Annons:

Publicerad: 2021-05-07

Flixtrain ett år försenat

Ett år försenat avgick Flixtrains första tåg i Sverige. Coronapandemin med vidhängande reserestriktioner har medfört att premiären skjutits upp två gånger.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Flixtrains första kvällståg från Göteborg mot Stockholm, tåg 23010, passerar Jonsered 6 maj 2021. ​

Annons:

”Det är verkligen roligt att vi äntligen är igång”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail som sköter tågdragningen åt Flixtrain. ”Vi har förberett detta länge och väl och nu börjar den spännande resan på allvar.”

”Det finns inget mer klimatsmart sätt att resa än med tåg .”

Flixtrains tåg är i verkligheten mer Railpools och Hector Rails tåg än Flixtrains.

Railpool äger vagnarna och hyr ut dem till Hector Rail.

Hector Rail äger loken och bemannar tågen, såväl i förarhytterna som i vagnarna.

Flixtrain säljer tågbiljetterna och fungerar i huvudsak som en resebyrå.

”Att sälja biljetter är vår kärnverksamhet”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain. ”Vi har kunskap och erfarenhet av att sälja biljetter till bussar och tåg i stora delar av Europa.”

Premiär för Flixtrain i Sverige. Tåg 32001 ska snart avgå från Stockholm C och företagets vd intervjuas av massmedia.

Godstågsmarknaden växer i bästa fall ett par procent om året. Tillväxten för persontågstrafiken var före pandemin väldigt stark. Vill man utvecklas och växa ordentligt som tågtrafikföretag måste man nog köra persontåg.

 

Claes Scheibe, vd i Hector Rail

Flixbus startade i Tyskland 2013

Flixbus, som startade sin verksamhet i Tyskland 2013, är i grunden ett tech-bolag som med hjälp av varumärket, effektiv marknadsföring och it-baserade säljkanaler säljer buss- och tågresor som andra företag producerar.

”Är det något vi verkligen kan är det nätverksplanering, prissättning, marknadsföring, biljettförsäljning och support”, säger Peter Ahlgren.

För trafiken mellan Stockholm och Göteborg förfogar Flixtrain och Hector Rail över 15 nyrenoverade tyskbyggda salongsvagnar och Hector har folierat två av sina Vectron-lok från Siemens i grönt, ett tredje obetydligt begagnat Vectron-lok har just anlänt från Tyskland och ska folieras i grönt för att kunna användas som reservlok.

Till att börja med används åtta vagnar, fyra i varje tågsätt, men tanken är att öka till sex om eller när resandet ökar i sommar. Fyra vagnar rymmer 362 passagerare. Så länge de hårda reserestriktionerna gäller säljs endast hälften av platserna, 181.

Peter Ahlgren är vd i Flixbus Norden och chef för Flixtrain.

562 passagerare post pandemi

Men med sex vagnar och utfasade restriktioner kan varje tåg ta 562 passagerare.

Det är inte första gången godstågsbolaget Hector Rail kör passagerartåg. Företaget körde i flera år åt Veolia som blivit Transdev, man har under ett par år dragit Blå tåget åt Skandinaviska Jernbanor och man körde DN-tåget mellan Stockholm och Venedig 2019.

Claes Scheibe, vd i Hector Rail, tvekade inte när Flixtrain tog den första kontakten för snart två år sedan.

”Det är passagerarmarknaden som växer” säger han. ”Förutom under pandemin, förstås.”

”Godstågsmarknaden växer i bästa fall ett par procent om året. Tillväxten för persontågstrafiken var före pandemin väldigt stark. Vill man utvecklas och växa ordentligt som tågtrafikföretag måste man nog köra persontåg.”

”Ungdomlig energi i Flixtrain”

”Att samarbeta med Flixtrain är stimulerande, det behövs någon som driver marknaden och vågar ta risker”, säger Clases Scheibe. ”Flixtrain är ett spännande företag med mycket ungdomlig energi.”

Hector Rail bemannar tågen med ombordpersonal från åkstationen i Sävenäs där de flesta lokförarna som kör Flixtrain-tågen också är stationerade. Lokförare i Värtan och Hallsberg ställer upp vid behov.

Även om coronapandemin och reserestriktionerna utgör de största utmaningarna för Flixtrain och Hector Rail innebär sommarhalvårets banarbeten flera svårknäckta nötter.

”Det börjar redan i Kristi Himmelfärds-helgen med arbeten på Getingmidjan i Stockholm”, säger Isabel Schleich, trafikplanerare på Flixtrain, stationerad i München. ”Då får vi vända tågen i Flemingsberg och hänvisa resenärerna till pendeltågen till och från Stockholm.”

Claes Scheibe är vd i Hector Rail som ansvarar för bemanning och tågdragning av Flixtrains tåg.

Tågvändningar här och där

Några dagar i slutet av maj tvingas Flixtrain vända tågen i Sävenäs när byggandet av Planskildhet Olskroken avancerar.

Under sommaren, från 28 juni till slutet av juli, är trafiken genom Olskroken åter stoppad och Flixtrain får köra ett tågpar via Trollhättan och låta de andra vända i Sävenäs.

Liksom i maj kan passagerarna åka pendeltåg till och från Göteborg C, pendeltågen tar vägen via Marieholmsbron med tågvändning någonstans över Göta älv.

”Ett par dagar är det dessutom banarbeten mellan Floda och Norsesund så då får vi vända i Alingsås i stället och skicka passagerarna med buss till och från Göteborg”, säger Isabel Schleich som fått lära sig svenska och svensk järnvägsgeografi och odlat kontakterna med Trafikverket under besök i Sverige och från kontoret i München.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fler godståg Norge–Sverige

Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.

Nyhet

Succé i Skåne, fiasko i Bohuslän

Vid millennieskiftet hotades båda banorna av nedläggning. Nu sker en ordentlig upprustning av Simrishamnsbanan, den tredje på 20 år. Men Lysekilsbanan växer igen och kontaktledningen har tagits ner.

Nyhet

All tågtrafik ställs in i norr

Det är förenat med stora risker att köra tåg i sträng kyla i väglöst land. Om spänningen försvinner i kontaktledningen blir tåget snabbt utkylda och det kan ta många timmar innan en evakuering kan inledas.

Nyhet

Risk för fler signalfel

Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.