Annons:
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo.
Säkerhetsintyget gäller i fem år och krävs för att få bedriva järnvägstrafik som faller under järnvägssäkerhetslagen. Säkerhetsintyget omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Järnvägsföretag förnyar säkerhetsintyget regelmässigt var femte år och det som är nytt för Green Cargo den här gången är att det är EU:s järnvägsmyndighet ERA som utfärdar gemensamt säkerhetsintyg i stället för Transportstyrelsen. En stor skillnad mot tidigare är att Green Cargos hela säkerhetsstyrningssystem har gåtts igenom då det är det grundläggande villkoret för säkerhetsintyget.

Green Cargos Transmontana-lok. FOTO: Pär Johan Wedell / Green Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Dubbelt upp för CFL cargo
CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.
Tre miljoner ton malm väntar på tåget
I bästa fall öppnas Malmbanan väster om Kopparåsen för trafik 4 februari. Men hårda vindar kan försena återställningsarbetet ytterligare några dygn. Tre miljoner ton järnmalm till ett värde av fem miljarder kronor lagras nu i Kiruna och Svappavaara.
MTRX först att erbjuda kostnadsfria mensskydd ombord
MTRX ingår ett samarbete med Herbox och är därmed det första tågbolaget på svensk järnväg med att erbjuda kostnadsfria mensskydd ombord på sina snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
EU vill ge Oslo–Stockholm högsta prioritet
Förhandlingarna mellan EU:s medlemsländer och Europaparlamentet har nu kommit i mål och det innebär att EU kommer besluta att hela sträckan Oslo-Stockholm ska inkluderas i den så kallade transportkorridoren Scan-Med.