Annons:
Krympt pendeltrafik
Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Möte mellan två av SL:s X60-pendeltåg strax utanför Tumba.
Under hela december har det varit kraftiga inskränkningar i pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Hur länge problemen fortsätter är oklart, i bästa fall minskar antalet inställda tåg efter årsskiftet.
Kritiken från resenärerna mot MTR har varit stor. Trafiken på flera linjer har reducerats och vissa dragits in helt och hållet. Ledningen för MTR Pendeltågen kritiseras av flera lokförare och tågvärdar.
Många inställda turer
Linje 44 Kallhäll–Tumba har varit helt inställd med undantag för några enstaka avgångar.
På linjerna 43, 43X och 42X mellan Bålsta och Nynäshamn har det endast varit halvtimmastrafik till och från Bålsta och till och från Nynäshamn. Tågen mellan Kallhäll och Stockholm City samt mellan Stockholm City och Västerhaninge har gått var 15:e minut.
Resenärer till och från Nynäshamn har tvingats byta tåg i Västerhaninge.
På linjerna 40, 41 och 42X mellan Uppsala–Märsta och Södertälje centrum har tågen endast framförts mellan Upplands Väsby och Stockholm City samt mellan Stockholm City och Tumba var tionde minut.
Tåg till och från Märsta och Rosersberg har endast gått var 30:e minut och tåg mellan Tumba och Södertälje C var femtonde minut. På lördagar och söndagar klockan 09.40–18.15 har tågen mot Uppsala inte stannat vid Arlanda. Uppsalatågen har i stället körts via Rosersberg och Märsta var trettionde minut.
MTR skyller på förarbrist
MTR:s ledning hävdar att pendeltågskaoset i Stockholm främst beror på den allmänna lokförarbristen, ökad sjukfrånvaro, uttag av semestrar och medarbetare som slagit i övertidstaket.
Men lokförare och tågvärdar anser att det är det uppskjutna körningen av pendeltåg utan tågvärdar som orsakat problemen under december.
”Man hade planerat att köra 30 procent av tågen utan tågvärdar från början av december 2022”, sade Nils Westberg Ahlmark, lokförare på MTR Pendeltågen till Sveriges Television i mitten av december.
”Nu inser MTR att det inte går så står man där man står.”
Annons:
Sämre säkerhet utan tågvärdar
Lokförare som SVT haft kontakt med anser att beslutet att dra in tågvärdarna kommer att leda till sämre säkerhet på pendeltågen. Ledningen för MTR Pendeltågen menar att det inte stämmer. Enligt uppgifter till SvT ska runt 90 procent av lokförarna ha motsatt sig att köra utan tågvärdar.
Ledningen för MTR Pendeltågen vidhåller att störningarna i pendeltågstrafiken beror på andra orsaker än frågan om tågvärdarna. Istället ska det handla om den generella lokförarbristen och semesteruttag.
Joakim Sundh, vd för MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg, har inte velat svara på muntliga eller skriftliga frågor från Järnvägar.nu.
MTR Pendeltågen som kör pendeltågen på uppdrag av SL har fram till och med november fått erlägga viten på drygt 50 miljoner till SL.
SL vill minska kostnaderna
SL har varit pådrivande när det gäller införande av enbemanning på pendeltågen för att minska kostnaderna.
Vid en MBL-förhandling 12 december mellan företrädare för MTR Pendeltågen och de fackliga organisationerna noterades att tågvärdbristen var den största anledningen till att trafiken behövt reduceras då tågvärdar i enlighet med det så kallade PTU-projektet omplacerats till nya arbetsuppgifter 5 december.
Sjuktalen uppgavs då ligga på drygt tio procent.
Enligt uppgifter från fackföreningen Seko planerar MTR Pendeltågen att kunna köra 30 procent av pendeltågen utan tågvärdar från februari.
Vd:n för MTR Pendeltågen medverkade inte vid mötet eftersom han var kallad till Trafikförvaltningen Stockholm.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Här byggs flaskhalsen bort
I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia. Då tas järnvägstunneln under Varberg och dubbelspåret mellan Varbergs station och Hamra i bruk.
SJ återinför snabbtåg till Borås
Borås, Trollhättan, Åre och Duved är vinnarna när SJ utvecklar trafiken i nästa tågplan från mitten av december. Vänersborg och Vara är förlorarna.
Är det inte värt 20 miljoner att vi knyter ihop Stockholm med Trondheim igen?
Resenärernas ordförande Jonas Friberg ser fram emot att till tidtabellsskiftet i december kunna kliva på Intercitytåget i Stockholm på morgonen och kliva av i Trondheim på kvällen efter en bekväm tågresa.
Bonus till kvarsittare
Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.