Annons:

Publicerad: 2022-01-17

Green Cargo väljer Öresundsbron

Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.

Text: Ulf Nyström Foto: Konstantin Planinski, Kasper Dudzik

Green Cargo Br 5332 med godståg Brøndbyøster i mars 2021.

Annons:

Vi förenklar produktionen, sänker kostnaderna och kan på sikt korta transporttiderna.

 

Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.

Godstågsbolaget Green Cargo drog vid årsskiftet om två av fyra utlandslinjer. Italy Direkt och Austria Direct körs nu via Danmark i stället för via tågfärjeleden mellan Trelleborg och Rostock.

Austria Direct körs dessutom via Rheinkamp i Ruhrområdet för in- och urkoppling av vagnar.

DB Cargo Scandinavia tog samtidigt över tågdragningen av Denmark Direct mellan Kolding och Malmö.

”Vi förenklar produktionen, sänker kostnaderna och kan på sikt korta transporttiderna”, säger Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.

Green Cargo kör i samarbete med ett antal utländska tågtrafikföretag vagnslaster mellan Sverige och en lång rad orter på kontinenten.

Fyra internationella direkttåg

Dessutom körs fyra internationella direktförbindelser; Italy Direct mellan Malmö och Treviso, Austria Direct mellan Malmö och Linz, Belgium Direct mellan Malmö och Antwerpen samt Denmark Direct mellan Malmö och Kolding.

Denmark Direct mellan Malmö och Kolding på Jylland körs fem dagar i veckan. Linjen har tidigare körts av DB Cargo Scandinavia. Green Cargo tog över för ett par år sedan. Nu kommer DB Cargo Scandinavia att sköta tågdragningen på uppdrag av Green Cargo för att öka transportkapaciteten.

Italy Direct som körts två-tre gånger i veckan via tågfärjeleden Trelleborg-Rostock framförs sedan 3 januari via Danmark med oförändrad turtäthet.

Austria Direct har också lämnat tågfärjorna och körs nu via Danmark och Rheinkamp utanför Moers i Ruhrområdet. Linjen körs oförändrat med tre omlopp i veckan.

Ett ÖBB-godståg med två Eurosprinterlok på väg söderut över Brennerpasset mellan Österrike och Italien vid St Jodok i januari 2019.

Hoppas öka trafiken med Belgium Direct

Belgium Direct går oförändrat via Danmark med tre omlopp i veckan mellan Malmö och Antwerpen. Målet är att öka den trafiken till fyra-fem omlopp per vecka.

”Med omläggningen av Austria Direct öppnar vi nya möjligheter för transporter mellan Belgien, Frankrike och västra Tyskland till och från Sverige”, säger Richard Kirchner.

Austria Direct körs av Green Cargo mellan Malmö och Padborg vid dansk-tyska gränsen, av belgiska Lineas mellan Padborg och rangerbangården Maschen utanför Hamburg och av österrikiska ÖBB:s dotterbolag Rail Cargo Group (RCG) mellan Maschen och Linz via Rheinkamp.

Green Cargos Traxx-lok används dock mellan Malmö och Maschen.

RCG har sedan tidigare trafik mellan Österrike och Rheinkamp.

”Vi hoppas kunna snabba upp transporterna i nästa tågplan som gäller från december i år”, säger Richard Kirchner. ”I år fick vi nöja oss med oförändrade gångtider”.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fullsatta tåg till jul

Det blir nästan lika många resenärer i tågtrafiken inför julhelgen som under rekordåren före coronapandemin. Många nattåg till Norrland är redan fullbokade.

Nyhet

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställde på fredagseftermiddagen in ett stort antal avgångar med X 2000 med omedelbar verkan. En tågurspårning på Västra stambanan på torsdagskvällen berodde på att ett hjul trasats sönder.

Nyhet

Fler kan lämna tågen i tid

85 procent av alla evakueringar av resenärer från havererade tåg kunde påbörjas inom den tidsfrist på en-två timmar som gäller sedan 2017. Det visar Trafikverkets redogörelse till regeringen.

Västtrafiks Regina-tåg X50 3295 evakuerades i Tanum i juli 2011 sedan en av rälerna vikit ner sig och tåget spårat ur.
Debatt

En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.