Annons:

Publicerad: 2020-06-08

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas om knappt en vecka. MTR kör fler tåg och Snälltåget förlänger sina tåg. SJ fattar beslut om utökad trafik de närmaste dagarna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

MTR Express gör uppehåll i Herrljunga den 23 maj 2020.

”Det var det här beslutet vi alla hoppades på”, säger Mats Johannesson, vd på MTRX, sedan Folkhälsomyndigheten beslutat upphäva sin avrådan från icke nödvändiga resor med verkan från och med 13 juni.

Liksom tidigare gäller dock rekommendationen att stanna hemma vid minsta symtom och att hålla avstånd till andra.

Tågtrafikbolagen har noterat ett svagt ökat resande de senaste veckorna.

”Men det har varit från extremt låga nivåer till låga nivåer”, säger Mats Johannesson.

MTRX släppte redan i fredags, 5 juni, bokningen till sommarens tåg. Sedan slutet av mars har MTRX kört endast två-tre tåg per dag i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm, någon enstaka dag fyra tåg.

MTRX kör till Båstad

Från och med nästa vecka kör MTRX fyra-fem tåg per dag i varje riktning. Ett av tågen körs som planerat till och från Båstad.

”Vi körde till och från Halmstad förra sommaren och det blev väldigt uppskattat”, säger Johannesson. I år sträcker vi ut trafiken några mil till och vänder i stället i Båstad.”

MTRX beslutar senare i sommar hur omfattande trafik företaget ska köra i höst. Innan coronapandemin bröt ut kördes åtta-nio tåg per vardag i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm.

Snälltåget som före pandemin körde tre tågpar om dagen mellan Malmö och Stockholm, har de senaste månaderna kört endast kört ett eller ett par tåg per dag.

”Till att börja med förlänger vi tågen och om därefter kommer vi under sommaren att köra två tåg per dag i varje riktning, en förmiddagsavgång och en eftermiddagsavgång”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Vid midnatt mellan den 3 och 4 juni rullar SJ nattåg från Jämtland in på Sundsvall C.

Annons:

Det var det här beslutet vi alla hoppades på

 

Mats Johannesson, vd, MTRX.

Till Jämtland i juli

Nattågstrafiken mellan Malmö och Jämtland via Stockholm kommer, som planerat, att dras igång i slutet av juli.

”Troligen kommer man med tanke på risken för smittspridning endast att kunna boka hela kupéer”, säger Andersson. ”Det missgynnar ju dem som reser ensamma och vi fungerar därför på att erbjuda sittplats i första klass hela vägen till rabatterat pris”.

Det är oklart om och när trafiken med liggvagnar mellan Malmö och Berlin kan komma igång.

”Vi jobbar på olika lösningar men det kan bli tufft att få till något med kort varsel”, säger Marco Andersson. ”Vi hoppas kunna presentera en lösning om en-två veckor”.

Företrädare för SJ och Folkhälsomyndigheten hade fredag 5 juni ett möte för att diskutera vilken beläggning man kan acceptera i tågen och hur kupéer i ligg- och sovvagnar ska kunna bokas.

”Vi kommer under de närmaste dagarna att spika omfattningen av trafiken i sommar och hur resenärerna ska få disponera utrymmet i våra vagnar”, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Även i sommar kommer Getingmidjan stängas av för banarbeten.

Getingmidjan stängs även i sommar

Ett problem för såväl SJ som MTRX och Snälltåget är att Getingmidjan mellan Stockholm C och Stockholm S i sommar är stängd för banarbeten för tredje året i följd. Årets avstängning inleds 22 juni och avslutas 16 augusti

I sommar rivs den gamla järnvägsbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen och en ny läggs på plats.

Regionaltågen från söder vänder i Flemingsberg, där resenärerna får byta till eller från pendeltåg, medan de flesta fjärrtågen vänder på Stockholm S, där resenärerna får byta till eller från pendeltåg eller andra fortskaffningsmedel.

Snälltåget vänder tågen på Södertälje Syd.

”Men det blev väldigt trångt om våra 200-300 resenärer skulle byta till ett och samma pendeltåg”, säger Marco Andersson på Snälltåget.

”Därför planerar vi att köra särskilda bussar mellan Södertälje och centrala Stockholm under de åtta veckorna.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Snöslungor håller spåren öppna

Det var konventionella snöplogar, gamla ploglok och motortrallor med snöborstar som gjorde järnvägarna farbara efter snökaoset förra veckan. Men om drygt ett år har Trafikverket tre effektiva snöslungor i tjänst.

Nyhet

Framtiden har sex axlar

Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Nyhet

Första skidtåget till Alperna

Natten fredag-lördag kördes det första reguljära skidtåget från Sverige till Alperna på årtionden. Snälltåget med åtta vagnar medförde 285 resenärer till flera skidorter i Österrike.