Annons:
Inga tecken på sabotage
Det kommer att ta flera veckor innan trafiken kan återupptas på Malmbanan mellan Björkliden och Riksgränsen. Räler, sliprar och kontaktledning är skadade. Men det finns inga tecken på sabotage eller annan yttre påverkan.
Text: Ulf Nyström Foto: LKAB och Peter Jonsson/Trafikverket
Sju av de tomma malmvagnarna i tåg 9915 spårade ur i Vassijaure i lördags kväll.
Annons:
Statens Haverikommission fortsatte på tisdagen undersökningen av spåret mellan Katterjåkk och Vassijaure och loket och vagnarna i tåg 9915 som spårade ut strax före klockan 20 i lördags, den 24 februari.
”Vi genomför en förstudie, vi har ännu inte fattat beslut om vi ska utreda olyckan”, säger Mikael Hillbo, utredningsledare på Haverikommissionen.
”Vi tittar på räler, hjul, hjulaxlar med mera.”
”Vad vi sett än så länge finns inget som tyder sabotage eller annan yttre åverkan av banan eller något av vagnarna.”
Partiella röjningsmedgivanden
Haverikommissionen har lämnat partiella röjningsmedgivanden, bland annat beträffande de skadade kontaktledningsstolparna och den nedrivna kontaktledningen.
”Vi kommer successivt att tillåta utökad röjning och jag skulle tro att hela olycksplatsen kan röjas inom ett par dagar”, säger Mikael Hillbo på tisdagseftermiddagen.
Simon Sunna, sektionschef Järnväg Nord på Trafikverket, uppger att Trafikverket och entreprenören BDX har betongsliprar och räler i lager.
”Urspårningen inträffade mellan Katterjåkk och Vassijaure, inte på samma sträcka som urspårningen i december som var mellan Tornehamn och Vassijaure, men i båda fallen tog resorna slut på driftplatsen i Vassijaure.”
Återställningsarbeten med kort varsel
BDX kan sätta igång med återställningsarbetena när Haverikommissionen lämnar slutligt röjningsmedgivande och bärgningsstyrkan från LKAB kunnat flytta på loket och de 61 vagnarna som fortfarande står på spåret och bärgat de sju vagnarna som gått ur spår och är skadade i större eller mindre omfattning.
Tidigare uppgifter tydde på att fem kilometer spår kan ha skadats men enligt Haverikommissionen rör det sig troligen om två–tre kilometer.
Vid urspårningen av malmtåg 9914 den 17 december förra året skadades 15 kilometer spår.
Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB, hoppas på ett snabbt röjningsmedgivande och att sträckan som förstörts inte är så lång.
En till två dagar för bärgning av tåget
”Det tar en eller ett par dagar för oss att få undan tåget och de sju vagnarna som gått ur spår och skadats”, säger hon.
Sju av 68 vagnar i tåget spårade ur och de flesta av dem fick omfattande skador.
Medarbetare på Trafikverket och entreprenören BDX studerar förödelsen efter lördagens urspårning i Vassijaure.
LKAB fortsätter gruvbrytningen i oförminskad takt och bygger vidare på de enorma pelletsbergen i Kiruna och Svappavaara.
”Vi kan fortsätta producera malmpellets ett par veckor till”, säger Linda Bjurholt. ”Har inte malmtransporterna till Narvik återupptagits då måste vi överväga att stoppa gruvbrytningen, vi kan helt enkelt inte lagra mer pellets.”
Under de fyra och ett halvt dygn som tågen kunde rulla på norra delen av Malmbanan innan den nya urspårningen inträffade hann LKAB köra drygt 30 lastade malmtåg till Narvik.
”Vi hann börja lasta ett fartyg”, säger Linda Bjurholt. ”Men det blev inte fullastat.”
Railcare hann köra fem tåg
Railcare han köra fem lastade malmtåg från Pitkäjärvi utanför Svappavaara till Narvik för Kaunis Iron innan Malmbanan spärrades.
”Det var en bråkdel av fartygen i Narvik lastar”, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef på Kaunis Iron.
”De mindre fartygen tar 80 000 ton malm, de större 180 000 ton.”
Kaunis Iron har successivt fått tillstånd för allt fler lagringsutrymmen för järnmalm i Pitkäjärvi men måste nu se sig om efter andra lagringsplatser i närheten av Svappavaara och i Pajala.
”Det krävs ett antal tillstånd från olika myndigheter”, säger Nils-Johan Haraldsson.
”Dessutom får lastbilstransporterna av malmen från gruvan i Pajala till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi ske i två steg vilket gör det ännu mer kostsamt.”
Hoppas på kortare underhållsperiod
Nils-Johan Haraldsson och Linda Bjurholt hoppas att Trafikverket kan förkorta tiden för sommarens underhållsarbeten på Malmbanan för att Railcare och LKAB ska kunna transportera betydande delar av de stora malmlagren till Narvik.
”Normalt är transportkapaciteten begränsad under flera månader på sommarhalvåret för underhåll av banan i Sverige och Norge men nu måste Trafikverket och BaneNOR förkorta den perioden väsentligt”, säger Nils-Johan Haraldsson.
Värdet på den järnmalm som nu ligger lagrad i Kiruna, Svappavaara, Pitkäjärvi och Pajala uppgår nu till närmare nio miljarder kronor.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Verktyget var inte färdigtestat
Det kommer att dröja länge innan SJ:s nya planeringsverktyg för fordon och personal fungerar perfekt. Men med många mindre åtgärder ska det sakta men säkert fungera allt bättre.
Nytt godståg Malmö-Ånge
25 januari körs det första tåget av Väte Rail för First Row Shipping & Logistics mellan Malmö och Ånge via Göteborg och Sundsvall. Tåget ska köras två och ett halvt omlopp i veckan.
Långt till vinst för Green Cargo
Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer. Men Green Cargo har långt till vinst och ännu längre till den omsättning företaget hade innan finanskrisen 2008.
LKAB blir delägare i Duroc Rail
LKAB förvärvar 49 procent av aktierna i Duroc Rail AB från företagsgruppen Duroc AB som är noterade på Nasdaq, vilka bibehåller majoritetsägande med 51 procent. Den preliminära köpeskillingen uppgår till ca 75 miljoner kronor.