fbpx

Inga lediga platser i halvfulla tåg

De sista veckorna innan reserestriktionerna hävs 15 juli har det varit svårt att hitta plats på tågen mellan Stockholm och Göteborg och mellan Stockholm och Malmö. Många tåg var fullbokade. Men nu blir det enklare att resa.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 14 juli 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Avgångstid närmar sig för Vys nattåg 94 till övre Norrland på Uppsala C den 9 juli 2021. 

”Det är supertrist att vi inte kunnat erbjuda alla som velat resa med oss plats på tågen”, säger Lina Edström, presskommunikatör på SJ. ”Vi har haft 50 procents beläggning på väldigt många tåg de senaste veckorna och så länge reserestriktionerna gäller får vi ju inte sälja mer än hälften av platserna i tåg som går längre än 150 kilometer.”

SJ har kört många snabbtåg mellan Stockholm och Malmö multipelkopplade, det vill säga med två tågsätt kopplade, vilket med reserestriktioner ger lika många sittplatser som ett X2000-tåg i tider utan restriktioner.

Däremot har det varit svårt att ”multa” X2000-tågen mellan Göteborg och Stockholm på grund av pågående banarbeten vid Olskroken. Tågen leds om via Borås alternativt Öxnered-Vänersborg med tågvändning i Herrljunga.

Från och med 18 juli kan tågen åter trafikera Västra stambanan förbi Olskroken.

Dubbelt så många tillgängliga platser i tågen

Men då har reserestriktionerna redan hävts och det finns dubbelt så många tillgängliga platser i de flesta långa tågen i Sverige.

”Resandet ökar successivt men från 15 juli ser vi inte längre problemet med många fullbokade tåg”, säger Lina Edström.

MTRX har kört med fullbokade eller nästan fullbokade tåg, det vill säga med uppemot 50 procents beläggning, i flera veckor.

”Det skedde ett markant lyft av resandet i juni och bokningarna för andra halvan av juli och för hela augusti ser väldigt bra ut”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX.

MTRX kör nu 80 tåg i veckan

MTRX kör nu 80 tåg i veckan mellan Stockholm och Göteborg. Före coronapandemin körde MTRX 114 avgångar per vecka men när trafiken var som glesast i våras kördes endast 50 avgångar i veckan.

Antalet resenärer i MTRX-tågen minskade drastiskt vid höstlovet förra året och låg fram till maj på 20-50 procent av nivån före pandemin.

Sedan 10 juli och till och med 22 augusti kör MTRX direkttåg mellan Stockholm och Båstad via Göteborg och Halmstad.

”Intresset för resor till Västkusten är som vanligt stort och det blir bra när vi äntligen kan sälja alla platser i de tågen”, säger Joakim Sundh.

”Det skedde ett markant lyft av resandet i juni och bokningarna för andra halvan av juli och för hela augusti ser väldigt bra ut”

 

Joakim Sundh, vd på MTRX.

FOTO: KASPER DUDZIK
Multipelkopplade SJ X2000 Stockholm-Malmö vid Sya nära Mjölby den 8 juli 2021. 

 

Höga biljettpriser senaste veckorna

Bristen på platser i tågen mellan Stockholm och Göteborg de senaste veckorna har medfört att priserna på de fåtaliga lediga platserna blivit mycket höga såväl hos SJ som hos MTRX och Flixtrain. Biljetterna till enstaka avgångar med Flixtrain har de senaste dagarna kostat upp till 899 kronor och i flera MTRX-tåg fanns endast förstaklassbiljetter för över 1 500 kronor.

”Ja, bokningarna under sommaren har varit riktigt bra där flera turer, särskilt under midsommarhelgen, sålt slut”, skriver Kajsa Ekelund, informationsansvarig på Flixtrain till Järnvägar.nu.

”Banarbetet i Göteborg har dock påverkat bokningarna något så vi har valt att tillfälligt ta bort lunch- avgångarna. ”

Från om med 15 juli släpper Flixtrain samtliga säten ombord för bokning och från och med 18 juli, när trafikavstängningen är över, kommer Flixtrain att återgå till en tidtabell med 38 avgångar per vecka.

Många bokar resorna sent

”Det är svårt att sia om beläggningen ombord framöver då vi fortfarande ser att bokningarna kommer in väldigt nära avgångsdatum”, skriver Kajsa Ekelund. ”Veckorna 28 och 29 ser ut att bli bra och att vi kan vara tillbaka i ett ”normalläge” för säsongen.”

Medan SJ haft slutsålt på de flesta tågen mellan Stockholm och Malmö de senaste veckan har Snälltåget haft enstaka lediga platser i de flesta tågen.

”Vi har upplevt ett väldigt tryck på bokningen de senaste veckorna, det är en enorm skillnad mot hur det var i våras”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget. ”Men det har nog funnits några lediga platser för sena resenärer i alla tåg.”

”Men det blir naturligtvis en oerhörd skillnad från och med 15 juli när vi kan sälja alla platser i tågen”.

Nattågen till Storlien rullar igen

Snälltåget kör nattåg Malmö-Stockholm-Östersund-Storlien och åter 7 juli-26 september, från Malmö onsdagar och lördagar och från Storlien torsdagar och söndagar.

”Det hann ju inte bli så mång avgångar innan restriktionerna försvinner så de påverkade inte resenärerna eller oss särskilt mycket”, säger Marco Andersson.

”Däremot har det ju krånglat till det för nattågsresorna till och från Berlin som vi kört sedan 27 juni men vi har inte behövt säga nej till några resenärer.”

Tågresorna genom Danmark blir ännu lite krångligare under perioden 24 juli-1 augusti när det är banarbeten och tågstopp vid Slagelse och bussersättning mellan Ringsted och Korsör.

”Det blir buss vid midnatt vid resorna från Sverige och buss vid 06-tiden på morgonen vid resor mot Sverige”. Säger Marco Andersson, ”Det blir lite besvärligt för resenärerna men tyvärr finns inga alternativ.”

Stora problem för Vy Tåg i sommar

Resenärerna hos Vy Tåg, som numera kör nattågen mellan Stockholm och Luleå respektive Narvik, har drabbats av många och stora förseningar under första halvan av sommaren. Det har varit nedrivna kontaktledningar vid flera tillfällen och åsknedslag som tillfälligt slagit ut signalsystemen och dessutom totalförstört ett signalställverk längs Malmbanan.

Sedan några veckor sköter Vy Tåg åter kundtjänsten i egen regi, verksamheten var outsourcad till ett annat företag under flera månader och det fungerade inte alls.

”Vi kan bara beklaga de störningar resenärerna råkat ut för och den dåliga servicen hos kundtjänst”, säger Stefan Linder, affärschef på Nattåget Norrland. ”Men biljettförsäljningen går väldigt bra, det har i stort sett varit fullbokat på tågen sedan midsommar, och det är skönt att vi äntligen för sälja biljetter till alla sitt- och liggplatser i nattågen igen”.

Fler artiklar

Mindre miljöpåverkan får kosta

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.

read more

Vill du läsa fler artiklar?