Annons:
Full trafik på Inlandsbanan
Inlandsbanan siktar på full trafik i sommar. Men leveranserna av de nya ombyggda motorvagnstågen är försenade och de 40 år gamla motorvagnana från Fiat får rulla ytterligare en säsong.
Text: Ulf Nyström Foto: Martin Oscarsson

Inlansbanans Y1 1336 vid Fågelsjö mellan Mora och Östersund i juli 2015.
Annons:
Min magkänsla är att det blir en bra sommar. Många längtar efter att komma ut och resa efter ett år av isolering i hemmet under pandemin. Får vaccinationssamordnaren Richard Bergström ordning på vaccinationerna under våren kommer människor att kunna resa i sommar.
Björn Nilsson, vd för Destination Inlandsbanan
”Min magkänsla är att det blir en bra sommar”, säger Björn Nilsson, vd för Destination Inlandsbanan sedan i höstas.
”Många längtar efter att komma ut och resa efter ett år av isolering i hemmet under pandemin. Får vaccinationssamordnaren Richard Bergström ordning på vaccinationerna under våren kommer människor att kunna resa i sommar.”
Enligt Björn Nilsson har bokningarna inför sommaren satt fart den senaste veckan efter de positiva beskeden om leverans av fler vaccindoser.
Vildmarkståget i maj ställs in
Han och hans kollegor har dock beslutat att ställa in resan med Vildmarkståget från Stockholm till Kiruna via Inlandsbanans norra del 27 april-1 maj.
”Den resan skulle bli för tidigt”, säger Björn Nilsson. ”Det är osäkert hur många som hunnit få vaccin fram till dess.”
Sommarsäsongen inleds, enligt nuvarande planering, i mitten av juni och pågår till slutet av augusti, sammanlagt elva veckor.
Fyra dagliga turer i sommar
Som vanligt körs en motorvagn Östersund-Mora tur och retur, en motorvagn Östersund-Gällivare och en motorvagn Gällivare-Östersund dagligen under dessa elva veckor.
Maria Cederberg, vd för Inlandståg, hoppas att den första ombyggda Lint-motorvagnen kommer till Sverige och till Inlandståg i sommar.
”Men coronapandemin har försenat ombyggnadsarbetena i Polen och allting är fortfarande mycket osäkert”, säger hon. ”Vi vågar inte lova någon trafik med dessa motorvagnar.”
”Vi håller därför på att rusta upp ett par äldre motorvagnar så vi har tre motorvagnar för den ordinarie trafiken och en motorvagn i reserv under sommaren.”
Vita dukar i restaurangvagnen
Vildmarkståget körs i samarbete med Sveriges Järnvägsmuseum från Stockholm till Kiruna i månadsskiftet augusti-september med gamla rymliga förstaklassvagnar och restaurangvagn med vita dukar och riktigt porslin.
Tåget dras av olika lok på olika sträckor, bland annat ånglok mellan Östersund och Vilhelmina.
”Intresset är stort för Vildmarkståget och övriga temaresor”, säger Björn Nilsson.
”Just nu känns det väldigt positivt inför sommaren.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SJ får bättre betalt av TiB
SJ och Tåg i Bergslagen kom nyligen överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen redan i december 2023. Nu står det klart att SJ får ett engångsbelopp i år och bättre betalt för de sista två åren.
Hector Rail kör åter trailertåg i Danmark
31 maj återupptog Hector Rail transporterna av lastbilstrailrar genom Danmark efter nästa fem månader med tidsödande och dyrbara omledningar.
Trafikverket vill köpa nya nattåg
Annons:Trafikverket vill köpa nya nattågTrafikverket vill köpa 16 lok och 100 vagnar för att kunna tillhandahålla alla fordon för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland. Prislappen väntas hamna på 3,7 miljarder kronor.Text: Ulf Nyström Foto:...
SJ vände till vinst
Resandet ökade med 33 procent och rörelseresultatet förbättrades från -129 miljoner till +48 miljoner kronor. För SJ betyder postcovid strålande tider.