Annons:

Publicerad: 2022-08-31

Rekordsommar på svenska tåg

Fritidsresandet med tåg har slagit alla rekord sommaren 2022. Samtliga stora tågtrafikföretag rapporterar kraftigt ökat resande jämfört med förra sommaren och flera noterar fler resenärer än 2019, året innan pandemin.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 med drivenhet X2 2040 vid Eneryda mellan Älmhult och Alvesta i juli 2022.

”Sommaren 2022 har varit en stor succé”, säger Peter Ahlgren, vd i Flixtrain.

”Det var inte helt oväntat att vi skulle få fler resenärer på tågen, det har funnits ett uppdämt behov av att resa, men det blev väldigt många fler. Det har varit en härlig sommar.”

Flixtrain kör sedan maj förra året loktåg mellan Stockholm och Göteborg med hjälp av Hector Rail som svarar för tågdragning och bemanning av tågen.

Flixtrain har under sommaren kört med fem-sex vagnar i tåget i stället för fyra som varit vanligt under vintern och våren. Ett fyravagnståg rymmer 362 passagerare medan ett sexvagnstråg rymmer 562 passagerare.

”Ändå har det ofta varit fullsatt i tågen”, säger Peter Ahlgren.

”Många resenärer, exempelvis barnfamiljer, tycker att det varit väldigt dyrt att resa med SJ eller MTRX i sommar och det har varit tacksamma för att Flixtrain funnits som ett billigt alternativ.”

Omledningar och störningar på stambanan

Tågen mellan Stockholm och Göteborg var under tre veckor i sommar omledda mellan Herrljunga och Göteborg C på grund av arbeten på Planskildhet Olskroken. Dessutom satte stormen över Töreboda som orsakade stora skador på kontaktledningsanläggningen stopp för tågtrafik mellan Skövde och Gårdsjö under tre dygn.

Hector Rails Vectron-lok 243 111 med Flixtrain på Årstabron juli 2021.

Annons:

Efter pandemin har ju fritidsresandet ökat markant medan affärsresandet ännu är på en ganska blygsam nivå. Kanske borde större banarbeten i stället genomföras under vår och höst i stället för under sommaren.

 

Peter Ahlgren, vd Flixtrain

”Det är synd att det blir så stora störningar i trafiken och så långa restider”, säger Peter Ahlgren.

”Efter pandemin har ju fritidsresandet ökat markant medan affärsresandet ännu är på en ganska blygsam nivå. Kanske borde större banarbeten i stället genomföras under vår och höst i stället för under sommaren.”

Rekordsommar även för MTRX

MTRX som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg sedan mars 2015 har också noterat en rekordsommar.

”Intresset för att åka tåg i Sverige är urstarkt”, säger Filip Johansson, vd i MTRX sedan 1 augusti i år.

”Det är fortfarande semester på hemmaplan som gäller för väldigt många samtidigt som fler än tidigare väljer tåget. Dessutom börjar vi nu se att affärsresandet ökar igen.”

”Vi är tillbaka på och har passerat rekordsiffrorna från 2019, året innan pandemin. Många avgångar har varit slutsålda i sommar trots att vi kört fler tåg än någon sommar tidigare.”

Enligt Johansson ökade resandet med tågen som gick mellan Stockholm och Båstad via Göteborg också.

”Resandet med tågen till Halland och Båstad har ökat för varje år”, säger han.

Färre förseningar för MTRX

Även MTRX drabbades av omledningar på grund av banarbeten och tågstoppet i Töreboda i början av augusti.
Filip Johansson första resa i tjänsten med MTRX tog nio timmar, han var hemma i Stockholm vid 03-tiden på natten efter att tåget tvingats vända i Skövde och köra via Nässjö.

”Men Trafikverket och dess entreprenör gjorde ett bra jobb i Töreboda och öppnade ett spår efter tre dygn. Trafikverket ska ha en eloge för det.”

På morgonen den 11 juli 2021 passerar Rc6 1327 och 1333 genom kurvan i Gnarp med ett 14 vagnar långt nattåg från övre Norrland.

Bristen på lokförare i branschen är ett stort problem. Antalet lokförare som utbildas av Yrkeshögskolorna är alldeles för litet. Det är välgörande att SJ och MTR också utbildar lokförare trots att det är dyrt men det räcker inte, vi ser ett växande underskott framför oss om inte antalet utbildningsplatser utökas väsentligt.

 

Filip Johansson, vd MTRX

MTRX har kört de mest punktliga tågen mellan Stockholm och Göteborg under sommaren.

”Vi har inte ställt in ett enda tåg på grund av personalbrist”, säger Filip Johansson.

”Men bristen på lokförare i branschen är ett stort problem, antalet lokförare som utbildas av Yrkeshögskolorna är alldeles för litet.”

”Det är välgörande att SJ och MTR också utbildar lokförare trots att det är dyrt men det räcker inte, vi ser ett växande underskott framför oss om inte antalet utbildningsplatser utökas väsentligt.”

Bra sommar för Snälltåget

Snälltåget har också haft en bra sommar.

”Antalet resenärer i nattågen till och från Berlin har nästan fördubblats jämfört med förra sommaren”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.

”Tågen har ofta gått helt fullbokade och vi har satt in ytterligare en sittvagn i tågen.”

Nattågen till och från Berlin har körts med fyra liggvagnar och två sittvagnar vilket innebär 380 ligg- och sittplatser.

Nattågen till och från den tyska huvudstaden rullar dagligen ytterligare en månad och därefter fem dagar, eller snarare nätter, i veckan. Under december blir det julmarknadsresor några nätter i veckan.

Antalet resenärer i dagtågen mellan Stockholm och Malmö har ökat med 40 procent sedan förra sommaren, flera tåg har varit fullsatta.

Fler resenärer även till Jämtland

Antalet resenärer i nattågen till och från Storlien har ökat med tio procent sedan förra sommaren.

”Resandet under augusti har varit mycket bättre än under förra året och när vi summerar sommarsäsongen kan det nog bli en större ökning än vi haft hittills”, säger Marco Andersson.

Snälltåget har under flera nätter kört med 13 vagnar till och från Storlien: nio liggvagnar, två sittvagnar, en resgodsvagn för cyklar och annat skrymmande resgods, och en restaurangvagn

Snälltåget mot Stockholm ska strax avgå från Malmö C 18 juni 2020.

I sommar har vi drabbats av solkurvor och tvingats ställa in en del tåg på grund av banarbeten och sena besked om omledningar men å andra sidan medförde pilotstrejken en väldig tillströmning av resenärer under ett par veckor.

 

Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg

Inte heller Snälltåget har behövt ställa in några tåg på grund av personalbrist.

”Men det har varit en jobbig sommar för både personal och resenärer med planerade och oplanerade omledningar”, säger Marco Andersson.

”Resorna mellan Stockholm och Malmö har många gånger tagit tio timmar.”

Rekordsommar för Vy Tåg

Vy Tåg som sedan december 2020 kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland noterar en rekordsommar.

”Vi har ju bara kört en sommar tidigare och då hade vi restriktioner på grund av pandemin halva sommaren”, säger Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg.

”I sommar har vi drabbats av solkurvor och tvingats ställa in en del tåg på grund av banarbeten och sena besked om omledningar men å andra sidan medförde pilotstrejken en väldig tillströmning av resenärer under ett par veckor.”

”Sammantaget har vi haft betydligt fler resenärer än förra sommaren och lika många eller kanske till och med fler än vad SJ hade året före pandemin men statistiken vi har tillgång är inte helg glasklar.”

Vy Tåg har inte behövt ställa in några tåg på grund av brist på lokförare eller ombordpersonal.

Färre resenärer hos SJ i juli än 2019

SJ offentliggör inte uppgifter om antalet resande annat än i kvartalsrapporterna. Under april-juni år ökade antalet resenärer med 127 procent jämfört med andra kvartalet förra året.

”Under maj och juni hade vi lika många resenärer som under motsvarande månader rekordåret 2019”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

”Under juli var det något färre på grund av de omfattande trafikstörningarna och personalbristen som medförde att vi tvingades ställa in en del tåg.”

”Men det var många fler resenärer än under förra året. Bokningsläget för september ser väldigt bra ut.”

Under sommaren har SJ ställs in i snitt 13 tåg per dag, det motsvarar sex procent av antalet planerade avgångar.

”Trots alla problem har SJ kört lika många tåg som sommaren 2019, året som var ”all time high” för oss”, säger Tobbe Lundell.

”Vår ambition var att producera över 2019 års nivåer men vi lyckades inte helt med detta. Vi har dock ställt in tågen med god framförhållning så resenärerna kunnat boka om sina resor.”

Fler försenade tåg i juli

Enligt Tobbe Lundell har den största utmaningen för SJ under sommaren varit punktligheten. Den var två procent enheter lägre än 2019.

”Tre av fyra förseningar beror på orsaker utanför SJ:s organisation, som infrastrukturen, olyckor och väder”, säger Tobbe Lundell.

”När det sker stora störningar behöver vi tillsammans med Trafikverket bli mycket bättre på kundkommunikation. Vi behöver göra ett ordentligt omtag kring vår kundtjänst.”

”Trafikverkets stora utmaningar med att leverera tidtabeller vid banarbeten har skapat mycket problem för oss. Det har givit våra kunder mycket begränsad framförhållning när de ska boka biljetter och gjort det svårt för oss att planera verksamheten och skapa en dräglig arbetsmiljö för våra medarbetare.”

SJ planerar också att tillsammans med Trafikverket utreda om det finns behov av en sommarberedskap på samma sätt som det sedan flera år finns en omfattande vinterberedskap.

80 inställda tåg i veckan i höst

SJ kommer att ställa in 20 tåg per dag måndag–torsdag under hösten på grund av bristen på lokförare.

”Men inställelserna sker över hela landet och det handlar bara om enstaka tåg på varje sträcka”, säger Tobbe Lundell.

”Vi ställer in med lång framförhållning för att slippa ställa in med kort varsel, vi vill inte sälja biljetter till tåg vi inte kan köra.”

Fredag–söndag kommer SJ att köra alla planerade avgångar.

”Resandet är väldigt omfattande under veckosluten och då kör vi alla tåg”, säger Tobbe Lundell.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fritidsresenärerna räddar SJ

Fritidsresenärerna räddar SJ under coronapandemin. Medan affärsresenärerna fortfarande stannar hemma har fritidsresandet ökat kontinuerligt under sommaren och hösten. Men med fler fall av covid 19 de senaste veckorna har bokningarna minskat.

Nyhet

Green Cargo väljer Öresundsbron

Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.