fbpx

Flixtrain drar ner efter bra sommar

Avgångarna har blivit färre, uppehållen ska bli fler och nästa år inleds trafiken mellan Stockholm och Malmö. Ledningen för Flixtrain är nöjd med den första sommaren på svenska spår.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 26 september 2021

"Alfred Nobel" mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994. Foto Jan Lindahl

FOTO: KASPER DUDZIK 

Hector Rail 243 002 drar Flixtrains premiärtåg från Stockholm till Göteborg i maj 2021.

 

”Vi är väldigt nöjda”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain Sverige. ”Det har varit en bra sommar, vi har överträffat våra prognoser och vi har nu i höst fortfarande ganska bra beläggning i tågen. Men pandemin gjorde förstås att det var väldigt svårt att göra några realistiska prognoser.”
Flixtrain inledde trafiken mellan Stockholm och Göteborg 6 maj i år. Flixtrain ansvarar för marknadsföring, trafikplanering, biljettförsäljning och kundbemötande. Hector Rail äger loken och bemannar tågen, såväl i förarhytterna som i vagnarna. Railpool äger vagnarna och hyr ut dem till Hector Rail.

Nu är Flixtrain på banan – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Vagnarna är äldre sittvagnar från Deutsche Bahn (DB), så kallade Grossraumwagen, som byggts om av Talbot och som numera ägs av Railpool. Varje vagn rymmer cirka 100 sittplatser förutom handikappvagnen som har 76 sittplatser.

Flixtrain ett år försenat – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Under våren och sommaren körde Flixtrain 19 avgångar i veckan mellan Stockholm och Göteborg i varje riktning.

FOTO: KASPER DUDZIK

Peter Ahlgren, vd på Flixtrain.

 

”Vi sålde slut flera avgångar, främst söndagskvällar”, säger Peter Ahlgren. ”Innan reserestriktionerna lättade 15 juli kunde vi ju bara sälja hälften av platserna och då var det ofta fullbokat men därefter har det varit väldigt mycket resenärer ombord.”

Mest ungdomar och äldre

Flixtrain med sitt uttalade lågpriskoncept, de billigaste biljetterna kostar 129 kronor, har främst lockat ungdomar och pensionärer.
”Vi vänder oss till alla men de är studerande och lite äldre som lockas mest av de låga priserna”, säger Peter Ahlgren. ”Vi hoppas att även affärsresenärer ska hitta till oss, det går utmärkt att jobba ombord. ”
Sommaren bjöd på en del utmaningar för Flixtrain och Hector Rail. Banarbeten i Olskroken medförde att tågen under tre veckor fick ledas om via Öxnered med en timma extra restid som följd. Ett par personpåkörningar medförde att trafiken stoppades tre-fyra timmar vilket försenade tågen kraftigt och i något fall gjorde att vändande tåg fick ställas in.

Svettigt i sommarvärmen

Dessutom medförde den varma sommaren att det blev ganska svettigt ombord.
”Det är väl det vi har fått mest negativa kommentarer kring i våra kundenkäter”, säger Peter Ahlgren. ”Vi hade ju en extremt varm sommar och det blev jobbigt för resenärerna i de vagnar som inte har AC, vagnarna utan handikapplatser. Vi har kört med fönstren öppna men då blir det naturligtvis ganska mycket oväsen i vagnarna.”
En del resenärer har också varit kritiska mot att det är trångt mellan sätena och att ryggstöden inte går att luta.
”Vi erbjuder ett mycket lägre pris än våra konkurrenter och har dessutom fler platser ombord som gör att det blir trängre mellan sätena”, säger Peter Ahlgren.

"Alfred Nobel" mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994. Foto Jan Lindahl

FOTO: KASPER DUDZIK

Flixtrain med Hector Rail 243 222 som dragkraft närmar sig Göteborg vid Sävenäs i maj 2021. 

 

Cykelplatser och personal får beröm

Det resenärerna är mest positiva till, enligt enkätsvaren, är de låga priserna, punktligheten, ombordpersonalen och cykelplatserna.
”Cykelplatserna är nästa alltid bokade. Det är även kul att höra att vår ombordpersonal får så fina omdömen”, säger Peter Ahlgren.
I början av september drog Flixtrain ner på turtätheten och kör nu endast ett tåg om dagen i varje riktning tisdagar och onsdagar, två turer per riktning måndag och torsdag samt tre turer per dag och riktning fredag-söndag, sammanlagt 15 avgångar i veckan per riktning.
”Det är bra beläggning fredag-söndag, särskilt söndag kväll”, säger Peter Ahlgren. ”När skolorna börjat och många återvänt till arbetsplatserna blir det mest veckoslutsresande.”
Tågen består oftast av fyra vagnar, undantagsvis fem.

Uppehåll i både Skövde och Falköping

Hittills har tågen alltid gjort uppehåll i Södertälje och Hallsberg och oftast i Skövde och som mest en gång per dag i Falköping.
Men från och med nästa tågplan, som börjar gälla i december, kommer alla tåg att göra uppehåll i både Skövde och Falköping. Det finns så stora marginaler i gångtiderna att restiden mellan Stockholm och Göteborg inte påverkas av ett tillkommande uppehåll.
Flixtrain kommer, om inte oförutsett inträffar, att börja köra även mellan Stockholm och Malmö någon gång under nästa år, ännu oklart när. Troligen kommer en eller flera tåg att köras till och utgå från Uppsala. Däremot är det osäkert om de tidigare planerna på att köra till och från Köpenhamn kommer att realiseras.  ”Vi får återkomma när det gäller de frågorna”, säger Peter Ahlgren.

 

 

 

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?