Annons:

Publicerad: 2025-04-28

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Den första nyrenoverade M31:an under test i Tjeckien. FOTO: Škoda Group

Den första av de 79 M31-spårvagnarna, som varit en del av Göteborgs kollektivtrafik sedan 1980-talet, har fått en totalrenovering. Arbetet omfattar allt från nya säten och förbättrad förarhytt till uppgraderade bromsar, dörrar och nytt AC- och elsystem.

Dessutom får spårvagnarna en ny design som knyter an till de moderna M33- och M34-modellerna. Resultatet förbättrar både upplevelsen för resenärerna och arbetsmiljön för förarna. 

Den första helrenoverade spårvagnen planeras börja gå i trafik under sommaren, efter återstående tester i Göteborg. Resterande M31-spårvagnar fortsätter uppgraderas och sätts successivt i trafik mellan 2025–2030.  

Renoveringen innebär att spårvagnarna blir rustade för ytterligare minst 15 års trafik, en hållbar lösning som bidrar till att minska behovet av nytillverkning.  

Totalt ska 79 spårvagnar uppgraderas och den förlängda livslängden efter uppgradering blir minst 15 år. Arbetet sker i Ostrava, Tjeckien, av företaget Škoda Group. Modellen får ny design, nya säten, förbättrad förarhytt, uppgraderade bromsar, dörrar och elsystem.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Notis

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.