Annons:
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Tommy Hvitfeldt
Inlandsbanan AB undersöker möjligheterna att finansiera en totalupprustning av Inlandsbanan genom lån. Vätgaståget iLINT från Alstom vid en demonstrationskörning i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.
”Intresset för alternativ finansiering av infrastrukturprojekt har ökat på senare år och regeringen har i sin infrastrukturproposition pekat på behovet av andra finansieringsformer än statliga anslag”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan AB (IBAB).
IBAB gick i måndags, 11 november, ut med en inbjudan till Begäran om Information, Request for Information (RFI), för en totalupprustning av Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare genom alternativ finansiering.
”Det finns en stor potential i Inlandsbanan, inte bara för bättre transportmöjligheterna utan också för att stödja den gröna omställningen och minska sårbarheten i transportsystemet, säger Otto Nilsson.
11,5 miljarder kronor för totalupprustning
IBAB har tidigare utrett kostnaderna för en totalupprustning av banan och vi gjorde förra året en uppdatering av den utredningen och kom fram till att kostnaden i runda tal skulle bli 11,5 miljarder kronor.
”Eftersom behovet av underhåll och investeringar i det svenska järnvägarna är så stora kan alternativ finansiering vara en tänkbar lösning för att göra Inlandsbanan till en modern järnväg med betydligt högre kapacitet än i dag”, säger Otto Nilsson.
”Syftet med att skicka ut en RFI är att fördjupa kunskaper och erfarenheter om hur en omfattande upprustning kan genomföras utifrån olika perspektiv; tekniskt, strategiskt, organisatoriskt och finansiellt”, säger Otto Nilsson.
Tre möjliga intressenter
Enligt Otto Nilsson finns det tre typer av företag och organisationer som kan vara intresserade av att finansiera en modernisering av Inlandsbanan: företag som vill delta i upprustningen av banan som bygg- och anläggningsföretag, finansieringsinstitut som vill långa ut pengar för upprustningen samt näringslivet som vill få nytta av en kapacitetsstark järnväg genom Dalarna och Norrlands inland.
”Jag tror att det finns ett betydande intresse av att medverka till en sådan här lösning, särskilt bland finansbolag”, säger han.
Inlandsbanan AB anordnar en marknadsdag i Östersund 11–12 december för att informera om banans nuvarande status och målet med upprustningen och för att diskutera alternativa finansieringslösningar.
Sista datum för att anmäla intresse för upprustningen är 19 februari.
IBAB förvaltar Inlandsbanan
”Men det är viktigt att komma ihåg att Inlandsbanan ägs av svenska staten”, säger Otto Nilsson.
”Inlandsbanan AB förvaltar banan åt staten och vi har informerat regeringskansliet om våra planer.”
”Men ska Inlandsbanan kunna spela en viktig roll i det framtida transportsystemet måste banan moderniseras och få betydligt högre kapacitet än den har i dag.”
Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan AB (IBAB).
Annons:
På större delen av banan tillåts för närvarande 22,5 tons axellast. Mellan Arvidsjaur och Gällivare är dock störta tillåtna axellast begränsad till 20,0 ton. De få mötesplatserna har relativt korta mötesspår.
Varierande standard
Största tillåtna hastighet är 105 km/h för motorvagnar och 70 km/h med lokdragna tåg. Men banans standard varierar kraftigt och det finns sträckor där godståg inte tillåts passera med högre hastighet än 10 km/h.
”Vi vill förlänga mötesspåren, öka tillåtna axellasten till 22,5 ton på hela banan utan några betydande hastighetsrestriktioner och genomföra en del linjerätningar för kunna köra persontåg i 140 kilometer i timman och godståg i 100 kilometer i timman”, säger Otto Nilsson.
”Det kräver spårbyte på hela banan, det behöver bli betongsliprar och helsvetsade räler.”
Ingen elektrifiering
Däremot ingår inte elektrifiering i de planer som IBAB arbetat fram.
”Det blir ändå ett stort och dyrbart projekt utan elektrifiering men det är ett viktigt projekt i dagens säkerhetspolitiska läge. En elektrifiering skulle kosta ytterligare tio miljarder kronor. Tills vidare kommer tågen att köras på miljödiesel och så småningom kanske med vätgas.”
Försvarsmakten har ännu inte tagit ställning till behovet av förstärkning av järnvägarna i Sverige efter inträdet i försvarsalliansen Nato.
”Men helt klart finns det ett ökat intresse från totalförsvarets sida för en robust infrastruktur”, säger Otto Nilsson.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Green Cargo säljer 55 lok
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.