Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.
Håkan Norén
Håkan Norén är pensionerad journalist och aktiv järnvägsdebattör
Foto: Kasper Dudzik
Bo Lind föreslår i ett debattinlägg på Järnvägar.nu 30 mars en satsning på det nedlagda projektet Götalandsbanan. Jag utgår ifrån att han menar det ursprungliga förslaget som innebär byggande av en 250-bana som kan ta alla sorters tåg, även godståg.
I höstas presenterade de båda regionerna Jönköping och Östergötland det föga uppmärksammade projektet Vätterlänken, som skulle förkorta restiden med järnväg norr ifrån till Jönköping. Idéstudien som förslaget baserar sig på uppehåller sig dock mest på Södra stambanan. En uppgradering av den kommer med säkerhet, vare sig den kallas Vätterlänken eller något annat.
Störst nytta med ny länk mellan stambanan och Jönköping
Den stora vinsten och samhällsnyttan måste rimligen vara satsningen på länken mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö. Så här är det tänkt att länken, sedd från Jönköping till Södra stambanan, i grova drag ska utformas.
- Stationsläge Jönköping C behålls tills vidare.
- Länken följer Jönköpingsbanan öster ut via Huskvarna i riktning mot Nässjö.
- Kapacitetsförstärkning av Jönköpingsbanan Jönköping C–Tenhultsdalen.
- Nytt enkelspår för högsta hastighet 250 km/h från en plats väster om Tenhult.
- Anslutning till Södra stambanan söder om Tranås vid Frinnaryd–Gripenberg.
Vätterlänken skulle använda befintligt spår i centrala Jönköping. Krösatåget Y32 1406 rullar in mot Jönköping C längs Vättern i maj 2013.
Annons:
Den föreslagna nya länken mellan stambanan och Jönköping blir enkelspårig och endast för persontrafik. Det föreslås också en andra etapp. Men själva Vätterlänken förblir i det förslaget fortfarande bara enkelspårig, dock kompletterad med ett kortare mötesspår mitt mellan Jönköping och Södra stambanan.
Dessutom föreslås i etapp två ny station vid Södra Munksjön. Man får tänka sig en billigare version än den station i flermiljardklassen som planerades där för den stoppade höghastighetsbanan. Därifrån skulle det gå att fortsätta mot Ulricehamn.
Borde kunna enas om bana för 250 km/h
Det borde gå att enas över partigränserna att bygga den tidigare föreslagna Götalandsbanan delen Tranås–Jönköping–Ulricehamn–Borås–Göteborg. Men inte som höghastighetsbana, utan som en dubbelspårig 250-bana. Alltså en ”riktig” stambana som även klarar godståg.
Nu har det också tillkommit krav från Nato på järnvägar. Det skulle i första hand röra sig om transporter väst-östlig riktning. Det har också talats om krav på banornas bärighet som inte finns i Sverige annat än på Malmbanan och därför kräver nybyggnad. Götalandsbanan kunna bli en sådan järnväg.
I ett krisläge skulle banan kunna klara transporter från Göteborgs hamn till Norrköping och vidare över Östersjön. En sådan bana skulle också på ett helt annat sätt gynna näringsliv och boende på båda sidor Vättern med tunga godstransporter och snabba persontransporter.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Regeringen prioriterar vägunderhållet
Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.
Vad regeringen bör göra för tågtrafiken
Regeringens infrastrukturproposition som presenteras i dag borde fokusera på järnvägen, den mest energieffektiva formen av fossilfria transporter. Det skriver Karin Svensson-Smith.
Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe
Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.
Uppförsbacke för tågtrafiken
Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.