Annons:
Klartecken för 620 i Sverige
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.
Text: Ulf Nyström

Det första 620-loket som utrustas med ATC och får dra godståg i Sverige kommer att folieras med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till Schweiz och SBB. ILLUSTRATION: Nordic Re-Finance
”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.
”Det är tråkigt att vi behövt vänta på tillståndet nästan ett år. Det finns väl ingen som gynnats av det.”
Nordic Re-Finance kom för ett år sedan överens med SBB Cargo om att köpa minst 16 av de cirka 80 tunga godstågslok med beteckningen Re 620, före detta Re 6/6, som det federala bolaget förfogar över.
Option om köp av samtliga lok
Det finns en option i avtalet om övertagande av samtliga lok.
Men för att fullfölja affären krävdes att Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) godkände att loken försågs med svensk ATC och att ombordutrustningen för det europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS som finns i loken rivs ut, en äldre version betecknad ETCS 2.4.

Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Annons:

Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Efter lång betänketid och utlåtande från samtliga EU-länder har ERA nu godkänt installationen av ATC i de schweiziska loken.
Det första loket, som kom till Sverige i april förra året, kommer med start nästa vecka att folieras i vitt, grått och blått med alptoppar och den schweiziska flaggan som en hyllning till lokets ursprung.
ATC-montage hos Railcare
Därefter körs loket till Railcares lokverkstad i Långsele för installation av ATC.
”Loket kan förhoppningsvis sättas i trafik om några månader”, säger Mikael Zagerholm.
Det är ännu oklart vilket tågföretag som kommer att hyra det första 620-loket på svenska spår.
”Vi har flera intressenter men vi har inte velat skriva något avtal förrän godkännandet från ERA var klart”, säger Mikael Zagerholm.
Övriga lok folieras troligen i svart med en vit bård och en stjärnhimmel och förses med ATC-utrustning i Långsele.
Tungt och starkt lok
Re 620 är ett sexaxligt med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
”Loken är grymt starka”, säger Mikael Zagerholm.
Nordic Re-Finance kommer troligen att ta över ytterligare 15 lok i en första omgång.
”Men vi får väl först höra vad fransmännen säger”, säger Mikael Zagerholm.
Det franska investeringsbolaget Infranity har nyligen köpt 80 procent av Nordic Re-Finance.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.
RDC ger inte upp Berlin
Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.