Annons:
Inga X2000-tåg till Danmark
Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ X2000 angör Köpenhamns flygplats Kastrup i början av november 2008 innan tåget rullar vidare ut på Öresundsbron.
”Vi kan kommat att återstarta trafiken innan dess men vi vill inte ställa in avgångar vi sålt biljetter till så tills vidare säljer vi endast biljetter till och från Köpenhamn med byte i Malmö”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
Under hösten har SJ ställt in X2000-trafiken över och under Öresund en månad i taget men nyligen togs beslutet att ställa in trafiken fram till sommaren nästa år.
Orsaken till inställelserna är den pågående ombyggnaden av X2000-tågen och att onormalt många X2000-tåg är avställda för underhåll och reparationer.
”Det är inga systematiska fel på snabbtågen utan ett antal olika skador som inträffat under hösten”, säger Christer Litzell.
Annons:
Fem av de 36 snabbtågssätten befinner sig i Tillberga för modernisering. Åtta tågsätt är helt ombyggda och i trafik och tre har fått ny teknisk utrustning men har ännu den äldre inredningen.
Det nionde helt ombyggda tågsättet sätts i trafik om några veckor.
”På grund av bristen på snabbtågssätt har vi valt att fokusera på tågen mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö”, säger Christer Litzell.
SJ kör också X2000-tåg mellan Stockholm och Karlstad.
”Vi har med viss marginal tågsätt så vi kan köra alla annonserade avgångar på de två linjerna.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.