Annons:
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg. Även roro-trafiken visar positiva siffror efter en svalare period, medan bil- och energivolymerna minskar. Så summerar Göteborgs Hamn årets tre första kvartal.
FOTO: Göteborgs hamn
Hamnen hanterade 709 000 TEU (twenty-foot equivalent unit) under de tre första kvartalen 2025, en ökning med fyra procent jämfört med samma period 2024. Med det taktar hamnen mot en all time high-notering. Aldrig förr har så många containrar hanterats i hamnen under de tre första kvartalen som i år.
“Det är ett fantastiskt år så här långt, inte minst för containertrafiken. Det är flera faktorer som samspelar. Varuägarna efterfrågar effektiva, hållbara transportalternativ som stärker deras konkurrenskraft i allt större utsträckning. Många andra hamnar i norra Europa dras med kapacitetsproblem för närvarande, vilket blir en fördel för oss. Vi har linjeutbud, infrastruktur och kompetenta aktörer inom alla områden som gör att vi som hamn kan svara upp”, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Främst är det importen av containrar som ökar, medan exporten fortsätter ligga på en hög och stabil nivå. Samtidigt fortsätter andelen tomma containrar att minska, vilket är möjligt tack vare den goda balans mellan import och export som är signifikativ för Göteborgs Hamn.
Järnvägen fortsätter växa – över 60 procent av containergodset på tåg
Göteborgs Hamn har som ambition att godset som transporteras till och från hamnen på land ska gå på järnväg i så hög utsträckning som möjligt. Under perioden ökade antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg med 4 procent, till 393 000 TEU. Även här taktar hamnen mot en all time high-siffra för året. Tillväxten drivs främst av godstågspendlarna till och från norra Sverige, samt från terminaler i Småland, Västergötland och Stockholmsregionen. Andelen containergods som transporteras på järnväg fortsätter växa och ligger strax över 60 procent – även det en rekordsiffra.
Roro-trafiken ökar igen
Totalt hanterades 394 000 roro-enheter under årets tre första kvartal, en ökning med 1 procent jämfört med 2024. Efter en svalare period under fjolåret syns nu en positiv trend, framför allt på importsidan, medan exportvolymerna ligger på en oförändrad nivå.
Färre bilar – men viss ökning i importen
Under perioden hanterades 172 000 bilar, vilket är en minskning med 9 procent. Exporten till Europa minskade med 13 procent, medan importen ökade något. Exporten till USA minskade med 21 procent, mycket till följd av de amerikanska tullarna på bilimport från EU.
Lägre energivolymer men stark septembermånad
Hanteringen av energiprodukter minskade med 7 procent till 15,2 miljoner ton. September utmärkte sig dock med en tillväxt på 22 procent, vilket delvis kompenserar för lägre volymer tidigare under året.
Stabila passagerarvolymer och fler kryssningsanlöp
Totalt reste 1,1 miljoner passagerare till och från Göteborg under årets tre första kvartal, vilket är i nivå med föregående år. Kryssningssegmentet går starkt med 55 anlöp och 75 000 passagerare hittills i år. Kryssningsfartygen kommer nu till Göteborg varje månad resten av året.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Oförändrat resande med järnväg, spårväg och tunnelbana
Resandet med järnväg, spårväg och tunnelbana låg kvar på i stort sett samma nivå 2025 som året före. Totalt gjordes 727 miljoner resor inom bantrafiken under 2025, visar ny statistik från Trafikanalys.
Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen
Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.
Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt
Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.
Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025
Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal 1 oktober i år. Jernhusen som äger terminalen och Green Cargo har tecknat flerårigt avtal om drift av Årsta kombiterminal. Green Cargo kommer dessutom att sköta växlingen på terminalen.
Miljardavtal för Green Cargo
Green Cargo får fortsätta att köra tågen för ScandFibre Logistics (SFL) i det europeiska tågsystemet Rail 2027. SFL har tecknat ett flerårigt mångmiljardavtal med Green Cargo och logistikföretaget Forwardis.
Många inställda och omledda tåg i sommar
Byte av kontaktledningar, spårbyten, förlängning av mötesspår och förberedelser för ERTMS-installationer under sommaren 2026 medför att många tåg ställs in och andra leds om.
Historiskt avtal säkrar fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland
Den 15 juni tecknade Trafikverket ett avtal med Stena Line som säkerställer fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland. Avtalet, det första i sitt slag, innebär att trafiken mellan Trelleborg–Rostock kan fortsätta fram till den 31 december 2031.
Ett steg närmare en ny järnväg Göteborg–Borås
Regeringen beslutar att tillåta att den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås byggs inom den korridor som Trafikverket har föreslagit. Ett viktigt beslut för den fortsatta planeringen och byggstart.
VR Öresundståg kapar 26 tjänster
VR Öresundståg minskar personalstyrkan med 22 lokförare och fyra tågvärdar. Övertaligheten finns i Malmö, Hässleholm, Karlskrona och Kalmar. MBL-förhandlingarna är avslutade och uppsägningar sker i september.









