Annons:

Publicerad: 2025-10-06

Kritik mot Trafikverkets förslag

Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle förblir enkelspårig om Trafikverkets förslag till Nationell plan för infrastrukturen 2026–2037 förverkligas. Ett Intercity-tåg från Duved till Stockholm med Rc6 1414 som dragkraft passerar genom tunneln under Stadshotellet i Hudiksvall i juni 2024.

Annons:

”Jag är inte sur eller förbannad, jag är bara förvånad”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan AB.

Trafikverket föreslår att de så kallade driftbidraget till Inlandsbanan minskas från 266 miljoner kronor per år till 157 miljoner kronor per år. Förslaget motiveras inte av Trafikverket i förslaget till Nationell plan för transportinfrastrukturen som lämnades till regeringen 30 september.

Driftbidraget används för löpande underhåll av Inlandsbanan och trafikledning på banan.

”Totalstoppet för tågtrafiken på Trafikverkets spår mellan norra och södra Sverige för en månad sedan efter skyfallen i Västernorrland visade ju verkligen att Inlandsbanan behövs som en livlina för godstågstrafiken”, säger Otto Nilsson.

”Inlandsbanan borde snarare rustas upp för att ännu bättre kunna ta hand om godstågen när stambanan och Botniabanan blockeras. Jag förstår inte hur man resonerar på Trafikverket.”

Hoppas på regeringen

Otto Nilsson hyser dock gott hopp om att regeringen i vår beslutar att behålla eller utöka driftbidraget till Inlandsbanan.

”Politikerna har tidigare förkastat Trafikverkets förslag och jag hoppas och tror att de gör det även denna gång”, säger han.

Västsvenska Handelskammaren är nöjd med viktiga satsningar på Västra stambanan är med i Trafikverkets förslag men besviken över att ”centrala investeringar” som järnvägen Göteborg–Oslo och dubbelspår på hela Västkustbanan utelämnats.

”Planen i rätt riktning”

”Planen är i rätt riktning men fortfarande med stora luckor”, säger Johan Trouvé, vd i Västsvenska handelskammaren.

”När viktiga stråk som Göteborg–Oslo och Västkustbanan saknas lämnas svensk konkurrenskraft sårbar. Om flaskhalsarna inte byggs bort riskerar hela Sverige att bromsas.”

Jonas Karlsson, vd i lobbyorganisationen Oslo–Sthlm 2.55, som vill se höghastighetsjärnväg mellan Oslo och Stockholm, är som väntat missnöjd med Trafikverkets förslag,

Kräver ”politiskt ledarskap”

”Nu krävs politiskt ledarskap. Det är uppenbart att gränsöverskridande infrastrukturprojekt innebär att de vanliga planeringsförutsättningarna inte räcker. Det behövs politiska beslut och prioriteringar. Moderaterna har så sent som 2021 meddelat att de vill se snabbare järnväg mellan Norge och Sveriges båda huvudstäder. Nu behöver regeringen agera”, skriver Jonas Karlsson.

”Ytterligare några mötesspår på Värmlandsbanan kommer inte att lösa problemen. Och att inte en enda åtgärd på Mälarbanan prioriteras om Trafikverket inte får högre anslag är oacceptabelt.”

Besviken och förbannad

Politikerna i Helsingborg är arga över att Trafikverket föreslagit ett omtag för den planerade dubbelspårsutbyggnaden mellan Maria och Helsingborg C. Några talade om svek och slöseri, andra om ett beslut som hotar hela Sydvästsveriges tillväxt.

”Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden”, sade Anna Jähnke (M).

Fördyringar stoppar dubbelspår

Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.

Hit men inte längre. Sträckan Ängelholm-Marie på Västkustbanan fick nytt dubbelspår 2023 men det blir troligen ingen fortsättning till Helsingborg C inom överskådlig tid. FOTO: Trafikverket

”Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige. Det är helt orimligt att Trafikverket nu vill orsaka ytterligare förseningar.”

Det var mer positiva tongångar längst i norr.

Nöjd röst i Norrbotten

Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten, är nöjd med att Norrbotniabanan är med i förslaget till ny plan.

”Vi gläds särskilt åt att Trafikverket tagit till sig förslaget om att etappen Skellefteå–Luleå kan projekteras och byggas av en annan aktör”, sade han.

”Det har vårt bolag Norrbotniabanan AB upprepade gånger lyft till både Trafikverket och regeringen. Med en alternativ lösning kan banan komma fortare på plats. Nu vill vi snabbt etablera ett projektbolag och komma vidare.”

Mest irriterad, för att inte säga mest förbannad, tycks Peder Björk, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, från Västernorrland ha blivit.

”Lägg ner Trafikverket”

”Trafikverket klarar inte uppdraget. Det är dags att lägga ner verket eller drastiskt omorganisera verksamheten”, sade han till SVT.

Peder Björk är mest förtretad över Trafikverkets sätt att gå emot tidigare fattade beslut om bland annat dubbelspår på Ostkustbanan.

Han menar att beskedet är ett dråpslag för Norrland och menar att Trafikverket åter visar att man inte klarar sitt uppdrag.

”Det finns ju en bred politisk enighet om vikten att bygga dubbelspår på Ostkustbanan och dessutom har EU tidigare pekat ut banan som en av mest prioriterade sträckorna i hela Europa”, sade Peder Björk.

Peder Björk hoppas att regeringen gör en annan prioritering än Trafikverket gjort.

”Ett hårt och obegripligt slag”

Hans partikamrat Niclas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall, är lika kritisk.

”Att nu ställa in dubbelspårsutbyggnaden är fullständigt tondövt mot de löften som fyra statsministrar av olika färg tidigare uttalat”, säger han.

”Det är ett mycket hårt och obegripligt slag mot invånare, företag och utvecklingen i norr och hämmar i praktiken utvecklingen i hela Sverige.”

Enligt projektet Nya Ostkustbanan innebär Trafikverkets förslag att Sveriges längsta flaskhals inte byggs bort och att ”hela norra Sverige” får fortsätta lida av långa restider, stora störningar och bristande kapacitet.

”Politiska löften, regeringens direktiv och EU:s krav skapade förväntningar på Trafikverkets förslag. Men nu väcks frågan: Ska norra Sverige nöja sig med en snart hundraårig järnväg, med långa restider och bristande kvalitet” säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan, i ett pressmeddelande.

”Ett svek mot alla svenskar”

Daniel Helldén, språkrör i Miljöpartiet, ser Trafikverkets förslag som ett svek.

”Beskedet från Trafikverket är ett svek mot alla de svenskar i landet som vill kunna resa snabbt, smidigt och hållbart”, sade han vid en pressträff samma dag som förslaget presenterades.

”Det är ett svek mot kollektivtrafiken och mot svenska företag som är beroende av att godstransporterna på järnvägen kommer fram och kommer fram i tid.”

Han menar att regeringen satsar alldeles för lite och att det är oacceptabelt att bara 15 procent av underhållsskulden för järnvägen åtgärdas till 2037.

”Missriktad kritik”

Men Ulrika Heie (C), ordförande i riksdagens trafikutskott, tycker att kritiken är missriktad.

”Trafikverket levererar det regeringen har beställt”, säger hon till SVT.

Hon håller med om att det blir en olycklig omfördelning av investeringarna där norra Sverige missgynnas men att Trafikverket levererar på beställning av regeringen och att en nedläggning eller omorganisering av Trafikverket inte hjälper Sverige i nuläget.

”Det skulle bara stoppa upp allting”, säger Ulrika Heie.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.