Annons:

Publicerad: 2020-06-08

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas om knappt en vecka. MTR kör fler tåg och Snälltåget förlänger sina tåg. SJ fattar beslut om utökad trafik de närmaste dagarna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

MTR Express gör uppehåll i Herrljunga den 23 maj 2020.

”Det var det här beslutet vi alla hoppades på”, säger Mats Johannesson, vd på MTRX, sedan Folkhälsomyndigheten beslutat upphäva sin avrådan från icke nödvändiga resor med verkan från och med 13 juni.

Liksom tidigare gäller dock rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom och att hålla avstånd till andra.

Tågtrafikbolagen har noterat ett svagt ökat resande de senaste veckorna.

”Men det har varit från extremt låga nivåer till låga nivåer”, säger Mats Johannesson.

MTRX släppte redan i fredags, 5 juni, bokningen till sommarens tåg. Sedan slutet av mars har MTRX kört endast två-tre tåg per dag i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm, någon enstaka dag fyra tåg.

MTRX kör till Båstad

Från och med nästa vecka kör MTRX fyra-fem tåg per dag i varje riktning. Ett av tågen körs som planerat till och från Båstad.

”Vi körde till och från Halmstad förra sommaren och det blev väldigt uppskattat”, säger Johannesson. I år sträcker vi ut trafiken några mil till och vänder i stället i Båstad.”

MTRX beslutar senare i sommar hur omfattande trafik företaget ska köra i höst. Innan coronapandemin bröt ut kördes åtta-nio tåg per vardag i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm.

Snälltåget som före pandemin körde tre tågpar om dagen mellan Malmö och Stockholm, har de senaste månaderna kört endast kört ett eller ett par tåg per dag.

”Till att börja med förlänger vi tågen och om därefter kommer vi under sommaren att köra två tåg per dag i varje riktning, en förmiddagsavgång och en eftermiddagsavgång”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Vid midnatt mellan den 3 och 4 juni rullar SJ nattåg från Jämtland in på Sundsvall C.

Annons:

Det var det här beslutet vi alla hoppades på

 

Mats Johannesson, vd, MTRX.

Till Jämtland i juli

Nattågstrafiken mellan Malmö och Jämtland via Stockholm kommer, som planerat, att dras igång i slutet av juli.

”Troligen kommer man med tanke på risken för smittspridning endast att kunna boka hela kupéer”, säger Andersson. ”Det missgynnar ju dem som reser ensamma och vi fungerar därför på att erbjuda sittplats i första klass hela vägen till rabatterat pris”.

Det är oklart om och när trafiken med liggvagnar mellan Malmö och Berlin kan komma igång.

”Vi jobbar på olika lösningar men det kan bli tufft att få till något med kort varsel”, säger Marco Andersson. ”Vi hoppas kunna presentera en lösning om en-två veckor”.

Företrädare för SJ och Folkhälsomyndigheten hade fredag 5 juni ett möte för att diskutera vilken beläggning man kan acceptera i tågen och hur kupéer i ligg- och sovvagnar ska kunna bokas.

”Vi kommer under de närmaste dagarna att spika omfattningen av trafiken i sommar och hur resenärerna ska få disponera utrymmet i våra vagnar”, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Även i sommar kommer Getingmidjan stängas av för banarbeten.

Getingmidjan stängs även i sommar

Ett problem för såväl SJ som MTRX och Snälltåget är att Getingmidjan mellan Stockholm C och Stockholm S i sommar är stängd för banarbeten för tredje året i följd. Årets avstängning inleds 22 juni och avslutas 16 augusti

I sommar rivs den gamla järnvägsbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen och en ny läggs på plats.

Regionaltågen från söder vänder i Flemingsberg, där resenärerna får byta till eller från pendeltåg, medan de flesta fjärrtågen vänder på Stockholm S, där resenärerna får byta till eller från pendeltåg eller andra fortskaffningsmedel.

Snälltåget vänder tågen på Södertälje Syd.

”Men det blev väldigt trångt om våra 200-300 resenärer skulle byta till ett och samma pendeltåg”, säger Marco Andersson på Snälltåget.

”Därför planerar vi att köra särskilda bussar mellan Södertälje och centrala Stockholm under de åtta veckorna.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

20 nya vätgaslok till Väte

Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.

Nyhet

Unik expansion i Falköping

På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.

Nyhet

Början till slutet på SJ-kaos

SJ börjar få ordning på personalplaneringen efter ett par månaders kaos. Nu ritas personalturerna manuellt och planeringsverktygets optimeringsfunktion är bortkopplad. Men tåginställelserna fortsätter till maj.

Nyhet

Färre omkomna i tågolyckor

Under 2022 omkom 68 personer på de svenska järnvägarna. 65 befann sig obehörigt i spårområden. 60 var självmord. Antalet omkomna är det lägsta under de 17 år som ingår i statistiken.