Annons:
Fler tåg Stockholm-Oslo
Efter flera år med gles och långsam tågtrafik mellan Stockholm och Oslo utökas trafiken från 11 december till fem tåg i varje riktning måndag-fredag. Men i sommar ställer banarbeten till nya problem.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Linus Hall
SJ:s InterCity-tåg från Stockholm mot Oslo rullar genom stationen i Fetsund efter att ha passerat över Glomma i februari 2015.
Annons:
Från 11 december kommer SJ att köra fem dubbelturer måndag-fredag mellan Stockholm och Oslo, på lördagar tre dubbelturer och på söndagar fyra dubbelturer.
Tre av fem dubbelturer måndag-fredag körs med snabbtåget X55, resterande tåg med Rc-lok och sittvagnar. På lördagar körs två av tre tåg med X55, på söndagar två av fyra tågpar.
Restiderna blir som kortast fem timmar och åtta minuter med snabbtågen och sex timmar och 22 minuter med loktågen.
Det blir en fantastisk återstart av trafiken mellan Stockholm och Oslo
Martin Drakenberg, affärschef på SJ
Återstart för Norgetrafiken
”Det blir en fantastisk återstart av trafiken mellan Stockholm och Oslo”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.
”Efter fyra år med banarbeten och massor av inställda och omledda tåg och en pandemi med totalstopp för tågen över svensk-norska gränsen storsatsar vi nu på trafiken mellan de två huvudstäderna.”
2016 inledde SJ snabbtågstrafik mellan Stockholm och Oslo vilket ledde till kraftigt ökat resande. Men 2018 drogs trafiken ner och snabbtågen ersattes med loktåg när banarbeten i Norge medförde banan var stängd under dagtid.
Sen kom coronapandemin och trafiken ställdes in. Därefter har tågen gått ibland och ibland inte.
”Vi har haft banarbeten mellan Kristinehamn och Kil hela sommaren och halva hösten och omledningarna har inte fungerat särskilt väl”, säger Martin Drakenberg.
”Dessutom har ju SJ en stor brist på lokförare och vi har tvingats offra tåg med väldigt långa restider.”
Men nu tror och hoppas Martin Drakenberg på full trafik mellan Stockholm och Oslo, åtminstone ett halvår framåt.
”Trollat med knäna”
”Vi har trollat med knäna, det är fortfarande förarbrist men nu prioriterar vi Stockholm-Oslo”, säger han.
I sommar stängs dock sträckan Laxå-Kristinehamn för all tågtrafik under 13 veckor för spårbyte, det sista stora banarbetet på Värmlandsbanan under den genomgripande upprustningen.
Tågen kommer under dessa 13 veckor att köras via Södertälje- Eskilstuna-Lindesberg-Ställdalen-Kil med X55, restiden blir drygt två timmar längre än normalt.
”Det blir en fin sommarresa genom Bergslagen”, säger Martin Drakenberg.
”Men det blir naturligtvis ganska lång restid.”
Om resandet med tågen mellan Stockholm och Oslo blir omfattande kommer SJ troligen att ersätta X55 med X2-tåg när tillräckligt många X2000 är ombyggda.
”Vi får se hur resandet utvecklas och ombyggnaden av X2 fortskrider”, säger Martin Drakenberg. ”I vilket fall som helst kommer vi att sätta in de nya snabbtågen vi nyligen beställt från Alstom mellan Stockholm och Oslo 2027 eller 2028.”
Fler snabbtåg till Dalarna
Vid tidtabellskiftet i december ersätts ett av loktågen mellan Stockholm och Dalarna med snabbtåg X55.
”Det blir två tågpar med X55 mellan Stockholm och Falun måndag-fredag”, säger Martin Drakenberg. ”Under veckosluten kör vi i stället X55 till och från Mora.”
Snälltågets skidtåg till Österrike vid infarten till Zell am See 29 januari 2022.
Kortare restider med Snälltåget
Snälltåget som kör dagtåg mellan Malmö och Stockholm samt nattåg Malmö-Stockholm-Storligen under vintersportsäsong och sommaren och nattåg Stockholm-Malmö-Berlin under turistsäsong och Stockholm-Malmö-Österrike under vintersportsäsongen genomför inga större förändringar av trafiken under nästa år.
”Vi har ungefär samma trafik och samma avgångstider som i år”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget. ”Det blir något kortare restider mellan Malmö och Stockholm med fyra trimmar och 45 minuter för den snabbaste förbindelsen.”
Tågen mellan Sverige och Österrike börjar rulla redan vid jul i år och fortsätter i tolv veckor.
”Resandet till Badgastein och Zell am See var så stort förra säsongen så i år kör vi till Alperna via Salzburg i stället för via Innsbruck och därmed får de flesta kortare restider”, säger Marco Andersson. ”Däremot blir det något längre restider för dem som åker till S:t Anton.”
Flera avgångar redan slutsålda
Flera avgångar är redan slutsålda, i januari finns det fortfarande gott om platser.
”En väldigt stor andel av våra resenärer är danskar som tycker tåget är ett bra sätt att ta sig till skidåkningen i Österrike”, säger Marco Andersson.
Snälltåget kommer att hyra in Vectron-lok från ELL som klarar signalsystemen i såväl Sverige som Danmark, Tyskland och Österrike. Hittills har tågen fått byta lok, bland annat i Padborg vid gränsen mellan Danmark och Tyskland.
”Med Vectron-lok kan vi dessutom köra 200 kilometer i timman genom Tyskland i stället för 160”, säger Marco Andersson.
”Med högre hastighet och uteblivna lokbyten kan vi kapa restiden mellan Malmö och Alperna med två timmar vilket ger betydligt tidigare ankomst tider till skidorterna i Österrike.”
Även de Vectron-lok som Snälltåget redan använder kommer att byggas om för att klara ERTMS-systemen i Sverige, Danmark och Tyskland.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Vossloh köper STG
Vossloh Rail Services Scandinavia förvärvar Scandinavian Track Group (STG) med 130 anställda, 260 miljoner kronor i omsättning och huvudkontoret i Borlänge.
Nu är Flixtrain på banan
Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.
Dubbla överrockar på Trafikverket
Investeringarna blev 39 procent dyrare och vägunderhållet 60 procent dyrare. Regeringen gav strax före valet Trafikanalys och Ekonomistyrningsverket i uppdrag att granska Trafikverkets kostnadskontroll.
Söderholm lämnar Green Cargo
Ted Söderholm lämnar Green Cargo och Tågföretagen i vår. Efter fyra som vd på godstågsbolaget har resultatet förbättrats men Green Cargo har fortfarande svårt att finansiera nya lok och vagnar.