Annons:
Euromaint flyttar in i Raladepån
Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Train Alliance depå för fordonsunderhåll vid Rala, strax utanför Hallsberg
Annons:
Euromaint är sedan 1 juni ny hyresgäst i tågserviceanläggningen i Rala strax nor om Hallsberg.
Hjulsvarven är i drift i Euromaints regi från och med måndag 15 juni och under tisdagen svarvades hjulen på ett av Tåg i Bergslagens Regina-tåg.
Euromaint har sedan tidigare undergolvssvarvar för svarvning av tåghjul i Malmö, Hagalund norr om Stockholm och i Notviken utanför Luleå.
Vid verkstaden i Örebro, SJ:s gamla centralverkstad, finns en övergolvssvarv.
”Hallsberg är definitivt en av de bästa platserna i Sverige för underhåll av lok och vagnar”, säger David Schelin, vd i Euromaint. ”Våra kunder är väldigt nöjda med vår etablering i Hallsberg.”
”Hallsberg är ju knutpunkt för godstågstrafiken i Sverige och här har flera regionaltågslinjer numera sin utgångspunkt.”
Underhållssvarvning
Enligt Schelin kommer undergolvssvarven i Hallsberg främst att användas för frekvent underhållssvarvning.
”Det är väldigt lönsamt för fordonsägarna att underhållssvarva hjulen, det ger mindre slitage på hjul och spår, bättre gångegenskaper och lägre underhållskostnader”, säger han.
På Euromaints stora verkstad i Örebro svarvas hjulen på hjulaxlar som demonterats från fordonen, oftast när det uppstått större skador på hjulens löpbanor.
I Euromaints lokverkstad i Hallsberg genomförs underhåll på person- och godstågslok.
Euromaint har sina rötter i SJ:s maskindivision och var några år ett självständigt statligt bolag. Därefter har företaget ägts av ett antal riskkapitalbolag, bland andra svenska Ratos och under de senaste åren tyska Orlando Management.
Det är trevligt att kunna hälsa Euromaint välkomna till vår moderna tågserviceanläggning i Hallsberg. Vi ser fram emot ett långsiktigt och utvecklande samarbete.
Joakim Weijmer, vd i Train Alliance.
Ägs numera av CAF
Euromaint ägs sedan ett år av den spanska fordonstillverkaren Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).
”Orlando var en bra ägare men det känns ändå skönt att ha ett järnvägsföretag som ägare, det är som att komma hem”, säger David Schelin.
Euromaint har avtal om underhåll av järnvägsfordon med bland andra SJ, Green Cargo, Snälltåget, Arlanda Express, Norrtåg, X-Trafik.
Från mitten av december får Euromaint ansvar för underhållet av de fordon som använda på Bergensbanan i Norge.
”Det är trevligt att kunna hälsa Euromaint välkomna till vår moderna tågserviceanläggning i Hallsberg”, säger Joakim Weijmer vd i Train Alliance. ”Vi ser fram emot ett långsiktigt och utvecklande samarbete.”
Långsiktigt avtal
Avtalet mellan Train Alliance och Euromaint rullar på till någon av parterna säger upp det.
TXG Maintenance lämnade i slutet av april verkstaden med kort varsel sedan Train Alliance krävt väsentligt högre hyra.
https://jarnvagar.nu/hyresbrak-stanger-lokverkstad-i-hallsberg/
Joakim Weijmer är inte orolig för att historien ska upprepa sig.
”Visserligen betalar Euromaint en ganska låg hyra den första tiden men man är medveten om att hyran på sikt kommer att höjas till närmare tolv miljoner kronor om året”, säger han.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
MTRX tror på full trafik i sommar
MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.
Fortsatta storförluster för SJ
Intäkterna från biljettförsäljningen sjönk med 70 procent men intäkterna minskade endast med 32 procent tack vare ersättningen för upphandlad trafik. SJ tvingas nu leva på sitt sparkapital.
Risk för fler signalfel
Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.
Utan satsningar på järnvägen kommer inte Sverige att nå klimatmålen
Regeringen behöver inkludera investeringar i järnvägen i sin klimatpolitiska handlingsplan. Det skriver Björn Asplund och Anne Geitmann, Swedtrain.