Annons:
Rödgröna vill elektrifiera Kinnekullebanan
De rödgröna partierna i regionfullmäktige i Västra Götaland vill se Kinnekullebanan, I första hand på sträckan Håkantorp-Lidköping, elektrifierad.
De rödgröna partierna i Västra Götalandsregionen vill att Kinnekullebanan elektrifieras, helt eller delvis. Y31 1403 anländer till Lidköping 30 september 2020 och rullar över den tidigare öppningsbara bron över Lidan. FOTO: Kasper Dudzik
Företrädare för socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet vill ”driva på” Trafikverket att genomföra en fördjupad utredning och pilotprojekt för delelektrifiering av Kinnekullebanan.
”Vi i Rödgrön ledning flyttar fram positionerna kring det hållbara resandet och för att minska regionens utsläpp”, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i regionen, enligt ett pressmeddelande.
”Att vi får framdrift i frågan om att påbörja elektrifiering av delar av Kinnekullebanan är helt nödvändig och ett sätt att säkra banans framtid på lång sikt. Det är avgörande för att banan ska bli en fullt integrerad del i regionens järnvägssystem.”
Trafikverket lyfter i en rapport från 2024 fram Kinnekullebanan som en oelektrifierad järnväg som lämpar sig som pilotprojekt för delelektrifiering.
De rödgröna partierna vill se till att det finns fördjupat underlag i tid till nästa revidering av den nationella infrastrukturplanen och nästa fordonsupphandling.”
”Vi vill se att pilotprojektet blir verklighet”, säger Per Tenggren (S), vice ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
”Järnvägen är och ska vara grundstommen i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiksystem. För att komma vidare med en delelektrifiering av Kinnekullebanan krävs det att vi sätter tryck mot Trafikverket.”
Innan nästa fordonsupphandling, runt 2040, ska de befintliga Itino-tågen livstidsförlängas och samtidigt ska dieseloljan ersättas med klimatsmarta drivmedel som sänker utsläppen med över 80 procent.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stort börsras för Train Alliance
Värdet på aktierna i Train Alliance minskade med 60 procent när handeln i bolaget återupptogs på Nasdaq First North Growth Market 22 juni efter ha varit stoppad i nästan fyra månader. Aktierna tappade ytterligare under tisdagen.
Trafikverket hotas av vite på 36 miljoner
Trafikverket har inte kunnat visa att systemet för säkerhetsstyrning fungerar. Därför förelägger Transportstyrelsen nu Trafikverket med vite om totalt 36 miljoner kronor.
Idag avgår VR:s första sommartåg till Halland och Skåne
När semestertiderna nu tar fart är det imorgon nypremiär för VR Snabbtågs sommarlinje mellan Stockholm och Ängelholm. Efter ett uppehåll sedan 2024 återkommer direkttågen till flera av västkustens mest populära sommardestinationer.
Väte Academy får utbildningstillstånd från Transportstyrelsen
Väte Academy har beviljats utbildningstillstånd från Transportstyrelsen. Beslutet innebär att bolaget är godkänt att verka som både utbildningssamordnare och examinator samt att bedriva utbildningsverksamhet i egen regi.
Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor
Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.
Oförändrat resande med järnväg, spårväg och tunnelbana
Resandet med järnväg, spårväg och tunnelbana låg kvar på i stort sett samma nivå 2025 som året före. Totalt gjordes 727 miljoner resor inom bantrafiken under 2025, visar ny statistik från Trafikanalys.
Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen
Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.
Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt
Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.
Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025
Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal 1 oktober i år. Jernhusen som äger terminalen och Green Cargo har tecknat flerårigt avtal om drift av Årsta kombiterminal. Green Cargo kommer dessutom att sköta växlingen på terminalen.










