Annons:
Östra Södermanlands Järnväg klimatsatsar
Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred har med stöd från Klimatfond Strängnäs installerat en ny solcellsanläggning som försörjer avfuktningen i en av deras vagnhallar.

Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg har med stöd från Klimatfond Strängnäs installerat en ny solcellsanläggning som försörjer avfuktningen i en av deras vagnhallar. FOTO: Lina Östling
“Tanken är att vi ska bli självförsörjande på el till avfuktningsanläggningen i fordonshallen med de nya solcellerna. Förhoppningsvis ger de även lite överskott”, säger Tage Nordin på museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ.
Intill det gamla stationshuset från 1895 i Läggesta strax utanför Mariefred ligger två stora vagnhallar. Där förvarar föreningen de gamla ånglok och vagnar som trafiken bedrivs med på den smalspåriga järnvägen som går mellan Mariefred och Taxinge.
Den nyaste vagnhallen på drygt 700 kvadratmeter togs i bruk för snart två år sedan och är utrustad med en avfuktningsanläggning så att ångloken och vagnarna av stort kulturhistoriskt värde kan förvaras i en lämplig miljö.
“Lok och vagnar rostar och träet ruttnar om de står fuktigt och då krävs oerhört mycket jobb för att underhålla och återställa dem”, förklarar Tage Nordin, som oftast jobbar som tågklarerare och stins med ansvar för stationen och att vinka in och iväg tågen.
Solceller försörjer avfuktningsanläggningen
Den nya solcellsanläggningen i Läggesta ska i första hand användas för att försörja avfuktningen i fordonshallen med el. En app i mobiltelefonen visar hur mycket energi solcellsanläggningen ger.
“När solen skiner är vi självförsörjande och tillverkar mer energi än vad vi gör av med”, säger Tage Nordin.
Avfuktningsanläggningen använder i genomsnitt 1 000 kWh i månaden. Föreningen räknar med att solcellsanläggningen betalar tillbaka sig på ungefär 7–10 år.
“Nu går det lite snabbare eftersom vi fått ekonomiskt stöd från Klimatfonden”, konstaterar Tage Nordin och berättar att de som ideell förening är helt beroende av olika bidrag för sin verksamhet.
Klimatsatsning sedan flera år
Solceller är inte det enda ÖSlJ använder för att energieffektivisera verksamheten och minska sin klimatpåverkan. Utsläppen från själva tågtrafiken kommer av att det är en gammal teknik som bevaras och visas, men till övrig drift köper de in fossilfri el och för ett par år sedan investerade föreningen i en större solcellsanläggning på taket till en av vagnhallarna inne i Mariefred.
De har gjort flera klimat- och miljösatsningar de senaste 4–5 åren genom att byta ut äldre utrustning som inte är energieffektiv. Till exempel har de bytt ut sju värmepumpar och ersätter äldre lysrör med LED-belysning.
“För oss handlar det både om att spara pengar och att göra något bra för miljön”, säger Tage Nordin.
Tänker nytt utifrån det gamla
Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg vill både visa hur en levande smalspårig järnväg kunde se ut i början av 1900-talet och hur den var ett viktigt transportmedel. De har många aktiva medlemmar och varje sommar ordnas ett ungdomsläger.
“Jag tror absolut att både vår verksamhet och sommarlägret kan inspirera de yngre att bli mer intresserade av att både jobba med och att resa med tåg”, säger Tage Nordin.

Museijärnvägen i Mariefred klimatsatsar med fler solceller med stöd från Klimatfond Strängnäs. “Lok och vagnar rostar och träet ruttnar om de står fuktigt och då krävs oerhört mycket jobb för att underhålla och återställa dem, förklarar Tage Nordin. FOTO: Lina Östling

Tage Nordin på museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ, visar upp appen i mobiltelefonen som visar hur mycket energi solcellsanläggningen ger. FOTO: Lina Östling
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.