Annons:
Första ombyggda X2000 till SJ
16 november visas Nya X2000 upp för massmedia och allmänheten. Ombyggnad av det sjunde tågsättet pågår. Men först om drygt fyra år kommer samtliga 36 tågsätt vara ombyggda.
Text: Ulf Nyström Foto: Örjan Eriksson, Kasper Dudzik
X2000-tåg i olika faser av upprustning på verkstadsområdet i Tillberga 19 oktober 2021.
Annons:
För två veckor firades överlämningen av det första helt ombyggda tågsättet till SJ vid en ceremoni hos Stadler i Tillberga.
Just nu pågår den tekniska uppgraderingen av det sjunde tågsättet i Tillberga. Tre tågsätt har övertagits av SJ och ett tågsätt som genomgått teknisk uppgradering men ännu inte fått ny interiör och ny färgsättning går i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Två tågsätt, varav ett med endast drivenhet och manövervagn, har provkörts i Danmark för att danska myndigheter ska godkänna att de ombyggda tågen för framföras i Danmark.
Förutom de investeringar i ny teknik och ny interiör som de ursprungliga avtalen föranstaltade ingår även nya boggiramar och nytt dörrsystem.
Vi kommer kunna erbjuda våra resenärer de mest moderna, bekväma, funktionella och driftsäkra tågen i Sverige.
Monica Lingegård, vd i SJ
SJ satsar 3,5 miljarder på X2000
Satsningen på nya X2000 uppgår totalt till cirka 3,5 miljarder kronor. Det första tåget som genomgått både teknikuppgradering och interiörmodernisering kommer att visas för media och allmänhet 16 november och sätts i trafik på sträckan Stockholm-Göteborg samma dag.
Till och med 30 september hade totalt 987 miljoner kronor upparbetats avseende teknik och 293 Mkr avseende interiör.
”Det blir ett jättefint tåg”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.” Det har tagit lång tid att få det första tåget i trafik men ombyggnaden är gjord med stor omsorg.”
”Våra lokförare som kört tåget är oerhört nöjda och jag är säker på att våra kunder kommer att tycka att det är ett fantastiskt tåg. Vi kommer kunna erbjuda våra resenärer de mest moderna, bekväma, funktionella och driftsäkra tågen i Sverige.”
Det första tågsättet kommer att sättas i trafik mellan Stockholm och Göteborg. I början av nästa år sätts nästa upprustade tåg i trafik på samma sträcka. Så småningom kommer de ombyggda även att trafikera sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn.
Fjärde tågsättet får ny interiör
Nu pågår ombyggnad av interiören i det fjärde tågsättet i Tillberga och nollställning av de andra och tredje helt ombyggda tågsätten. Ett åttonde tågsätt tas nästa vecka in för teknisk ombyggnad och komfortupprustning.
”Det är ett väldigt komplext arbete med många parter inblandade”, säger Lennart von det Burg, produktionschef på Stadler Service Sweden.
”SJ är väldigt noggrant med att allt blir perfekt och ombyggnaderna har tagit betydligt längre tid än vad som planerades från början.”
2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Efter några år reviderades planerna och 2016-2017 togs de två första tågsätten in den då öde verkstaden i Tillberga, strax utanför Västerås, för ombyggnad.
Ombyggnaden drygt tre år försenad
Då var planen att det första ombyggda tåget skulle sättas i trafik tredje kvartalet 2018.
Så blev det inte.
”Jag tror att alla parter initialt underskattade svårigheterna med att få ny och gammal teknik att arbeta tillsammans, integrationen av alla delsystem har varit problematisk”, säger Lennart von der Burg.
”Men nu är prototypombyggnaderna klara och vi håller på att optimera våra arbetsmetoder. Jag har gott hopp om att vi ha löpande produktion från och med denna vinter.”
Men även om ABB och Stadler, som tillsammans svarar för ombyggnaderna, ser något slags ljus i slutet av en lång och krokig tunnel, dröjer det ändå drygt fyra år till innan samtliga X2000-tåg har moderniserats.
”Vi räknar med att kunna leverera sju ombyggda tågsätt till SJ per år”, säger Lennart von der Burg. ”Vi hade kunnat jobba lite snabbare men SJ vill inte ha för många tågsätt ur trafik samtidigt.
Lennart von det Burg, produktionschef på Stadler Service Sweden, betraktar en urblåst X2-drivenhet i maj 2017.
Vi är stolta över att modernisera kronjuvelen i SJ:s tågflotta.
Lennart von der Burg, produktionschef på Stadler Service Sweden
Nytt liv i gammal verkstad
Den gamla järnvägsverkstaden i Tillberga har gått nytt liv tack vare ombyggnaden av X2000-tågen och den modernisering av de 111 Öresundstågen som pågår samtidigt.
Stadler Service Sweden övertog för ett par år sedan Swedtrac som ursprungligen kontrakterats för komfortombyggnaden av X2000.
”Det har tagit tid att få igång arbetet här Tillberga, vi kom till en övergiven verkstadsbyggnad, men nu är vi 250 man i Tillberga varav 200 jobbar med uppgraderingen av X2000”, säger Lennart van der Burg. ”Vi skulle behöva 50 man till men det är inte lätt ta hitta kvalificerade yrkesarbetare.”
Stadler i Tillberga kommer också att utföra också installationen av signalsystemet European Train Control System (ETCS) på X2000 och dubbeldäckarna X40 på uppdrag av Hitachi.
”Vi är stolta över att modernisera kronjuvelen i SJ:s tågflotta. Vi hoppas resenärerna får en trevlig resa med de uppgraderade tågen”, säger Lennart von der Burg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Mångmiljardförluster i kollektivtrafiken
Förra året tappade länstrafikbolagen 7,2 miljarder kronor i minskade biljettintäkter I år väntas tappet bli ännu större, 8,6 miljarder kronor enligt den senaste prognosen. Regeringens intresse för att bidra är minimalt.
Snön stoppade tågen
Det blev totalstopp för tågtrafiken i mellersta Sverige när snön vräkte ner under måndagskvällen och tisdagen. Många tåg ställdes in medan tre nattåg och tjogtals godståg tvingades stanna på Stambanan genom Övre Norrland.
VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Regeringen prioriterar vägunderhållet
Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.