Annons:
Green Cargo varslar om uppsägningar
Green Cargo varslar om personalneddragningar på grund av arbetsbrist i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Dessutom finns en övertalighet på ytterligare tio orter.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Green Cargo varslar om övertalighet, främst bland bangårdspersonalen, i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Rangerbangården i Hallsberg är Sveriges största.
”Varslet berör i första hand bangårdspersonal men vi kan inte utesluta att ett antal lokförare också blir övertaliga”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
Bakgrunden till varslet är minskade transportvolymer, minskad omsättning och ökande förluster för Green Cargo. Det senaste kvartalet var en av de sämsta i bolagets historia.
”Vi har ett ansträngt ekonomiskt läge och vi anpassa kostnaderna till de minskande intäkterna”, säger Stephan Ray.
”Vi kör färre tåg och då krävs det mindre personal.”
Sammanlagt berörs 13 orter
Enligt Green Cargo berörs även personal i Boden, Vännäs, Skelleftehamn, Långsele, Ånge, Sundsvall, Borlänge, Eskilstuna, Tomteboda och Helsingborg men dessa omfattas inte av något varsel om personalneddragningar.
”I Hallsberg, Göteborg och Nässjö berörs troligen fler än fem medarbetare och då måste vi lägga ett formellt varsel”, säger Stephan Ray.
”På de övriga orterna handlar det om enstaka medarbetare.”
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.
Annons:
Men rangering och klargörning av färre tåg behövs färre bangårdsarbetare Men färre tåg betyder också behöv av färre lokförare.
Kanske även lokförare
”Det går inte att utesluta att ett antal lokförare måste lämna oss men vi får se vad utfallet blir efter förhandlingarna med de fackliga organisationerna”, säger Stephan Ray.
”Naturligtvis skapar ett varsel oro bland våra medarbetare och det är tråkigt att behöva varsla om övertalighet. Men vi hoppas att förhandlingarna kan slutföras skyndsamt och att de berörda kan informeras i närtid.”
Green Cargo har på ett år minskat personalstyrkan med över 100 personer till strax över 1 600 anställda.
För 20 år sedan hade Green Cargo över 3 300 medarbetare, dubbelt så många som i dag.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.




