fbpx

Åter X2000 till Köpenhamn

Efter ett och ett halvt år återupptar SJ förbindelserna med X2000 mellan Stockholm och Köpenhamn. Men det dröjer troligen länge innan tågen börjar rulla över gränsen mellan Sverige och Norge.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 13 september 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
SJ X2000 från Köpenhamn till Stockholm anländer till Kastrup flygplats i november 2008.

13 september börjar SJ köra två-tre snabbtåg dagligen i varje riktning mellan Stockholm och Köpenhamn. Trafiken utökas inom kort och målet är att köra sju dagliga tåg i varje riktning inom några månader.

”Det känns fantastiskt att äntligen komma igång med snabbtågstrafiken till och från Köpenhamn”, säger Sverre Sletten, affärschef på SJ. ”Nu när restriktionerna lättat och är på väg att lätta ytterligare i både Sverige och Danmark ser vi hur efterfrågan på resor över Öresundsbron ökar.”

Trafiken med X2000 till och från Köpenhamn ställdes in i mars 2020 sedan Danmark och senare Sverige infört hårda restriktioner för resor mellan de båda länderna på grund av coronapandemin.

Första X2000-tågen har gått över sundet

Det första X2000-tåget till Köpenhamn avgick från Stockholm C 08:21 på måndagen och första avgången från Köpenhamn blev 10:19.

Snabbtågstrafiken har kunna återupptas med ganska kort varsel eftersom SJ:s lokförare och ombordspersonal kunnat upprätthålla kompetensen för trafik i Danmark under hela pandemin genom regelbunden körning med tjänstetåg.

”Danska järnvägsmyndigheter har under hela pandemin haft en positiv och konstruktiv inställning”, säger Sverre Sletten.

Tills vidare får X2000-resenärerna byta till och från Öresundståg i Malmö utöver de två-tre dagliga direkttågen.

”Men vi kommer att utöka antalet direkttåg till och från Köpenhamn i snabb takt och ska inom överskådlig tid åter vara uppe i sju dagliga avgångar”, säger Sverre Sletten. ”De flesta restriktionerna är borta och det krävs endast giltigt vaccinationspass.”

Gränspassager utan problem

Sverre Sletten reste med tåg från Paris till Mariestad under veckoslutet utan nämnvärda svårigheter.

”Det var endast vid tysk-danska gränsen i Padborg som man kollade vaccinpasset”, säger han.

Medan trafiken mellan Malmö och Köpenhamn successivt utökas är det fortfarande totalstopp för persontågen vid svensk-norska gränsen.

Varken det norska företaget Vy:s trafik mellan Oslo och Göteborg, SJ:s trafik mellan Stockholm och Oslo, trafiken mellan Storlien och Trondheim eller persontågstrafiken över Riksgränsen mellan Kiruna och Narvik har kunnat återupptas.

”Bilar, bussar, båtar, flyg och godståg tillåts köra in i och ut ur Norge men än så länge är det stopp för persontågen”, säger Sverre Sletten. ”Vi har ingen aning om varför det är så, vi får inga besked från Norge.”

Frågan utredd med beslut saknas

Norska Jernbanedirektoratet har utrett förutsättningarna för återupptagen persontågstrafik i samarbete med flera norska myndigheter och lämnat en rapport till Samferdseldepartementet.

”Men sedan har ingenting hänt”, säger Sverre Sletten. ”Det är helt tyst.”

På måndagen är det val i Norge, bland annat till stortinget, och den sittande regeringskoalitionen med Höyre i spetsen väntas förlora regeringsmakten.

”Kanske påverkar det processen”, säger Sverre Sletten. ”Vi hoppas dock att sittande regering som expeditionsministär kan fatta något beslut inom kort eller att en tillträdande regering tar ett beslut om återupptagen persontågstrafik bland det första den gör.”

Lång tid innan passagerare släpps ombord

Eftersom Norge inte tillåtit tjänstetåg över gränsen kommer det att ta relativt lång tid innan kommersiell persontågstrafik kan återupptas mellan Stockholm och Oslo och förmodligen även mellan Oslo och Göteborg.

”Det handlar troligen om två-tre månader”, säger Sverre Sletten.

Det dröjer ännu längre tid innan SJ kan realisera sina planer på att köra persontåg mellan Oslo och Göteborg i konkurrens med och som komplement till Vy Tåg.

”Eftersom ansökningstiden för att köra tågen under 2022 gått ut för länge sedan dröjer det förmodligen till 2023, eller i praktiken till december 2022, innan vi börjar köra mellan Oslo och Göteborg”, säger Sverre Sletten.

”Vi vill skapa attraktiva förbindelser mellan Oslo och Göteborg men också bättre möjligheter att resa Oslo-Malmö och Oslo-Köpenhamn. Men tyvärr ser det ut att dröja drygt ett år till.”

 

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?