Annons:

Publicerad: 2024-07-08

Full trafik i Bergslagen i höst

Från 30 september kommer alla planerade turer med regionaltåg att köras i Bergslagen sedan VR lyckats rekrytera tillräckligt många lokförare och tågvärdar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Tobias Jäderup

Foto: Tobias Jäderup Från i höst hoppas VR kunna köra tåg utan reduceringar för Tåg i Bergslagen. Sedan 1 juli används de nya dubbeldäckarna ER1 på samtliga linjer som Tåg i Bergslagen trafikerar. ER1 059 kördes 2 juli till och från Mjölby i tågen 8169-8174.
Från i höst hoppas VR kunna köra tåg utan reduceringar för Tåg i Bergslagen. Sedan 1 juli används de nya dubbeldäckarna ER1 på samtliga linjer som Tåg i Bergslagen trafikerar. ER1 059 kördes 2 juli till och från Mjölby i tågen 8169-8174.

”Vi ser ljuset i tunneln”, säger Bo Danielsson, ny affärsområdeschef på VR:s affärsområde VR Tåg i Bergslagen.

Allt sedan VR tog över tågkörningen för Tåg i Bergslagen 10 december förra året har mängder av tåg ställts in.

De första månaderna skedde inställelserna med kort eller inget varsel men sedan VR och Tåg i Bergslagen kom överens om att kraftigt reducera har det främst handlat om planerade inställelser.

Tågab har stöttat trafiken

Under ett par perioder har Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) fått stötta trafiken med förare, tågvärdar och fordon på ett halvdussin tågturer dagligen mellan Ludvika och Västerås via Fagersta.

Fortsatt färre tåg i Bergslagen

Vart sjätte regionaltåg i Bergslagen kommer att vara inställt ytterligare tre månader. VR Sverige har ännu inte tillräckligt med personal för att klara planerad trafik.

Annons:

Under våren har 26 av 149 avgångar varit inställda varje vardag.

Men i och med att sommartidtabellen med glesare trafik trätt i kraft är situationen betydligt ljusare.

”Även sommartrafiken där vi kör utan reduceringar enligt ordinarie tidtabell är en utmaning för oss”, säger affärsområdeschefen Bo Danielsson.

”Det beror främst på att vi fortfarande har förare som inte är färdigutbildade på våra fordon.”

3 000 timmar ER1-utbildning

Utbildningen på de nya tvåvåningståget, ER1:orna, har under våren sysselsatt ett antal instruktörer och tagit sammanlagt 3 000 förartimmar vilket påverkat produktionen.

”I sommar och i höst har vi ytterligare 14 lokförare på väg in i bolaget”, säger Bo Danielsson.

VR utbildar tågvärdar i egen regi.

Även sommartrafiken där vi kör utan reduceringar enligt ordinarie tidtabell är en utmaning för oss. Det beror främst på att vi fortfarande har förare som inte är färdigutbildade på våra fordon.

 

Bo Danielsson, affärsområdeschef på VR:s affärsområde VR Tåg i Bergslagen

När vintertidtabellen åter börjar gälla i augusti kommer till att börja med 16 avgångar att vara inställda varje vardag jämfört med normaltrafik.

Bo Danielsson gör nu bedömningen att VR ska kunna klara alla de 149 tågavgångarna varje vardag som ursprungligen planerats.

Full bemanning från vecka 42

”Även hösten blir utmanande men från och med vecka 40 har vi full bemanning med strax över 100 lokförare och då ska vi kunna klara alla avgångar utan några reduceringar”, säger han.

”Vi har också haft obalans mellan bemanningen på de olika åkstationerna, främst i Fagersta, vilket krävt en del passresor men vi har rekryterat flera förare till Fagersta så från i höst ska alla tåg mellan Ludvika och Västerås rulla som planerat.”

Enligt Bo Danielsson har VR inte haft några problem med att förare valt att lämna bolaget.

”De som jobbar hos oss tror jag trivs ganska bra men vi har haft svårt att locka nya förare till oss i tillräcklig utsträckning. Men nu har vi fått tillräckligt många nya förare till oss för att kunna köra alla tåg.”

ER1 på alla sträckor

Tåg i Bergslagen förfogar över 23 tvåvagnars Regina-tåg och sju tvåvånings ER1:or som levererats de senaste åren.

Till och med juni i år har ER1:orna enbart använts på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås med sedan halvårsskiftet avvänds tvåvåningstågen på samtliga linjer, alltså även mellan Borlänge och Mora, mellan Gävle och Mjölby via Borlänge och Örebro samt mellan Gävle och Hallsberg via Fagersta och Örebro.

VR Sverige, som ägs av statliga finländska VR, har numera två affärsområden: VR Long Distance och VR City Traffic där VR Tåg i Bergslagen.

VR har nyligen köpt MTR Express av MTR och tågen kommer från i höst att marknadsföras som VR Snabbtåg och blir grönvita i stället för rödsvarta.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tågab köper Rm-loken

Tågåkeriet i Bergslagen köper de sex Rm-loken som SJ och därefter Green Cargo använt sedan 1977. Loken ersätter inhyrda Rc4-lok och kommer att dra många av Tågabs godståg.

Nyhet

Liten vinst för Green Cargo

Green Cargo redovisar en vinst på 42 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en förbättring med 79 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Men i år fick Green Cargo miljökompensation på 41 Mkr.

Nyhet

Snabbt är dyrt, tungt är bättre

Det skulle bli oerhört kostsamt att bygga ut järnvägen mellan Göteborg och Oslo för restider på strax över två timmar. Men det går att korta res- och transporttider till måttliga kostnader.