Annons:
Lokförare varnas tidigare
Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Trafikverket fastställer senare i år nya regler för utformningen av järnvägarna signalsystem. Bland annat förändras reglerna för signalbeskeden i branta utförsbackar. I Planskildhet Olskroken som tas i bruk nästa år förekommer lutningar på 30 promille.
”Det nuvarande regelverket för signalsystemet är från 1990-talet och togs fram när hastigheten på svenska spår successivt höjdes från 130 till 160 och senare till 200 kilometer i timmen inför introduktionen av X2000”, säger Elisabeth Skoglund, signalspecialist på Trafikverket och tidigare lokförare på SJ.
”Det innehåller en del regler som blivit obsoleta och regler som visat sig medföra orimligt långa avstånd under vissa förutsättningar.”
Nya bromsprocenttabeller 1 juni
1 juni infördes nya bromsprocenttabeller i Sverige. Tabellerna reglerar hur fort tåg får framföras utifrån tågens bromsförmåga och signalsystemen, i praktiken försignaleringsavstånden, på olika banor, och är en av grundbultarna i järnvägarnas säkerhetssystem.
Nu börjar det bli dags att anpassa regelverket för signalsystemet till de nya bromsprocenttabellerna.
”Lite förenklat kan man säga att vi tagit större hänsyn till sambandet mellan tågens bromsförmåga och prestandan i signalsystemet”, säger Per-Erik Ingels som är funktionsansvarig för regelverk signal på Trafikverket.
Anpassning av signalreglementet
”När vi jobbade med projektet för längre, tyngre och större tåg, LTS-projektet, för några år sedan såg vi att bromsprocenttabellerna behövde förändras för att vi skulle kunna köra tyngre tåg snabbare och nu förändrar vid signalreglementet med ledning av alla beräkningar och erfarenheter vi vunnit under dessa år.”
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.
Annons:
Översynen har resulterat i omfattande ändringar av vilka avstånd som ska gälla för försignaleringen.
”Vi har också återinfört normer för minsta förvarningstid för att garantera lokförarna en bättre arbetsmiljö utan plötsliga ingripanden från tågsäkerhetssystemet ATC”, säger Elisabeth Skoglund.
Onödigt restriktiva besked
Med nuvarande signalreglemente har försignalbeskeden ofta blivit onödigt restriktiva i branta utförsbackar och tågen har fått köra sakta fram till huvudsignalerna.
Den nya standardtabellen kommer att kompletteras med lutningar ner till -35 promille.
”I dag är övergångarna mellan sträckor med olika bromsprocenttabeller osynliga”, säger Elisabeth Skoglund.
”Lokförarna måste hålla reda på vilken bromsprocenttabell som gäller för aktuell sträcka.”
”Genom att vi nu har förbeskedsavståndstabeller som hanterar -35 promille så kan den mest kritiska osynlig punkten byggas bort.”
Översynen fortsätter
Översynen av signalreglementet kommer att fortsätta i flera steg där nästa är en översyn av reglerna som behandlar tågs bromsförmåga i kombination med accelerationsförmåga, parametrar som är intressanta vid placeringen av repeterbaliser, baliser som höjer hastighet efter växlar och liknande funktioner.
Dessutom kommer reglerna om avstånd mellan huvudsignaler, frisläppningshastigheter och passager mellan trafikeringssystem att utredas vidare.
Remisstiden för förslaget till nytt signalreglemente pågår fram till 14 september och enligt nuvarande plan ska det nya signalreglementet införas under vinter, i bästa fall redan i november.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Trafiken med X80 försenas ytterligare
Först i april i nästa år kommer Västtrafiks nya regionaltåg att sättas i trafik i Västsverige. Problem med mjukvaran medför att leveranserna från Alstom försenas med ett halvår.
SJ renoverar 21 sittvagnar
I februari nästa år ska SJ:s 21 mörkblå första- och andra-klassvagnar vara renoverade. Men det blir ingen ommålning utvändigt.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.




