Annons:

Publicerad: 2024-09-28

Intermodal terminal invigd i Falköping

Den 24 september invigdes Julas terminal i Falköping. Med hela 87 000 kvadratmeter och ett järnvägsspår som löper rakt in i terminalen och sträcker sig 500 meter under tak, skapas optimala förutsättningar för smidiga transportflöden.

FOTO: XR Bolagen

Terminalen fungerar som en förlängning av Göteborgs hamn och hanterar gods från tåg till vägtransport via lastbilar, samtidigt som tjänster som ompackning och lagerhantering erbjuds.

“Det är fantastiskt inspirerande att vara en del av detta projekt och att få bidra till att skapa framtidens logistiklösningar. Vi ser fram emot ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete,” säger Christian Helgesson, vd för XR Bolagen som ska drifta anläggningen.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Klartecken för 620 i Sverige

Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Nyhet

Nordic Re-Finance blir franskägt

Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.

Nyhet

Automatkoppel testas i ståltågen

I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.