Annons:
Mälardalsrådet vill utbilda för pålitliga tåg
Mälardalen saknar järnvägstekniska övningsanläggningar. Nu måste staten ta sitt ansvar och satsa på utbildningar för branschens behov. Det skriver Mälardalsrådet i sitt remissvar om framtidens yrkeshögskola.
“I Stockholm-Mälarregionen finns stora behov av utbildad arbetskraft inom både byggnation och drift av samhällsviktig infrastruktur. Allt från ingenjörer till signaltekniker och spårsvetsare. Men i vår del av landet saknas det anläggningar för att utbilda sig inom de järnvägstekniska yrkena. Sådana anläggningar kräver ofta stora investeringar, som en enskild kommun har svårt att bära. Med tanke på Stockholm-Mälarregionens betydelse för hela landets transportinfrastruktur måste staten ta sitt ansvar och etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen”, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.
“8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm. Varje dag reser 750 000 pendlare över kommungränserna i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. Mälardalsrådet har en tydlig plan för hur järnvägen behöver byggas ut, men då måste det också finnas samhällsbyggare som kan göra jobbet. Från staten efterlyser vi en långsiktig planering, satsningar på innovation och stöd till utbildningar som kräver utbildningsmiljöer inom järnvägen”, säger Kristoffer Tamsons (M), regionråd Stockholm och ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen, har lämnat ett remissvar till regeringen över betänkandet om framtidens yrkeshögskola (SOU 2023:31). Remissvaret utgår från Mälardalsrådets långsiktiga arbete för fler samhällsbyggare och bättre transporter i Stockholm-Mälarregionen.
“För att utveckla yrkeshögskolan behövs en starkare samverkan mellan alla som jobbar med frågorna. För samhällsbyggare inom infrastruktursektorn skulle Trafikverket kunna ges i uppdrag att inrätta storregionala kompetensråd. Det skulle förbättra samordningen mellan exempelvis bransch, utbildningsanordnare och regioner och göra det enklare att förutse vilken kompetens som behövs. Mälardalsrådet bidrar gärna med underlag och erfarenheter”, säger Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande i Mälardalsrådets samarbete för strategisk kompetensförsörjning En Bättre Matchning.
Mälartåg. FOTO: Mälardalstrafik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Tågvarslet: Medlare utsedda för fortsatta samtal
Seko varslar om strejk för cirka 1 200 medlemmar runt om i landet med start den 11 maj om inte ett nytt avtal kommer på plats.
SJ fortsätter driva lokförarskola i egen regi
Bristen på lokförare i Sverige kommer att kvarstå under flera år framåt. SJ har därför beslutat att fortsätta driva lokförarskola i egen regi så länge behovet finns.
Nu tar järnvägsbranschen nästa steg
Tidigare i år presenterade järnvägsbranschen Vision 2050 för hur Sverige ska växa med järnvägen. Den 28 juni är det dags för nästa steg i Almedalen på Gotland. Då presenteras första steget av färdplanen, som innehåller både snabba förbättringar och förslag på struktur och angreppssätt, som snabbt tar oss till ett transportsystem som för oss närmare och ett Sverige som växer med järnvägen.
VR: Ovanligt många bokar julbiljetter tidigt
I år köper fler resenärer sina julresor tidigt på VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Idag, när det är tre månader kvar till julafton, har mer än tre gånger fler resenärer redan bokat sin julresa jämfört med tidigare år.