Annons:

Publicerad: 2025-09-26

Lokförare varnas tidigare

Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Trafikverket fastställer senare i år nya regler för utformningen av järnvägarna signalsystem. Bland annat förändras reglerna för signalbeskeden i branta utförsbackar. I Planskildhet Olskroken som tas i bruk nästa år förekommer lutningar på 30 promille.

”Det nuvarande regelverket för signalsystemet är från 1990-talet och togs fram när hastigheten på svenska spår successivt höjdes från 130 till 160 och senare till 200 kilometer i timmen inför introduktionen av X2000”, säger Elisabeth Skoglund, signalspecialist på Trafikverket och tidigare lokförare på SJ.

”Det innehåller en del regler som blivit obsoleta och regler som visat sig medföra orimligt långa avstånd under vissa förutsättningar.”

Nya bromsprocenttabeller 1 juni

1 juni infördes nya bromsprocenttabeller i Sverige. Tabellerna reglerar hur fort tåg får framföras utifrån tågens bromsförmåga och signalsystemen, i praktiken försignaleringsavstånden, på olika banor, och är en av grundbultarna i järnvägarnas säkerhetssystem.

Nu börjar det bli dags att anpassa regelverket för signalsystemet till de nya bromsprocenttabellerna.

”Lite förenklat kan man säga att vi tagit större hänsyn till sambandet mellan tågens bromsförmåga och prestandan i signalsystemet”, säger Per-Erik Ingels som är funktionsansvarig för regelverk signal på Trafikverket.

Anpassning av signalreglementet

”När vi jobbade med projektet för längre, tyngre och större tåg, LTS-projektet, för några år sedan såg vi att bromsprocenttabellerna behövde förändras för att vi skulle kunna köra tyngre tåg snabbare och nu förändrar vid signalreglementet med ledning av alla beräkningar och erfarenheter vi vunnit under dessa år.”

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.

Annons:

Översynen har resulterat i omfattande ändringar av vilka avstånd som ska gälla för försignaleringen.

”Vi har också återinfört normer för minsta förvarningstid för att garantera lokförarna en bättre arbetsmiljö utan plötsliga ingripanden från tågsäkerhetssystemet ATC”, säger Elisabeth Skoglund.

Onödigt restriktiva besked

Med nuvarande signalreglemente har försignalbeskeden ofta blivit onödigt restriktiva i branta utförsbackar och tågen har fått köra sakta fram till huvudsignalerna.

Den nya standardtabellen kommer att kompletteras med lutningar ner till -35 promille.

”I dag är övergångarna mellan sträckor med olika bromsprocenttabeller osynliga”, säger Elisabeth Skoglund.

”Lokförarna måste hålla reda på vilken bromsprocenttabell som gäller för aktuell sträcka.”

”Genom att vi nu har förbeskedsavståndstabeller som hanterar -35 promille så kan den mest kritiska osynlig punkten byggas bort.”

Översynen fortsätter

Översynen av signalreglementet kommer att fortsätta i flera steg där nästa är en översyn av reglerna som behandlar tågs bromsförmåga i kombination med accelerationsförmåga, parametrar som är intressanta vid placeringen av repeterbaliser, baliser som höjer hastighet efter växlar och liknande funktioner.

Dessutom kommer reglerna om avstånd mellan huvudsignaler, frisläppningshastigheter och passager mellan trafikeringssystem att utredas vidare.

Remisstiden för förslaget till nytt signalreglemente pågår fram till 14 september och enligt nuvarande plan ska det nya signalreglementet införas under vinter, i bästa fall redan i november.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Stabilt resultat för SJ

De stora störningarna i järnvägstrafiken under juli och september påverkade SJ:s intäkter och kostnader under tredje kvartalet men resultatet var trots detta på ungefär samma nivå som tredje kvartalet förra året.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

Nyhet

Green Cargo säljer fler lok

Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.