Annons:
Inställd godstrafik i Västsverige
Godstågstrafiken till Mariestad har ställts in och tågtransporterna av pappersmassa från Värö bruk till kontinenten har flyttats till lastbil. Godstågsbolagen kämpar mot billiga landsvägstransporter men det finns ljusglimtar.
Text: Ulf Nyström
Godstågen till och från Mariestad har det senaste året blivit allt mindre. 2 oktober 2023 utgörs Green Cargos godståg från Mariestad mot Hallsberg i Gårdsjö av lok och två vagnar.
Annons:
Det var inte så länge sedan det rullade långa och tunga godståg till och från Mariestad. Under flera år körde Tågåkeriet i Bergslagen som underentreprenör åt dåvarande SJ Gods tåg mellan Hallsberg och Mariestad med 20–30 godsvagnar fem dagar i veckan.
Men de senaste åren har trafiken krympt och Green Cargo valde i november 2022 att minska antalet tåg mellan Hallsberg och Mariestad från fem till tre tåg i veckan på grund av lokförarbrist och minskande transportvolymer.
Inga godståg till Mariestad
Ett och ett halvt år senare ställs godstågstrafiken in helt och Mariestad är nu en av allt fler orter i Sverige som helt saknar godstågstrafik.
”Grundorsaken till att vi ställer in trafiken är att en kund har stängt en produktionsanläggning i utlandet och därmed försvann en volym som gjorde den transporten finansiellt bärkraftig, skriver Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo, till Järnvägar.nu.
”Eftersom Kinnekullebanan är oelektrifierad så krävs det diesellok från Hallsberg vilket är en fördyrande omständighet.”
”Banan ligger kvar”
”Men järnvägen ligger ju kvar och det finns alla möjligheter att påbörja nya godstransporter om det etableras nya volymbehov med finansiell bärkraft”, skriver Stephan Ray.
Lokalgodståget ska lämna Mariestad mot Lidköping 5 maj 1976. På 1970-talet fanns fortfarande ett omfattande vagnslastsystem i Sverige. Nu är det så gott som utkonkurrerat av lastbilarna. FOTO: Mats Nyblom
Tidigare var vitvarutillverkaren Electrolux och hushållspappersföretaget Metsä Serla de stora kunderna.
Men Electrolux slutade transporterade råvaror och produkter på järnväg för flera år sedan och Metsä har de senaste åren transporterat endast små volymer med tåg i motsats till Essity som kör en stor del av varuflödet till och från Lilla Edet och Falkenberg med tåg.
Slut med tågfrakt från Värö till kontinenten
I höstas upphörde tågtransporterna av pappersmassa från Värö Bruk till kontinenten. Tidigare kördes 80 tonsvagnar via Tyskland till Östeuropa.
”Nedläggningen av de transporterna berodde framför allt på en kombination av minskade volymer och konkurrensen från betydligt billigare lastbilstransporter”, skriver Stephan Ray på Green Cargo.
”Å andra sidan ville annan kund stor kund inom svensk basindustri öka sina flöden till kontinenten så volymförändringen i den internationella trafiken blev begränsad.”
Samtidigt som tågtransporterna till och från Mariestad försvinner in i historieböckerna kan tågtransporterna till och från Malungsfors komma att öka.
Bättre utveckling i Malungsfors
I december förra året återupptogs transporterna av sågat virke i containrar för Fiskarheden Trävaru från Malungsfors till Göteborg Skandiahamnen för vidare befordran över världshaven.
Nu ska vi utvärdera lastning och transporter med täckta godsvagnar. Det kan bli aktuellt att köra virke till Ljusne hamn för vidare transport med fartyg och till Göteborg eller till Malmö för omlastning till lastbil.
Joakim Limberg, marknadschef på Fiskarheden Trävaru
Trafiken inleddes i augusti 2021 med CFL cargo och Hector Rail som tågdragare men upphörde av oklar anledning i december 2022. Nu är det Green Cargo som kör tågen.
Transporterna av sågat virke i containrar har pågått fyra månader och har nyligen utökats till fyra tåg i veckan. Nu provas olika typer av täckta godsvagnar för inrikes transporter av virke i samarbete mellan Fiskarhedens Trävaru, terminalbolaget Västerdala Terminal och Spår och Green Cargo.
“Nu ska vi utvärdera lastning och transporter med täckta godsvagnar”, säger Joakim Limberg, marknadschef på Fiskarheden Trävaru.
“Det kan bli aktuellt att köra virke till Ljusne hamn för vidare transport med fartyg och till Göteborg eller till Malmö för omlastning till lastbil.”
Dessutom transporteras sedan en tid kubb, tre meter korta stockar, på timmervagnar från Malungsfors till Alvesta en dag i veckan.
Ny, nygammal och utökad godstågstrafik
Antalet godståg ökar sakta men säkert. Två nygamla transporter har kommit igång, tre förbindelser har fått utökad trafik, i maj kommer en förbindelse mellan nord och väst och i december en mellan öst och nord.
Personal från Fiskarheden Trävaru och Västerdala Terminal och Spår testar lastning av olika typer av täckta godsvagnar i Malungsfors. FOTO: Sabina Sköldner
I förra veckan inleddes också transport av lastbilstrailrar i tåget mellan Piteå och Göteborg som Hector Rail kör för Träfraktkontoret (TFK).
Trafiken Piteå–Göteborg återupptogs snabbt
Tågpendeln mellan Piteå och Göteborg stoppades när First Row gick i konkurs i höstas men kunde snabbt återupptas sedan Träfraktkontoret tagit över ansvaret för tågförbindelsen.
”Stenvalls Trä som är vår stora kund var väldigt angeläget om att få igång transporterna igen”, säger Daniel Rönnberg, regionchef på TFK.
Vi måste visa att det fungerar i praktiken utan nämnvärda förseningar innan transportköparna är beredda att låta lastbilsgodset åka tåg.
Daniel Rönnberg, regionchef TFK
”Tågen rullar två gånger i veckan i vardera riktningen och är välfyllda. Men nu provar vi att hänga på ett par trailervagnar för att visa att det fungerar med snabba tågtransporter av lastbilstrailrar mellan Piteå och Göteborg.”
”Vi måste visa att det fungerar i praktiken utan nämnvärda förseningar innan transportköparna är beredda att låta lastbilsgodset åka tåg”, säger Daniel Rönnberg.
”I vintras var det som alla vet stora problem i tågtrafiken men den senaste tiden har det fungerat perfekt.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tågföretagen kräver sänkta banavgifter
Coronapandemin har drabbat svenska tågtrafikföretag hårt. SJ har förlorat 1,6 miljarder kronor, förlusterna för MTRX ökar och flera godstågsbolag har tappat 100-tals miljoner kronor. Sänkta banavgifter kan rädda företagen.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Fortsatt kärvt för Green Cargo
Tack vare den statliga miljökompensationen och en reavinst på 90 miljoner kronor vid försäljningen av lok kan Green Cargo redovisa vinst under årets andra kvartal.




