Annons:
Kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige
Byggföretagen i Syd varnar i ett pressmeddelande för att järnvägsnätet i Sydsverige riskerar att bli än mer överbelastat efter Fehmarn Bält-förbindelsens färdigställande mellan Danmark och Tyskland. Enligt Byggföretagen i Syd behöver kapaciteten öka för att järnvägen inte ska stanna och den gröna omställningen med varutransporter från väg till järnväg inte ska utebli. Tidöpartiernas beslut att avbryta planeringen av nya stambanor har enligt Byggföretagen i Syd lett till en kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige.
“Behovet av ökad kapacitet på järnvägen går inte att trolla bort” (barometern.se)
ANNONS:
Fler notiser
Många banarbeten under påsken
Som vanligt sker många banarbeten under påskhelgen i år. Många tåg ställs in, många tåg ersätts med buss längre eller kortare sträckor och många tåg leds om med längre restid som följd.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
“Det är ingen bra politik att spara på infrastruktur”
Det finns ett starkt samband mellan transportinfrastruktur, arbetsmarknad och regional utveckling. Den beskriver den andra rapporten, Järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt, inom initiativet Omtag svensk järnväg.
Betydande återhämtning för järnvägen 2022
Under 2022 genomfördes 689 miljoner resor med järnväg, spårväg och tunnelbana, vilket var en ökning med 35 procent jämfört med 2021. Jämfört med 2019 innebar det dock en nedgång med 14 procent. Det visar ny statistik från Trafikanalys.