Annons:
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo.
Säkerhetsintyget gäller i fem år och krävs för att få bedriva järnvägstrafik som faller under järnvägssäkerhetslagen. Säkerhetsintyget omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Järnvägsföretag förnyar säkerhetsintyget regelmässigt var femte år och det som är nytt för Green Cargo den här gången är att det är EU:s järnvägsmyndighet ERA som utfärdar gemensamt säkerhetsintyg i stället för Transportstyrelsen. En stor skillnad mot tidigare är att Green Cargos hela säkerhetsstyrningssystem har gåtts igenom då det är det grundläggande villkoret för säkerhetsintyget.
![transmontana-green-cargo-jarnvagar-nu](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2023/11/transmontana-green-cargo-jarnvagar-nu.jpg)
Green Cargos Transmontana-lok. FOTO: Pär Johan Wedell / Green Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
Hyresbråk stänger lokverkstad i Hallsberg
TXG Maintenance lämnar tågverkstaden i Hallsberg sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra. Samtidigt planeras en ny verkstad för Siemens-lok i Hallsberg.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.
Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats
Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.