Annons:
Första Kockumstrallan ombyggd
BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.
Text: Ulf Nyström Foto: Patrik Bromander
Den först ombyggda Kockumstrallan levererades på tisdagen från Bitte Garsäter, vd i BS Verkstäder i Falköping, till Henrik Cederqvist, divisionschef på Indranord.
Annons:
”När den första Kockumstrallan levererades till Banverket 1997 placerades den i Falköping och nu, 28 år senare, rullar den första ombyggda trallan ut från vår verkstad för att användas på banorna i Västergötland”, sade Bitte Garsäter, vd i BS Verkstäder, vid en ceremoni i det gamla lokstallet i Falköping på tisdagen.
”Det är klokt att modernisera gamla fordon i stället för att skrota och köpa nytt. Den spar mycket material och minskar klimatavtrycket. Men i den här Kockumstrallan är det i stort sett bara ramen som finns kvar. Allt annat är nytt.”
Levererades till Banverket kring millennieskiftet
Trallor är relativt lätta tvåaxliga järnvägsfordon som används vid banarbeten. Ombyggnaden av Kockumstrallorna, som levererades till dåvarande Banverket Produktion av Kockums Industrier i Malmö åren kring millennieskiftet, har varit ett tidsödande projekt.
Infranord, som nu äger de 30 trallorna inledde en mindre ombyggnad av ett par trallor under 2020-talet men satsningen rann ut i sanden.
För fem år sedan fick BS Verkstäder uppdraget att bygga om fem trallor med option på ombyggnad av resterande 25.
Efter många möten och mycket diskussioner mellan Infranord, företagets medarbetargrupp och BS Verkstäder och mycket ritnings- och konstruktionsarbete kom det mer handfasta ombyggnadsarbetet igång våren 2022.
2023 blev 2025
Då var förhoppningen att ha den första ombyggda Kockumstrallan i drift 2023. Av detta blev intet.
”Det har varit många steg framåt, några steg bakåt, konstruktioner och omkonstruktioner i många omgångar”, säger Bitte Garsäter.
”Vissa delar har konstruerats om i flera omgångar men nu är vi äntligen i mål.”
Bjarne Andersson på Infranord, som fått den första trallan uppkallad efter sig, offrade en flaska bubbelvatten över hytten.
Allt på den 36 ton tunga ombyggda Kockumstrallan är nytt förutom ramen och hjulaxlarna.
Allt förutom ramen och hjulaxlarna är nytt. Ramen har blästras och inspekterats varefter eventuella skador svetsrepareras innan den lackerats. Hjulaxlarna har reviderats.
Glasfiber blev stålplåt
Den rymliga hytten som ger Kockumstrallan dess karaktäristiska utseende var byggd i glasfiber men är nu byggd i stål, den gamla Scania-dieseln på 450 hästkrafter har ersatts en ny Scania V8 på 720 hästkrafter.
Förare och övrig personal får en tystare och mer vibrationsdämpad arbetsmiljö.
Drygt 50 procent högre effekt ger möjlighet att dra fler vagnar och att ploga eller borsta betydligt större snömängder.
När trallan har försetts med ombordutrustningen ETCS för det nya europeiska trafiksäkerhetssystemet kan hastigheten höjas från 70 till 100 km/h.
Trallan kan köras på HVO100
Den moderna motorn har högsta miljöklass och kan köras på miljövänligt bränsle som HVO100. Den nya motorn medför även sänkt bränsleförbrukning.
El-, luft- och hydrauliksystem har ersatts med moderna konstruktioner.
Kockumstrallan har också fått nya snöplog i fronten, ny borste i aktern och fjärrstyrningsbara stödben.
”Det är fantastiskt att vi nu kan ta emot den först ombyggda Kockumstrallan”, sade Henrik Cederqvist, divisionschef underhåll på Infranord, när han klippte det blågula bandet och tog över trallan.
”Den kommer att kunna göra stor nytta i många år framöver.”
”Vi har haft ett väldigt gott samarbete med BS Verkstäder och jag vill tacka alla som varit delaktiga i projektet.”
Mot norr i december
Efter en månad på Kinnekullebanan och andra banor i Västsverige körs den första trallan upp till Hoting där den under vintern kommer att användas på Inlandsbanan och Tvärbanan Hoting-Forsmo där Infranord svarar för underhåll och felavhjälpning.
Trallan har försetts med en kraftig borste som klan användas för snösopning och ballastjustering.
Kockumstrallan kan vändas varsomhelst på banan där det finns manöverutrymme på båda sidor av spåret.
Trallan är godkänd av Transportstyrelsen för ett års kommersiell provdrift.
Den andra Kockumstrallan ska enligt planerna levereras till Infranord kring årsskiftet och de tre resterande under 2026.
Om Infranord utlöser optionen på ombyggnad av en, flera eller alla de 25 Kockumstrallorna återstår att se.
Gasellföretag för fjärde gången
BS Verkstäder i Falköping har vuxit stadigt de senaste åren. Redan 2010 utsågs företaget till Gasellföretag av Dagens Industri och utmärkelsen förärades BS Verkstäder även 2011 och 2016. I år var det dags igen.
Utnämningen går till företag som växer snabbt med god ekonomisk stabilitet.
2020 omsatte BS Verkstäder med knappt 50 anställda drygt 60 miljoner kronor. Förra året var omsättningen 124 miljoner kronor och resultatet efter finansnetto blev elva Mkr. Företaget har nu 70 anställda.
Personal från BS Verkstäder svarar för syning och löpande underhåll de vagnar som används i Jula-pendeln mellan Göteborg och Falköping och Real Rails över 500 godsvagnar.
Ny godsvagnsverkstad snart klar
Just nu byggs en ny verkstad för godsvagnsunderhåll på andra sidan Västra stambanan för att man inte ska behöva korsa stambanan från logistikcentrat till underhållsverkstaden.
Inom kort är den invändiga upprustningen av SJ:s 21 BlueX-vagnar, A11 och B11, klar och inom kort levereras gjutvagnen till Infranords tåg för byte av fundament, kontaktledningsstolpar och ledningar. Borriggen och övriga vagnar är redan i drift på norra delen av Bohusbanan där bytet av kontaktledningsanläggningen pågår.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nytt tåg från Malmö för Cargonet
Cargonet ökar trafiken i Sverige genom att förlänga linjen Oslo–Jönköping–Älmhult till och från Malmö. Tåget körs fem dagar i veckan från mitten av december.
Nattåg från Malmö till Schweiz från 16 april 2026
Med start torsdagen 16 april 2026 lanserar SBB, Schweiz statliga järnvägar, i samarbete med RDC Germany, en ny nattågsförbindelse från Malmö och Köpenhamn till Basel i Schweiz.
Green Cargo varslar om uppsägningar
Green Cargo varslar om personalneddragningar på grund av arbetsbrist i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Dessutom finns en övertalighet på ytterligare tio orter.
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.



