Annons:
Fritidsresenärerna räddar SJ
Fritidsresenärerna räddar SJ under coronapandemin. Medan affärsresenärerna fortfarande stannar hemma har fritidsresandet ökat kontinuerligt under sommaren och hösten. Men med fler fall av covid 19 de senaste veckorna har bokningarna minskat.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett nattåg på Malmbanan närmar sig Narvik längs Rombaken en septemberdag 2009.
Annons:
Det är en utmanande tid för SJ. Vi har stora kostnader för fordon och personal och när resande och intäkter halveras blir det bekymmersamt.
Tobbe Lundell, presschef på SJ
SJ AB redovisar en förlust på 289 miljoner kronor under tredje kvartalet 2020.
Det är nästan 500 Mkr sämre än tredje kvartalet förra året men nästan 400 Mkr bättre än under årets andra kvartal när det minskade resandet under coronapandemin drabbade SJ med full kraft.
”Det är en utmanande tid för SJ”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. ”Vi har stora kostnader för fordon och personal och när resande och intäkter halveras blir det bekymmersamt.”
Under våren och försommaren var en stor del av personalen, 1 400 personer, korttidspermitterad men de flesta lokförarna och större delen av ombordpersonalen återgick i normal tjänst under sommaren och sedan 1 oktober är ingen korttidspermitterad.

SJ tappade 900 miljoner
SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2019. Antalet resenärer minskade med 77 procent.
Statligt stöd på 235 miljoner kronor
SJ har fått omställningsstöd för mars-april, statliga bidrag för korttidsarbete samt kompensation för sjuklönekostnader.
I Norge har SJ fått ta del av det stöd som riktats till kollektivtrafiken.
Sammanlagt påverkas det tredje kvartalets resultat av statliga bidrag om 235 Mkr.
”Vi har inte behövt varsla någon personal och vi har inga planer på sådana åtgärder”, säger Lundell. ”Vi hade en oerhört stark kassa när pandemin slog till och vi har fortfarande gott om likvida medel.”’
Nettoomsättningen under tredje kvartalet 2020 uppgick till 1 359 Mkr, motsvarande period förra året var nettoomsättningen 2 048 Mkr.
Rörelseresultatet uppgick till -289 Mkr, tredje kvartalet 2019 var det +198 Mkr.
SJ kommer att låna cirka 1,5 miljarder kronor för att delfinansiera inköp av 30 nya snabbtåg. Lånet har en löptid på 13 år.

Två motorvagnståg möts på Atna station i oktober 2018. Sedan i juni driver SJ trafiken på Rørosbanen.
Vart tredje fjärrtåg inställt
Den upphandlade trafiken, som SJ kör för Västtrafik och Tåg i Bergslagen, har under hela coronapandemin körts i nästintill normal omfattning medan 75 procent av den kommersiella trafiken var inställd under våren och försommaren.
”Nu kör vi ungefär 70 procent av vår kommersiella trafik”, säger Tobbe Lundell. ”Men antalet resenärer har halverats jämfört med förra hösten och vi har ju spärrat bokningen av många platser på tågen.”
Eftersom fritidsresenärerna blir allt fler men affärsresenärerna ännu inte vågar sig tillbaka till tågen, och i ännu större utsträckning väljer bort flyget, kommer SJ att utöka snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg fredagar och söndagar.
I juni tog SJ över Trafikpaket Nord i Norge. Paketet omfattar bland annat trafiken på linjernas Oslo-Trondheim, Trondheim-Bodö och Trondheim-Storlien. Det är SJ:s första upphandlade affär som i sin helhet är utanför Sverige.
”Övertagandet av trafiken gick friktionsfritt och det har gått riktigt bra under de fyra månader vi kört i Norge”, säger Lundell.
Startbonus i Norge
”10 000 norska resenärer har redan blivit medlemmar i vårt kundprogram SJ Prio och vi har fått en uppstartsbonus på 40 miljoner norska kronor eftersom allt fungerat perfekt från början.”
För trafiken i Sverige var punktligheten tredje kvartalet lite bättre än under motsvarande kvartal förra året. 86 procent av SJ:s långdistanståg var i tid eller högst fem minuter sena jämfört med 82 procent förra året. För S:s regionaltåg var punktligheten oförändrat 93 procent.
Den omfattande moderniseringen av X 2000-tågen har hittills kostat drygt en miljard kronor, projektet är budgeterat till 3,5 miljarder kronor.
SJ har fått myndighetsgodkännanden i Sverige och Norge och provkörningar pågår.
För närvarande pågår ombyggnad av den sjätte drivenheten och vagnarna till det andra tågsättet.
”Vi räknar med att sätta de två första tågsätten i trafik under vintern eller våren”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Räddaren i nöden behöver hjälp
I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet. Men efter drömstarten uppstod många tekniska problem som tagit åratal att lösa.
Vy vill få Skellefteå ta tåget
Vy Tåg tar från och med 1 april nästa år omvägen över Skellefteå. Därmed öppnas en ny marknad för nattågen men samtidigt förlängs restiden för många resenärer med två timmar.
Ökad kapacitet i Skåne
Trafikverket kommer att påbörja de högst prioriterade åtgärderna för att öka kapaciteten på järnvägarna i Skåne innan den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält är klar.
Norska vagnar från Finland genom Sverige
De åtta tyska sittvagnarna som norska Vy Tog låtit bygga om till liggvagnar i Uleåborg är under torsdagen på väg genom Sverige till Norge.