Annons:
Inlandsbanan tror på vätgas
Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik Illustration: Magnus Gillberg
Annons:
Våra godskunder kommer att kräva att kunna transportera koldioxidfritt i framtiden. Våra passagerare vill kunna resa utan klimatavtryck.
Peter Ekholm, vd i Inlandsbanan AB
”Att köra tågen på Inlandsbanan på vätgas är det mest hållbara och klimatsmarta sättet att göra trafiken oberoende av fossilbränslen”, säger Peter Ekholm, vd i Inlandsbanan AB.
”Genom att använda bränsleceller och vätgas till eldrift och framställa vätgasen med elektrolys av vatten med hjälp av grön el får vi inga utsläpp av koldioxid eller miljöstörande avgaser som kväveoxider eller kolväten.”
Inlandsbanan AB har inlett en förstudie om infrastruktur och logistik för vätgasproduktion för att möjliggöra koldioxidfria godstransporter på Inlandsbanan.
Ombyggnad av diesellok för vätgas
Parallellt med förstudien genomförs en upphandling av ombyggnad av ett diesellok och en tågvärmevagn med bränsleceller för vätgasdrift.
”Jag tror att vi kan ha åtminstone ett tåg i drift år 2025”, säger Peter Ekholm.
”Våra godskunder kommer att kräva att kunna transportera koldioxidfritt i framtiden. Våra passagerare vill kunna resa utan klimatavtryck”.
Inlandsbanans förstudie genomförs i samarbete med Statkraft.
”Statkraft har tre vindkraftparker och ett 30-tal vattenkraftverk längs Inlandsbanans sträckning från Mora till Gällivare”, säger Per Rosenqvist, vd i Statkraft Hydrogen Sweden.
”Vi kan producera stora mängder grön vätgas genom elektrolys av vatten.”
Snabb utveckling av tekniken
Enligt Rosenqvist går utvecklingen av vätgastillverkning för industriella processer som ståltillverkning och vätgastillverkning för transporter nu mycket snabbt.
”Vi har tillverkat vätgas för industriella behov i årtionden. Nu utreder vi produktion, lagring och transporter av vätgas för transportsektorn.”
”Vi är övertygade om att bussar, tunga lastbilar och tåg på icke-elektrifierade järnvägar som Inlandsbanan kommer att drivas med vätgas med hjälp av bränsleceller inom överskådlig tid, säger Rosenqvist.
”Det finns ju redan vätgaståg i kommersiell drift i Tyskland och England jag tror vi har det i Sverige inom om några år.”
Railcare T68 902 med timmertåg på den kombinerade järnväg- och landsvägsbron över Ljusnan söder om Sveg i september 2010.
Flera syften med satsning på Inlandsbanan
Enligt Rosenqvist skulle en upprustning av Inlandsbanan och elektrifiering av tågtrafiken på Inlandsbanan med hjälp av elektrolys, vätgas och bränsleceller tjäna flera syften.
”Vi öppnar en ny effektiv transportled för svensk basindustri, vi skapar en kanal för turismen i norra Sverige och vi skapar en ny exportväg för näringslivet i Nordnorge”, säger han.
”Men om man ska få de stora tågtillverkarna riktigt intresserade av att bygga lok och motorvagnar med vätgasteknik och att konvertera befintliga diesellok och dieselmotorvagnar för vätgasdrift bör man nog inte komma alldeles ensam med ett lok eller två, man måste slå sig samman och komma med 100 lok.”
Enligt Rosenqvist och Statkraft måste vätgassatsningen bli ett nationellt intresse.
”Inlandsbanan blir ett viktigt pilotprojekt men sedan bör det kunna appliceras på Tjustbanan, Stångådalsbanan, Kinnekullebanan och andra icke-elektrifierade järnvägar i Sverige där det inte är lönsamt med elektrifiering med hjälp av kontaktledning”, säger Per Rosenqvist.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Fler artiklar på temat “Alternativa bränslen”
No Results Found
The posts you requested could not be found. Try changing your module settings or create some new posts.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Åter möjligt med trailer på tåg i Danmark
Den danska Trafikstyrelsen har utfärdat nya föreskrifter för transport av lastbilstrailrar på järnvägsvagnar i Danmark. Låsanordningarna måste modifieras och trailrarna ska väga minst 14 ton.
Green Cargo visar sämre resultat
Intäkterna ökade något men utgifterna ökade mycket snabbare. Fjärde kvartalet 2022 slutade med en förlust på 29 miljoner kronor för Green Cargo trots en statlig miljökompensation på 187 miljoner kronor.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.
Bonus till kvarsittare
Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.