Annons:

Publicerad: 2024-06-12

Grenland brädar Green Cargo

Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.

Text: Ulf Nyström  Foto: Arne Arvidsson

De två Eurodual-loken som Grenland Rail nyligen köpt av Stadler kördes 2 juni från Uddevalla till Norge. Här passerar de Stora Almås mellan Väne-Ryr och Öxnered.

”Det är en bra affär och det blir ett spännande uppdrag för oss”, säger Terje Wold, arbetande styrelseordförande i Grenland Rail.

Grenland Rail har i många år kört flis och massaved för Moelven i Norge men Green Cargo har tagit över tågen och kört dem från Kongsvinger över gränsen till Sverige och vidare till olika destinationer.

Grenland vann upphandlingen

Men nu har Grenland Rail vunnit upphandlingen av transporterna från och med tidtabellsskiftet i december.

Grenland Rail kommer att köra åtta tåg i veckan från av Moelvens anläggningar i Norge. Transporterna omfattar flis till Gävle och massaved till Frövi och till Grums.

Grenland Rail hoppas kunna ett antal av 1144-loken som företaget nyligen köpt av österrikiska ÖBB.

De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.

Åtta lok från ÖBB till Grenland

Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.

Annons:

Loken befinner sig för närvarande hos Railcare i Långsele där de bland annat förses med det svensk-norska säkerhetssystemet ATC och det europeiska säkerhetssystemet ETCS och målas om.

Blir tillräckligt många av 1144-loken inte klara till december kommer Grenland Rail att använda äldre El15-lok eller de Eurodual-lok som företaget nyligen köpt av Stadler.

Två Eurodual till Grenland

Eurodual-loken kom vid båt till hamnen i Uddevalla 28 maj och kördes 2 juni till Norge.

”Det handlar om riktigt tunga tåg på uppemot 3 000 ton så vi behöver använda 1144-loken i multipelkoppling”, säger Terje Wold.

Terje Wold betonar att samarbetet med Green Cargo fungerat väldigt väl under alla år men att Grenland Rail när en ny upphandling genomfördes tog chansen att erbjuda tågdragning i såväl Norge som Sverige.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

24 km dubbelspår klart i Skåne

Om några dagar tas det nya dubbelspåret mellan Ängelholm och Maria i bruk. Restiden med Pågatågen mellan Ängelholm och Helsingborg förkortas med sju minuter och risken för förseningar minskar drastiskt.

Nyhet

Sista tåget har gått från Hyltebruk

På fredagen gick det sista godståget med papper från Hyltebruk. Transporterna har pågått i 111 år men i fortsättningen kommer Stora Enso att skicka allt tidningspapper med lastbilar, ett dussintal varje dag.

Nyhet

M28 brådstörtat ur trafik

Ledningen för Göteborgs Spårvägar beslöt 28 oktober att med omedelbar verkan ta samtliga 48 spårvagnar av den äldsta typen, M28, ur trafik. Inspektioner visade rostangrepp och utmattningsskador i vitala delar.

Nyhet

Ny lokverkstad i Hallsberg

Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.