fbpx

Real Rail kör kombi till Västerås

Sandahlsbolagen har tagit över driften av kombiterminalen i Västerås. Kombitåget mellan Göteborg och Luleå körs nu via Västerås med av- och tillkoppling av vagnar. Om nio månader tar Real Rail över tågdragningen.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 mars 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
Real Rails tåg 42055 från Luleå till Göteborg närmar sig Västerås i morgondimman vid Tillberga den 17 mars 2022

 

”Det finns en stor marknad i Mälardalen för transporter till och från norra Norrland”, säger David Sandahl, vd i Real Rail. ”Västerås ligger väldigt bra till, bättre än Rosersberg som vi tidigare körde från.”

Kombiterminalen vid Västerås Västra drivs sedan i december av Sandahls Goods & Parcel. Anläggningen, som tidigare opererades av Västerås Hamn, omfattar 4 000 kvadratmeter och har reach stackers och truckar för lastning och lossning.

Real Rail ingår liksom Sandahls Goods & Parcel i Sandahlsbolagen.

Göteborg-Luleå nu via Västerås

Sedan december körs Real Rails kombitåg mellan Göteborg och Luleå via Västerås med tillkoppling av vagnar på nordgång och avkoppling på sydgång.

”Det har varit ett fantastiskt gensvar från marknaden och vi lastar ofta alla tio vagnarna med trailrar och containrar”, säger David Sandahl.

Fem vagnar körs mellan Västerås och Luleå och fem mellan Västerås och Umeå. Umeå-vagnarna kopplas av och till i Vännäs och dras sista respektive första sträckan av Real Rails tåg mellan Helsingborg och Umeå.

Med tio ytterligare vagnar i kombitågen mellan Göteborg och Luleå omfattar tågen 32 vagnar, fler får inte plats på många av mötesspåren i Norrland.

FOTO: KASPER DUDZIK
Lok- och truckförare Thomas Liljekvist på Väte sköter växling och lastning på terminalen i Västerås. Sgns-vagnens vändskiva justeras till rätt position.

Rosersberg-Luleå lades ner

För ett år sedan valde Real Rail att lägga ner kombitåget mellan Rosersberg, norr om Stockholm, och Luleå via Umeå.

Kombitåget Stockholm-Norrland läggs ner – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Redan då hoppades David Sandahl att kunna ordna kombitransporter mellan Mälardalen och övre Norrland på något annat sätt.

”Med lastning och lossning i Västerås når vi många stora godskunder med ganska korta landsvägstransporter”, säger han nu. ”Västerås ligger verkligen mitt i Mälardalen.”

Som Järnvägar.nu tidigare berättat kommer Sandahlsbolagen vid tidtabellsskiftet i december att ta över tågdragningen av de egna tågen.

Sandahl ska dra egna tågen – Järnvägar (jarnvagar.nu)

De flesta tågen dras ännu så länge av Green Cargo medan kombitåget mellan Göteborg och Sundsvall dras av CFL Cargo,

Real Rail kommer att köra kombitågen mellan Göteborg och Luleå samt mellan Helsingborg och Luleå via Nässjö med Traxx-loken som köpts från Bure.


Två tågpar kommer att upphandlas

Tågdragningen av tågen mellan Göteborg och Sundsvall och mellan Göteborg och Umeå kommer att upphandlas.

”Vi håller på att skaffa licens och säkerhetsintyg för att få dra tåg och vi anställer lokförarchef och andra ledande befattningshavare”, säger David Sandahl. ”Däremot har vi inte beslutat om vi ska anställa förare för att kunna köra alla våra egna tåg eller om vi helt eller delvis ska anlita bemanningsföretag.”

Real Rails kombitåg rullar fem dagar i veckan och det finns för tillfället inga planer på några betydande förändringar av nätverket.


Ett Traxx-lok ersätter två Rc-lok

”Men det blir ett lyft när vi kan köra tågen i egen regi med de starkare Traxx-loken och slipper använda dubbla Rc-lok norr om Ånge”, säger David Sandahl. ”Ett lok mindre betyder ju att vi kan koppla in en vagn till i tågen.”

Den senaste tiden har tågen blivit allt mer välfyllda efter en svacka när DB Schenker oväntat lämnade samarbetet med Sandahlsbolagen 2020.

”Det är en fantastisk tillväxt och tågen går allt oftare fullastade eller nästintill fullastade”, säger David Sandahl. ”En del av ökningen beror säkert på de höga drivmedelspriserna de senaste månaderna men medvetenheten om hur miljö och klimat påverkas av fossiltransporter har vuxit sig stark under flera år.”

FOTO: KASPER DUDZIK
En Sandahl-trailer lastas på tåget i skymningen. En Z70-lokomotor finns för växlingen på kombiterminalen vid Västerås Västra.

Fler artiklar

Tjeckiskt lok till Railcare

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

read more
Oro inför regeringsskiftet

Oro inför regeringsskiftet

Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.

read more
Ny el till gamla priser

Ny el till gamla priser

Trafikverket köper el upp till fyra år i förväg för att minska variationerna och göra priset förutsägbart för tågtrafikföretagen. I augusti var priset mycket lågt men nu varierar det kraftigt från dag till dag. Ibland är elen dock billigare än gratis.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS