Annons:

Publicerad: 2023-10-12

Terminal i Bastuträsk expanderar

Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Holmen

Holmen köpte virkesterminalen i Bastuträsk sommaren 2022.

Annons:

Virkesterminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland, fem mil väster om Skellefteå, anlades 2011–2012 och togs i drift i februari 2013.

De senaste åren har 200 000–250 000 kubikmeter virke lastats på terminalen för tågtransport till Holmens massafabriker och pappersbruk.

Holmen köpte i juli förra året virkesterminalen i Bastuträsk.

Holmen köper virkesterminal

Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.

Nu byggs terminalen i Bastuträsk ut för att kunna hantera containrar och trailrar, i första hand från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön.

Nu byggs terminalen ut för att kunna hantera containrar och trailrar.

”I första hand är det trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som kommer att lastas på tåg i Bastuträsk”, säger Per Rud-Petersen, terminalchef i Bastuträsk.

”Det ger ett bättre logistikflöde från sågverken och sänker fraktkostnaderna.”

”Men fler företag kan transportera produkter till och från Västerbotten med tåg i stället för lastbil vilket innebär minskade koldioxidutsläpp och mindre klimatpåverkan.”

Alternativ till hamnarna

”Dessutom får våra enheter runt Skellefteå och i inlandet ett alternativ till hamnarna på Ostkusten. Det blir en stor fördel för hela regionen när vi kan utnyttja terminalen till mer än rundvirkestransporter.”

Holmen och Träfraktkontoret (TFK) i Göteborg står bakom det nya transportupplägget där containrar stuvas på terminalen och fraktas med tåg till Göteborgs hamn två gånger i veckan.

”Vi räknar med att köra igång trafiken i mitten av januari”, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.

”Tågen kommer att rulla 46 veckor om året, vi börjar med två tågpar i veckan men vi hoppas kunna utöka trafiken i ett senare skede.”

Containrar för exporten

De sågade trävarorna som går på export från Göteborgs hamn fraktas i containrar och trävarorna till kunder i södra Sverige fraktas i lastbilstrailrar som lastas på tågen.

”Tågen kommer att utgöras till hälften av containervagnar och till hälften trailervagnar”, säger Ludwig Lövström. ”Containrarna lossas i Skandiahamnen och trailrarna på Arken-terminalen.”

Det finns fler sågverk och pappersbruk i Västerbotten som skulle kunna använda sig av terminalen i Bastuträsk.

”Regionens sågverk och pappersbruk får nu tillgång till stabila och miljömässigt hållbara lösningar till köpare i södra delarna av Sverige och i resten av världen”, säger Ludwig Lövström.

Utbyggnaden av terminalen i Bastuträsk sker med stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet och Europeiska unionen.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Omvägar för godset från hamnen

Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.

Nyhet

Green Cargo ställer in

Green Cargo har tvingats till stora neddragningar av tågtrafiken på grund av lokförarbristen. Kunderna är oroliga och en del gods går nu på lastbil. Men godsvolymerna på järnväg ökar.

Nyhet

Nya X2000 snart i trafik

Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.