fbpx

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland. Systemet gör det möjligt att införa det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan om två år. Nu har de åtta trafikledningscentralerna i Sverige samma system.


AV ULF NYSTRÖM
• Publicerad 20 juli 2020

FOTO: BOMBARDIER TRANSPORTATION
Trafikverkets har åtta trafikledningscentraler som styr nästan all tågtrafik i Sverige, de finns i Boden, Ånge, Gävle, Stockholm, Hallsberg, Norrköping, Göteborg och Malmö.

”Inkopplingen genomfördes av 20 man under två nätter i slutet av juni och gick enligt plan”, säger Michael Thulin, ansvarig för marknadsutveckling på Rail Control Solutions hos Bombardier Transportation.

Förberedelserna har dock pågått i ett och ett halvt år med omfattande tester de senast månaderna.

”Utmaningen under inkopplingen var att projektteamet behövde besöka varje station mellan Vännäs och Riksgränsen, en sträcka på 750 kilometer”, säger Thulin.

“Arbetet försvårades av Covid-19, men alla inblandade gjorde en strålande insats under dessa nätter.”

Åtta trafikledningscentraler

Trafikverkets har åtta trafikledningscentraler som styr nästan all tågtrafik i Sverige, de finns i Boden, Ånge, Gävle, Stockholm, Hallsberg, Norrköping, Göteborg och Malmö.

Bodens trafikledningsområde omfattar Trafikverkets spår i norra Sverige från Vännäs i söder till Riksgränsen i norr inklusive sträckorna Boden-Luleå, Nyfors-Piteå samt delar av Skelleftebanan.

Trafikledningscentralen i Boden hade i många år ett trafikledningssystem från Ansaldo medan de övriga hade och har system från Bombardier.

FOTO: KASPER DUDZIK
Boden C juni 2019.

Gävle och Hallsberg har haft äldre system men dessa har bytts ut se senaste åren. Systemen på de fem resterande trafikledningscentralerna har uppgraderats

”Nu har alla åtta trafikledningscentralerna samma system”, säger Marianne Micella, projektledare för tågledningssystem på Trafikverket.

”Utrustningen och arbetet blir likartat över hela landet och det öppnar för utbyggnaden av ERTMS.

Ökad automatisering

Den nya generationen av trafikledningssystem, Ebicos 900, är mer automatiserat och det underlättar arbetet för fjärrtågklarerarna och gör det lättare att optimera trafiken.

Förberedande arbeten för ERTMS pågår på Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen och det kommer att tas I drift 2022.

ERTMS som används på Botniabanan Umeå-Kramfors och Ådalsbanan Kramfors-Sundsvall styrs från trafikledningscentralen I Ånge.

Haparandabanan som också har ERTMS styrt fortfarande via ett separat lokalmanöversystem i Boden.

”ERTMS är numera väl beprövat och har hög driftsäkerhet på de tre banorna i norr”, säger Michael Thulin på Bombardier.

Den nya trafikledningen i Boden består av två redundanta trafikledningssystem. Den rymmer åtta arbetsplatser för fjärrtågklarerare.

Kostnaden för det nya trafikledningssystemet i Boden blev 60 miljoner kronor.

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?