Annons:

Publicerad: 2020-04-27

Flera frågetecken för Vy

Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Persontåg på Bergensbanan mellan Haugastøl och Finse 31 augusti 2018. Statliga norska trafikföretaget Vy dominerar tågtrafiken i Norge men tar 13 december även över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Annons:

”Vi har ett antal bollar i luften men kan inte berätta så mycket om dem ännu”, säger vd Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg.

I februari stod det klart att Vy Tåg, dotterföretag till statliga norska Vygruppen, vunnit Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

Vy Tåg tar över från SJ 13 december i år.

Eftersom SJ vann upphandlingen om nattågstrafiken till och från Jämtland verkade det som om samordningen mellan tågen Stockholm-Luleå och tågen Stockholm-Duved skulle upphöra.

Samtidigt tydde det mesta på att tågkörningen till och från Göteborg, som SJ kör utan ersättning från staten, förpassas till historien.

Men efter massiva protester från många tågresenärer i Norrland och i Västsverige lovade Vy Tåg att se över möjligheterna att köra nattågen till och från Göteborg.

Vi har ett antal bollar i luften men kan inte berätta så mycket om dem ännu.

 

Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg.

”Vi vann upphandlingen på trafiken till och från Stockholm men när det blev känt för oss att SJ slutar måste vi utreda om vi har möjlighet att låta våra tåg på något sätt köra till Göteborg”, sade då Dag Lokrantz-Bernitz.

”Det avgörande är om sträckan är kommersiellt gångbar men vi märker ett jättestort intresse för att åka tåg”.

Sedan dess har intresset för att åka tåg minskat drastiskt som en följd av coronapandemin.

”Allting flyter”, säger nu Dag Lokrantz-Bernitz. ”Men vi jobbar vidare enligt våra planer för övertagandet av trafiken och hoppas naturligtvis att resenärerna hittar tillbaka till tågen igen.”

”Men det är oerhört svårt att bedöma när restriktionerna upphör, när rädslan försvinner och vilka resor folk prioriterar nästa år.”

Vy Tåg har dock inte haft några samtal med SJ om samordning av nattågstrafiken.

Vy Tåg har inte heller sökt tåglägen hos Trafikverket för förlängning av natten till och från Göteborg under nästa år.

Tåg mot Myrdal och Oslo inväntar avgång på Bergen S 18 juli 2019.

Ja, vi tittar som sagt på lite olika lösningar men inget är spikat ännu. Vi skulle gärna se en bra lösning för förbindelserna till och från Göteborg men inget är ännu klart.

 

Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg

Företaget har däremot sökt tåglägen för trafik mellan Stockholm och Oslo i anslutning till ankomst och avgång för nattågen 91 och 92 i Stockholm.

”Ja, vi tittar som sagt på lite olika lösningar men inget är spikat ännu. Vi skulle gärna se en bra lösning för förbindelserna till och från Göteborg men inget är ännu klart”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland på ungefär samma tider som SJ gör i dag. Vy har exempelvis sökt tåglägen för avgångar från Stockholm C 18:11 och 22:34

Avtalet mellan Vy Tåg och Trafikverket gäller i fyra år med möjlighet till förlängning i två år. De senaste åren har drygt 500 000 resor gjorts med nattågen till och från Övre Norrland per år.

Från januari 2000 till juni 2003 körde Tågkompaniet nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Därefter kördes trafiken 2003-2008 av Connex som senare bytte namn till Veolia och nu heter Transdev.

Tågkompaniet bildades av tre avhoppade SJ-medarbetare. Företaget har efter 2003 kört upphandlad trafik för flera länstrafikbolag i Sverige.

2005 köpte statliga Norges Statsbaner (NSB) in sig i Tågkompaniet. 2006 blev NSB huvudägare i bolaget. 2007 köpte NSB resterande aktier och blev därmed helägare till Tågkompaniet.

NSB omvandlades i april 2019, för ett år sedan, till Vygruppen som äger svenska Vy Tåg. Vy Tåg kör bland annat Norrtåg för läntrafikbolagen i Sveriges fyra nordligaste län.

”Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Dag Lokrantz-Bernitz var chef för MTR Tunnelbanan och MTR Pendeltågen innan han kom till Tågkompaniet och Vy Tåg i november 2018.

”Det är ju lite skillnad mellan att köra nattåg mellan Stockholm och Narvik och att köra tunnelbanetåg mellan Hagsätra och Hässelby”, konstaterar han. ”I båda fallen gäller det en säker resa utan förseningar men den som reser 20 timmar har helt andra förväntningar på service, mat och upplevelser än den som reser 20 minuter.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.

Nyhet

Stadig tillväxt för CFL cargo

Fler tågkörningar, fler anställda, ökad omsättning, kraftigt ökad vinst och flera nya uppdrag. Historien är svåröverskådlig och länge var det knapert men nu går det riktigt bra för CFL cargo.

Nyhet

Green Cargo hårdbantar

Green Cargo genomför en kraftig neddragning av vagnslasttrafiken. Närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter på ett 30-tal orter försvinner och verksamheten på tre stora rangerbangårdar bantas rejält när Green Cargo satsar på snabbare och mer frekvent trafik i stora godsflöden.

Nyhet

MTR förlorade en halv miljard

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.