Annons:
Låg bro försenar elektrifiering
Elektrifieringen av järnvägen mellan Nässjö och Eksjö kommer troligen att försenas minst ett år. En lantbrukare har överklagat beslutet att riva en bro över järnvägen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av Jönköpings Länstrafiks Krösatåg med ett trevagnars Itino-tåg på väg mot Nässjö.
Den 22 kilometer långa sträckan Nässjö–Eksjö som trafikeras av ett tiotal Krösatåg i var riktning per vardagsdygn skulle elektrifieras 2026–2027.
Elektrifieringen, som beräknas kosta närmare 200 miljoner kronor, bekostas av Region Jönköpings län med medel ur den regionala transportplanen.
För att kunna bygga kontaktledningsanläggningen krävs ett fritt utrymme på cirka 6,2 meter över rälernas överkant.
Låg bro i vägen för kontaktledningen
Men ungefär fem kilometer öster om Nässjö finns en låg bro som är endast 4,9 meter över rälerna. Trafikverket har begärt hos Lantmäteriet att få riva bron att ge plats för kontaktledningen.
Trafikverket har erbjudit lantbrukaren som har ägor på båda sidor av järnvägen och använder bron för att flytta kreatur mellan betesmarkerna och för tillsyn av djuren ekonomisk ersättning i form av ett engångsbelopp som Lantmäteriet räknat fram.
Lantmäteriet gick på Trafikverkets yrkande och att fastighetsägaren skulle ersättas.
Men lantbrukaren överklagade Lantmäteriets beslut till Mark- och miljödomstolen som gav honom rätt.
Trafikverket har överklagat beslutet
Trafikverket har nyligen överklagat beslutet till Mark- och Miljööverdomstolen där ärendet ännu inte fått prövningstillstånd.
Lantbrukaren har även överklagat järnvägsplanen som är överlämnad till regeringen där den ännu inte behandlats.
Lantbrukaren påpekar att ”överklagandet av järnvägsplanen avser att regeringen bör avvakta med prövningen av överklagandet till dess att Mark- och miljööverdomstolen tagit ställning i frågan.”
Annons:
Enligt Trafikverket kommer byggstarten troligen att ske tidigast 2027–2028.
”Vår tidsplan byggde på förutsättningen att varken järnvägsplanen eller Lantmäteriets beslut skulle överklagas”, säger Anders Axelsson, projektledare på Trafikverket.
Oklart när besluten fattas
”Nu är det oklart när vi kan få besked från Mark- och miljööverdomstolen och när regeringen kan godkänna järnvägsplanen.”
”I vilket fall som helt kommer den period när tågtrafiken mellan Nässjö och Eksjö begränsas att förskjutas vilket kan medföra svårigheter att planera trafiken.”
Sträckan som elektrifieras börjar på Nässjö bangård, vid kilometertal 0+330, och sträcker sig fram till Eksjö bangård där den avslutas vid kilometertal 21+800 I entreprenaden ingår elektrifiering av mötesspåret i Eksjö.
I samband med elektrifieringen kommer en växel och ett cirka 200 meter långt sidospår i Ormaryd att tas bort.
Elektrifiering Nässjö-/Jönköping-Värnamo nästa steg
Banorna mellan Nässjö och Värnamo via Vaggeryd samt Jönköping-Vaggeryd kommer att elektrifieras inom några år.
”Vi har ännu ingen tidsplan för elektrifieringen av de sträckorna, vi väntar på besked från regeringen, men vi hoppas kunna komma igång 2028–2029”, säger Anders Axelsson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.
”Sluta sopa och sätt spaden i marken”
Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.