Annons:
Högre hastigheter i Sollefteå
Järnvägssträckan mellan Västeraspby och Långsele binder ihop Stambanan och Ådalsbanan och Botniabanan. Under 2023 har det utförts säkerhetshöjande arbete på sträckan genom att anlägga tryckbanka. När arbetet är klart går det att köra i högre hastigheter på sträckan.
– Sträckan går genom kuperad terräng och vårt uppdrag är att röja, schakta och spränga bort berg där sikten är skymd för tågföraren. De här åtgärderna tillsammans med vårt tidigare uppdrag är en del av flera åtgärder som Trafikverket gör på sträckan för att höja standarden och säkerheten, säger Peter Pålsson, Svevia.
Foto: Svevia
ANNONS:
Fler notiser
Spårväg i Uppsala – ny prognos visar på högre resande
Region Uppsala har tagit fram en ny resandeprognos som visar på 55 procent större resande år 2040 än vad tidigare prognos visat.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Anna Höjer slutar som vd för Transdev Sverige
Anna Höjer, vd på Transdev Sverige sedan 2020, lämnar sin tjänst. Under hennes ledarskap har bolaget vuxit genom bland annat busstrafiken i Göteborg och Stockholm, driften av Roslagsbanan samt övertagandet av Öresundståg och Mälartåg.
Järnvägen – industribroms eller industrilyft?
Den 29 maj lanserade Omtag Svensk Järnväg rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt på ett seminarium i Stockholm.