Annons:
Högre hastigheter i Sollefteå
Järnvägssträckan mellan Västeraspby och Långsele binder ihop Stambanan och Ådalsbanan och Botniabanan. Under 2023 har det utförts säkerhetshöjande arbete på sträckan genom att anlägga tryckbanka. När arbetet är klart går det att köra i högre hastigheter på sträckan.
– Sträckan går genom kuperad terräng och vårt uppdrag är att röja, schakta och spränga bort berg där sikten är skymd för tågföraren. De här åtgärderna tillsammans med vårt tidigare uppdrag är en del av flera åtgärder som Trafikverket gör på sträckan för att höja standarden och säkerheten, säger Peter Pålsson, Svevia.
Foto: Svevia
ANNONS:
Fler notiser
Snart dags för Logistik & Transport i Göteborg
Den 24-25 oktober arrangeras Logistik & Transport, en mässa och konferens om framtidens logistik- och transportlösningar, på Svenska Mässan i Göteborg.
Sista turen för CX i Stockholm
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan i Stockholm. Under 2024 kommer ytterligare 27 vagnar sättas i trafik.
Ingen trafik på Inlandsbanan med Snötåget i vinter
Snötåget som har trafikerat Inlandsbanan mellan Östersund och Mora sedan tio år kommer inte att köras i vinter heller.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.



