Annons:

Publicerad: 2023-04-27

“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”

Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken. Det krävs fler utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker för att möta behoven i Stockholm-Mälarregionen, som står för en stor del av Sveriges järnvägstransporter.

En viktig pusselbit är att det behövs ändamålsenliga järnvägstekniska övningsanläggningar för de studerande i närområdet. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige.

Kartläggningen visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i Stockholm-Mälarregionen som kan bidra till fler utbildningsmöjligheter. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar och tillgänglighet är en nyckelfaktor. Låga ekonomiska incitament är dock ett hinder för etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar och järnvägsutbildningar.

Mälardalsrådet överlämnar kartläggningen med förväntan om att fler järnvägstekniska övningsanläggningar på sikt etableras i Stockholm-Mälarregionen.

Hallsbergs rangerbangård. Foto: Kasper Dudzik

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Rekordår för Arlanda Express

Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard