Annons:
Göteborg får ny stadsport vid Centralen
Goldin+Senneby vinner upphandlingen om att skapa ny konst till Västlänken. På området runt Station Centralen ska de bygga en sjätte stadsport, som påminner om att Göteborg fortfarande inte är tillgängligt för alla på lika villkor.
I våras gick Göteborgs Stad ut med en utlysning för stadsrummet runt Västlänkens Station Centralen. Yrkesverksamma konstnärer fick då chans att bidra till ett av de största offentliga konstprojekten i Göteborgs historia. Nu har en jury utsett vinnaren. Det blev stockholmsbaserade duon Goldin+Senneby, Simon Goldin och Jakob Senneby, med förslaget Anti-handikapp: Göteborgs sjätte stadsport.
“Vårt förslag knyter an till Västlänkens uppgift att skapa en ny rörelse genom staden. Vi är glada och ödmjuka inför uppgiften”, säger konstnärerna.
En stadsport som sätter ljuset på tillgänglighet.
Konstgestaltningen är inspirerad av Göteborgs historia, med fem stadsportar. Den sjätte stadsporten ska stå på torget vid nya Station Centralen. Porten ska byggas av gatumaterial och andra borttagna hinder från tillgänglighetsanpassning av en kulturhistorisk miljö i staden. Enligt konstnärerna vill verket ställa frågor om vem som får tillträde till staden och på vilka villkor.
Goldin+Senneby vill också skapa ett monument för den starka funktionsrättsrörelsen i Göteborg. De har dels inspirerats av att Sveriges största funktionsrättsmanifestation samlades här 1981, under parollen ”Vårt största handikapp är din inställning”.
Konstverket ska stå klart samtidigt som Station Centralen, i slutet av 2026. Tidplanen är preliminär.
Offentlig konst för Västlänken upphandlas på statlig, regional och kommunal nivå.
All konst ska utgå ifrån det gemensamma konstprogrammet Kronotopia, där tematiken relaterar till olika aspekter av tid och rum. För stadsrummet runt Station Centralen togs tre idéförslag fram. Se alla förslagen på goteborgkonst.se.
Visualisering av Goldin+Sennebys vinnande förslag “Anti-Handikapp: Göteborgs sjätte stadsport”. Illustration: SPRIDD Arkitekter och Ramboll
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Trafikverket tror på MPK
Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.
Transdev tar över Mälartåg
Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.
Trafikverket värnar tågfärjorna
Tågfärjorna mellan Sverige och Tyskland måste finnas kvar, åtminstone till järnvägstunneln under Fehmarn Bält är klar 2029. Det anser Trafikverket.
Trafikverkets utredning visar att det behövs en ny Öresundsförbindelse
Trafikverket har idag redovisat en utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund för regeringen. Utredningen visar bland annat att en ny Öresundsförbindelse bör vara funktionell för både gods- och persontåg vilket bara Landskronas förslag om Europaspåret är.