Annons:

Publicerad: 2025-12-19

Fler tåg i tid i november

88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.

Text: Ulf Nyström

Tågen mellan Stockholm och Jämtland är de mest försenade i Sverige. Snälltåget från Storlien till Malmö via Stockholm får vänta på sidan i Järpen i augusti 2023 medan ett nötande Norrtåg mot Storlien och ett försenat IC-tåg mot Stockholm passerar. Snälltåget blev 30 minuter sent till Stockholm. FOTO: Kasper Dudzik

Annons:

”Det är glädjande att punktligheten fortsätter att förbättras”, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.

”Tågen var per punktliga i november i år än i november förra året och de var mer punktliga än i oktober i år.”

Under november i år kördes 91 000 persontåg, nytt novemberrekord. 88,6 procent av tågen kom fram punktligt, det vill säga högst fem minuter och 59 sekunder sena till sin slutstation.

Punktligheten förbättrades med 1,4 procentenheter jämfört med månaden innan och med 1,8 procentenheter jämfört med november 2024. Över 96 procent av tågen kom fram i tid inom en kvart efter tidtabellen.

Rekordmånga persontåg

”Vi kör rekordmånga tåg och det är rekordmånga arbeten i spåren och ändå förbättras punktligheten, det är en väldigt positiv trend”, säger Thomas Andersson.

”För att hitta en bra balans mellan tågtrafiken och banarbetena har vi ett nära samarbete med tågbolagen och branschen. Det handlar om bättre planering, bättre samordning och mer effektiva maskiner.”

Nästa år kommer antalet banarbeten att öka ytterligare, från 1 700 i år till 1 800 under 2026.

Trafikverket meddelade nyligen att det köper tre nya underhållståg, ett slags rullande spårverkstäder.

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

ILLUSTRATION: Trafikverket

”De kommer att effektivisera banunderhållet ytterligare”, säger Thomas Andersson.

”De innebär ett tydligt lyft för säkerheten för de som arbetar i spåren, vi kan laga spåret på ett säkert sätt samtidigt som trafiken kan passera på spåret bredvid.”

”Men tyvärr dröjer det ju några år innan de levereras till oss.”

Eftersatta underhållet minskar

Från och med nästa år kommer det eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna att minska för första gången på flera årtionden.

Under november nådde tågen på 29 sträckor en punktlighet över 95 procent, tre sträckor fler än i oktober.

Allra bäst gick det på den korta sträckan mellan Nässjö och Vetlanda. Av 326 framförda tåg var det endast ett tåg i vardera riktningen som var försenade med mer än fem minuter till slutstationen, vilket gav punktlighet på 99,4 procent.

Kartläggning av fjärrtågsförseningarna

Tidskriften Sveriges Natur har tillsammans med nyhetsbyrån Newsworthy kartlagt fjärrtågens förseningar.

Störst andel av tågen, 51 procent, var försenade på sträckan Stockholm–Östersund via Norra stambanan medan förseningarna var störst, i snitt 21 minuter, på sträckan Stockholm–Östersund via Sundsvall.

En stor del av tågen på sträckorna Stockholm–Mora, Stockholm–Umeå och Stockholm–Malmö var också försenade, med 45, 44 respektive 43 procent medan tågen på sträckorna Göteborg–Malmö och Göteborg–Stockholm var minst försenade med andelar på 12 respektive 29 procent.

Antalet förseningsminuter var också lägst på de sistnämnda sträckorna med tre respektive tio minuter.

Stora förseningar Stockholm–Östersund

Förseningarna var som sagt störst på sträckan Stockholm–Östersund via Sundsvall med 21 minuter i snitt men de var också stora på sträckan Stockholm–Östersund via Bollnäs och Ljusdal och på sträckorna Stockholm–Malmö och Stockholm–Umeå med 16, 15 respektive 14 minuter.

Mätperioden omfattar september 2024–september 2025.

Tågen mellan Nässjö och Vetlanda var i november i år de mest punktliga i hela landet. Av 326 tåg var endast ett tåg i vardera riktningen försenat med mer än fem minuter. Krösatåget Y31 1402 i Nässjö i december 2009. FOTO: Jan Lindahl

”Generellt är det ju långa sträckor som Stockholm–Östersund och Stockholm–Umeå och på sträckor med stor andel enkelspår som Stockholm–Mora och de två förstnämnda linjerna som förseningarna är alldeles för frekventa och alldeles för stora”, säger Thomas Andersson.

Flest förseningar på enkelspåriga banor

”Det är många möten på enkelspåriga banor som kan ge förseningar och sedan blir följdföreningarna fler ju längre tågen rullar.”

Den relativt goda punktligheten på sträckan Göteborg–Stockholm beror paradoxalt till stor del på det omfattande banarbetet mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg har mer än halverats och både snabb- och regionaltåg har fått kraftigt förlängda gångtider som gardering mot stora förseningar.

Nya dubbelspår dröjer länge

De utbyggnader av järnvägsnätet som planeras ger inte resultat förrän på 10–15 års sikt, varken Ostlänken eller sträckorna Göteborg–Borås och Hässleholm–Lund är klara för trafik förrän i mitten eller slutet av 2030-talet sedan regeringen tillfälligt stoppade planerna 2022.

Om de planerade utbyggnaderna av sträckorna Kubikenborg–Dingersjö och Gävle–Kringlan på Ostkustbanan kan förverkligas inom överskådlig tid beror på regeringens ställningstagande till Trafikverkets förslag till nationell plan för åren 2026-2037. Trafikverket har föreslagit att de två etapperna skjuts på framtiden.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

NyhetSpårväg

Spårvägen till Lindholmen invigd

Med julsånger framförda av Brunnsbo musikklasser, tal av regionstyrelsens ordförande och kommunfullmäktige ordförande och överlämning av en förgylld räl invigdes 12 december den 2,8 kilometer långa spårvägen mellan Lindholmen och Frihamnen i Göteborg.

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.