Annons:

Publicerad: 2025-01-18

Infranord tilldelas basunderhåll för Kust till kust-banan Väst

Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.

Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst. Det nya uppdraget gäller från och med 1 april 2026 och löper i sex år med möjlighet till ytterligare ett optionsår.

“Vi är stolta och glada över det förnyade förtroendet för underhållet av Kust till kust-banan Väst. Tilldelningen stärker och befäster Infranords ställning i regionen och vi ser fram emot att fortsätta vårt viktiga uppdrag att se till att person- och godstransporter kan ske tryggt och effektivt”, säger Henrik Cederqvist, regionchef Syd på Infranord.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider

Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.

Nyhet

Klartecken för 14 järnvägsprojekt

Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.

Notis

Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg

Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.

Notis

Rekordår för Arlanda Express

Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.