Annons:
“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”
Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken. Det krävs fler utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker för att möta behoven i Stockholm-Mälarregionen, som står för en stor del av Sveriges järnvägstransporter.
En viktig pusselbit är att det behövs ändamålsenliga järnvägstekniska övningsanläggningar för de studerande i närområdet. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige.
Kartläggningen visar att det finns 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i Stockholm-Mälarregionen som kan bidra till fler utbildningsmöjligheter. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar och tillgänglighet är en nyckelfaktor. Låga ekonomiska incitament är dock ett hinder för etablering av järnvägstekniska övningsanläggningar och järnvägsutbildningar.
Mälardalsrådet överlämnar kartläggningen med förväntan om att fler järnvägstekniska övningsanläggningar på sikt etableras i Stockholm-Mälarregionen.

Hallsbergs rangerbangård. Foto: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.
Silver i spårvagns-EM till Göteborg
Emelie Hallman och Robert Johnsson tog hem silvret till Göteborgs Spårvägar i spårvagns-EM i Oradea, Rumänien den 5 juni 2023.
Tågföretagen vill se ett högkapacitetsnät för järnvägen
Tågföretagens medlemmar har tagit ett nytt ställningstagande för ett högkapacitetsnät.
SJ föreslår fyra direkttåg om dagen till Trondheim
SJ vill köra flera dagliga direkttåg mellan Stockholm och Trondheim från och med december 2024. Det rapporterar Dagens Nyheter.