler kvinnor inom järnvägen

Internationella kvinnodagen fyllde som vanligt sociala media och nyhetssidor med hyllningar och fina ord om goda intentioner. Men vad gör järnvägsbranschen resten av året för att öka jämställdheten? Hur lockar vi kvinnor till denna extremt mansdominerande värld? Förutom små enkla konkreta steg, som att införa gratis mensskydd på toaletter, som jag sett här och var, tycker jag att det ekar tomt. Alldeles för tomt. Det undrar Ewa Forslund, som är styrelseledamot i Vätebolagen.

Debatt

DEBATT: Undermålig städning av nattågen

Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.

Debatt

DEBATT: Förstärk järnvägen från Göteborgs hamn

Göteborgs hamn är helt avgörande för försörjningen av Sverige, Norge och Finland inte bara i fredstid utan också under kris och krigsförhållanden. Det menar Per-Olof Bentley, doktor i matematikdidaktik, docent vid Göteborgs universitet och medlem i Föreningen för Göteborgs Försvar.

Debatt

DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll

Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.

Debatt

Det är dags att avreglera avregleringen

Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Debatt

Vad EU bör göra för tågtrafiken

I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.

Debatt

Järnvägen lider av flera systemfel

Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Debatt

Götalandsbanan har enorm potential

Bo Lind är pensionerad universitetsadjunkt. Han menar att det det svenska järnvägsnätet inte alls är fullt utbyggt som många påstår. I dag saknar Stockholm och även Linköping och Norrköping i stort sett direkta tågförbindelser med flera större städer i landet.

Debatt

Sverige behöver lasarettståg

Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.

Debatt

“MTR har organiserat sig fel”

Anledningen till att tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle fungera så dåligt är inte personalbrist utan att trafiken är organiserad på fel sätt. Problemet är att MTR valt en centraliserad administration och trafikledning för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik.

Debatt

Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren

"Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning," menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.