Annons:
Kraftig resultatförbättring för SJ
Ökade biljettintäkter och lönsamma avtal gjorde att SJ:s rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 ökade med 106 miljoner kr till 361 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ avslutar regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala I december sedan konkurrensen med den skattesubventionerade tågtrafiken i Mälardalstrafiks regi blivit för kostsam. Ett av SJ:s tåg anländer till Uppsala i juli 2021.
”Jag är jättenöjd med utvecklingen av våra intäkter och vår kostnadskontroll”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.
”Vi har tyvärr tvingats minska vårt utbud något jämfört med motsvarande period förra året på grund av fordonsskador och ombyggnaden av X2000-tågen men beläggningen i tågen vi kört har varit mycket god och biljettintäkterna har ökat.”
Fem procent fler resor
Resandet ökade med fem procent under kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året.
Dessutom bidrar avtalen om den upphandlade trafiken, främst de stora avtalen med Västtrafik och SL, till ökade intäkter för SJ.
”Bra lönsamhet är en förutsättning för att vi ska klara våra stora investeringar i nya och upprustade fordon”, säger Monica Lingegård.
”Uppgraderar nästan alla fordon”
”Vi köper nya snabbtåg och nya regionaltåg och vi uppgraderar i stort sett alla befintliga fordon.”
Produktionen av de första nya snabbtågen pågår hos Alstom medan de nya regionaltågen börjar monteras hos CAF inom kort.
”Vi hoppas ha de första nya tågen i Sverige under 2026”, säger Monica Lingegård.
Monica Lingegård, vd i SJ.
Annons:
Just nu moderniseras 27 dubbeldäckare X40 och tio kioskvagnar BFS9 av VR Fleetcare i Finland medan Euromaint i Örebro och Luleå rustar upp 46 sovvagnar och elva liggvagnar.
Långsam uppgradering av X2000
Moderniseringen av X2000-tågen hos Stadler i Tillberga går sakta. Åtta tågsätt är helt ombyggda och i trafik, ett nionde ska vara klart före jul. Dessutom har tre tågsätt fått nya tekniska komponenter men har ännu inte fått ny interiör och ny yttre färgsättning.
”Projekten löper på och de nya och ombyggda tågen innebär ett lyft både för resenärerna och för personalen”, säger Monica Lingegård.
Under året kommer SJ att ha investerat närmare en miljard kronor i befintliga och nya fordon.
SJ återbetalade under tredje kvartalet ett lån på 500 miljoner kronor men tog under oktober upp ett nytt lån på 600 Mkr ur låneramen på 1,75 miljarder kronor som SJ har hos Europeiska Investeringsbanken.
SJ:s Nöjd Kund-index ökade från 67 till 68 från andra kvartalet i år men minskade från 71 från motsvarande kvartal förra året.
Mer nöjda medarbetare
Nöjd Medarbetar-index ökade från 63 till 67 från tredje kvartalet förra året till tredje kvartalet i år.
SJ har under våren och sommaren arbetat med ett 10-punktsprogram för bättre vintertrafik. Programmet innehåller bland annat ökad avisnings- och verkstadskapacitet, förbättrad reservdelshållning samt fler fordon i trafik.
Flera punkter är avklarade och resterande punkter är på väg att realiseras.
Tredje kvartalet 2024 i korthet
Nettoomsättning: 3 406 Mkr (2602)
Rörelseresultat: 361 Mkr (255)
Resultat efter finansnetto och skatt: 267 Mkr (213)
Antal resor: 5,2 miljoner (5,0)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
Green Cargo på plus
Rörelseresultatet för Green Cargo förbättrades med 60 miljoner kronor tredje kvartalet jämfört med tredje kvartalet förra året. Transportvolymerna minskade men intäkterna steg.
Järnvägsunderhållet ska effektiviseras
Med de ökande anslagen, bättre underhållskontrakt, mer ändamålsenliga maskiner och digitaliserad förvaltning ska underhållet av de svenska järnvägarna bli effektivare. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.