Annons:
Green Cargo varslar om uppsägningar
Green Cargo varslar om personalneddragningar på grund av arbetsbrist i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Dessutom finns en övertalighet på ytterligare tio orter.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Green Cargo varslar om övertalighet, främst bland bangårdspersonalen, i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Rangerbangården i Hallsberg är Sveriges största.
”Varslet berör i första hand bangårdspersonal men vi kan inte utesluta att ett antal lokförare också blir övertaliga”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
Bakgrunden till varslet är minskade transportvolymer, minskad omsättning och ökande förluster för Green Cargo. Det senaste kvartalet var en av de sämsta i bolagets historia.
”Vi har ett ansträngt ekonomiskt läge och vi anpassa kostnaderna till de minskande intäkterna”, säger Stephan Ray.
”Vi kör färre tåg och då krävs det mindre personal.”
Sammanlagt berörs 13 orter
Enligt Green Cargo berörs även personal i Boden, Vännäs, Skelleftehamn, Långsele, Ånge, Sundsvall, Borlänge, Eskilstuna, Tomteboda och Helsingborg men dessa omfattas inte av något varsel om personalneddragningar.
”I Hallsberg, Göteborg och Nässjö berörs troligen fler än fem medarbetare och då måste vi lägga ett formellt varsel”, säger Stephan Ray.
”På de övriga orterna handlar det om enstaka medarbetare.”
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.
Annons:
Men rangering och klargörning av färre tåg behövs färre bangårdsarbetare Men färre tåg betyder också behöv av färre lokförare.
Kanske även lokförare
”Det går inte att utesluta att ett antal lokförare måste lämna oss men vi får se vad utfallet blir efter förhandlingarna med de fackliga organisationerna”, säger Stephan Ray.
”Naturligtvis skapar ett varsel oro bland våra medarbetare och det är tråkigt att behöva varsla om övertalighet. Men vi hoppas att förhandlingarna kan slutföras skyndsamt och att de berörda kan informeras i närtid.”
Green Cargo har på ett år minskat personalstyrkan med över 100 personer till strax över 1 600 anställda.
För 20 år sedan hade Green Cargo över 3 300 medarbetare, dubbelt så många som i dag.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.
Stabilt resultat för SJ
De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Green Cargo säljer fler lok
Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.




