Annons:
Grenland brädar Green Cargo
Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.
Text: Ulf Nyström Foto: Arne Arvidsson
De två Eurodual-loken som Grenland Rail nyligen köpt av Stadler kördes 2 juni från Uddevalla till Norge. Här passerar de Stora Almås mellan Väne-Ryr och Öxnered.
”Det är en bra affär och det blir ett spännande uppdrag för oss”, säger Terje Wold, arbetande styrelseordförande i Grenland Rail.
Grenland Rail har i många år kört flis och massaved för Moelven i Norge men Green Cargo har tagit över tågen och kört dem från Kongsvinger över gränsen till Sverige och vidare till olika destinationer.
Grenland vann upphandlingen
Men nu har Grenland Rail vunnit upphandlingen av transporterna från och med tidtabellsskiftet i december.
Grenland Rail kommer att köra åtta tåg i veckan från av Moelvens anläggningar i Norge. Transporterna omfattar flis till Gävle och massaved till Frövi och till Grums.
Grenland Rail hoppas kunna ett antal av 1144-loken som företaget nyligen köpt av österrikiska ÖBB.
De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.
Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Annons:
Loken befinner sig för närvarande hos Railcare i Långsele där de bland annat förses med det svensk-norska säkerhetssystemet ATC och det europeiska säkerhetssystemet ETCS och målas om.
Blir tillräckligt många av 1144-loken inte klara till december kommer Grenland Rail att använda äldre El15-lok eller de Eurodual-lok som företaget nyligen köpt av Stadler.
Två Eurodual till Grenland
Eurodual-loken kom vid båt till hamnen i Uddevalla 28 maj och kördes 2 juni till Norge.
”Det handlar om riktigt tunga tåg på uppemot 3 000 ton så vi behöver använda 1144-loken i multipelkoppling”, säger Terje Wold.
Terje Wold betonar att samarbetet med Green Cargo fungerat väldigt väl under alla år men att Grenland Rail när en ny upphandling genomfördes tog chansen att erbjuda tågdragning i såväl Norge som Sverige.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Premiär för persontåg till Haparanda
I dag, skärtorsdag, återupptogs persontågstrafiken på Haparandabanan efter 29 år. Stationen i Haparanda har rustats upp och Kalix, som aldrig haft persontågstrafik, har fått en ny station.
Långsamt på väg mot normal tågtrafik
Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.
Färre flyger, fler tar tågen
Flygresandet inom Sverige har minskat drastiskt under försommaren. Men alla före detta flygresenärer väljer inte tåget. MTRX har betydligt fler resenärer men Vy Tåg och Snälltåget har färre, främst beroende på strul med de nya säljsystemen.
16 av 28 har fått jobb som lokförare
När de började sin utbildning till lokförare skrek tågtrafikföretagen efter personal. Nu har endast hälften fått jobb som förare åtta månader efter utbildningen. Men ingen ångrar utbildningen till lokförare.




