Annons:
Trafikverket till Trelleborg
Trelleborgs hamn har länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter. 17 september 2024 besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.
FOTO: Trelleborgs hamn
“Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter. Vi är Europas mest hållbara RoRo-hamn och vi kan bidra till att mer gods går på järnväg och därmed avlasta vägnätet, vilket är det mest optimala för miljön. Det kan inte finnas någon som är motståndare till detta, säger Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn.
Trelleborgs Hamn har haft en mycket stark ökning på den intermodala järnvägstrafiken de senaste åren.
År 2023 åkte nästan 40 000 trailers till eller från Trelleborgs Hamn med järnväg. Ökningen har fortsatt, under perioden januari–juli 2024 har volymen ökat med 12,7 % jämfört med samma period 2023.
“År 2033 pekar prognoserna på 150 000 enheter. För att hantera detta stora antal behöver Trelleborgs Hamn ha tillgång till en modern intermodal terminal för att förbättra hanteringen av intermodala tåg och järnvägsanslutningar”, säger Jörgen Nilsson.
Trafikverket och hamnens samarbete fokuserar nu på att förbättra logistikkedjorna och främja överflyttning av transporter från väg till järnväg som är det mest miljövänliga sättet.
Just nu är tanken att förlänga nuvarande utdragsspår för att förbättra logistiken i terminalen, samtidigt som Trafikverket utreder möjligheten att förändra godsbangården i Trelleborgs Hamn, för att klara en kapacitetsökning längre fram.
Det finns en förhoppning att ett avtal avseende utveckling av den intermodala terminalen och godsbangården kan tecknas 2025, med en överenskommelse om ett längre arrendeavtal. Området kan sedan successivt tas över av kontrakterad part under 2026 för att vara helt färdigbyggd av denna under 2027/2028.
Med en ny modern terminal får Trelleborgs Hamn samma möjlighet att hantera drygt 150 000 trailers på järnväg som systerhamnarna i Rostock, Travemünde och Swinoujscie.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken
Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Trafikverket hotas av stora viten
Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
107 personer miste livet i spårtrafiken 2024
För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Infranord tilldelas basunderhåll för Kust till kust-banan Väst
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Kust till kust-banan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgick till 498 MSEK.
Väte Rail köper 25 backkameror
Väte Rail har tecknat ett avropsavtal med Railway Metrics and Dynamics (RMD) för 25 stycken backkameror som kommer att tas i bruk under första delen av 2025.
Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.
Sprickor i rälerna ger tågförseningar
Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.
Automatkoppel testas i ståltågen
I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.